رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ فروردین ۱۳۸۸

هند: از پاکستان مدرک تروریستی داریم

دولت هند می‌گوید «شواهدی قطعی» در دست دارد که نشان می‌دهد «نهادهای رسمی» پاکستان در حملات مومبای (بمبئی) دست داشته‌اند.

گروهی از افراطیان مسلمان ماه نوامبر گذشته به چند مکان عمومی در شهر مومبای هند حمله کردند که در جریان آن ۱۶۵ نفر جان باختند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پی. چیدامباران، وزیر کشور هندوستان امروز شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی از این «شواهد و مدارک قطعی» سخن گفت ولی از جزئیات آن صحبتی نکرد.

وزیر کشور هند: «پاکستان هیچ کاری در جهت متلاشی کردن زیرساخت‌های تروریسم انجام نمی‌دهد»

وی با اشاره به سازمان جاسوسی پاکستان و ارتش آن کشور گفت: «با در دست داشتن این شواهد فراوان، من مجاز هستم فرض کنم که نهادهای رسمی پاکستان در این حمله دست داشته‌اند.»

وزیر کشور هند همچنین پاکستان را متهم کرد که «هیچ کاری در جهت متلاشی کردن زیرساخت‌های تروریسم انجام نمی‌دهد.»

آقای چیدامباران افزود که تهدیدی که هند از سوی «پیکارجویان مستقر در پاکستان» با آن روبه‌رو است از حمله ماه نوامبر مومبای به این‌سو هنوز کاهش نیافته‌است.

درگیری مرزی

پاکستان هنوز واکنشی نسبت به این سخنان وزیر کشور هند نشان نداده‌است.


امروز شنبه نیروهای مسلح هند و پاکستان به مدت پنج ساعت به گلوله‌باران مواضع خود در مرز کشمیر دست زدند. به گفته ارتش هند یک سرباز هندی در این آتشباری زخمی شده‌است.

این درگیری، نخستین درگیری مسلحانه دو کشور پس از پنج ماه آرامش نسبی در مرز شدیداً نظامی کشمیر بود. این مرز معروف به «خط کنترل» است.

روابط هند و پاکستان از آغاز جدایی این دو کشور از یک‌دیگر پرتنش بوده‌است. این تنش‌ها از جمله موانع اصلی احداث خط لوله گاز ایران به هند، از طریق پاکستان، به شمار می‌آید.

ایران علاقه زیادی به ایجاد تفاهم بین طرفین به منظور اجرایی شدن این طرح گازی دارد.

Share