رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۸

«تغییری در سیاست آمریکا نمی‌بینیم»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، امروز شنبه طی سخنانی گفت که ایران تغییری در سیاست‌های آمریکا نمی‌بیند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از ایران، رهبر جمهوری اسلامی ایران این مطلب را در یک سخنرانی روز اول سال در شهر مشهد بیان کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی اظهار داشت: «آمریکا در گذشته به دشمنان ایران کمک کرده‌است و همچنان به این کار ادامه می‌دهد.» وی افزود: «آمریکایی‌ها دائما بر ضد کشور ما تبلیغات خصمانه کرده‌اند. آنها دائما ما را تهدید به حمله کرده‌اند.»

وی در ادامه به مسائلی همچون اموال مسدود شده ایران در آمریکا، کمک‌های آمریکا به عراق در زمان جنگ با ایران و حمله موشکی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس اشاره کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای: «آمریکایی‌ها دائما بر ضد کشور ما تبلیغات خصمانه کرده‌اند. آنها دائما ما را تهدید به حمله کرده‌اند»

سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی بیان می‌شود که روز گذشته باراک اوباما،‌ رئیس جمهور ایالات متحده در یک پیام ویدئویی «قول یک آغاز نو» که «بر پایه احترام دوجانبه» باشد را به مردم و دولت ایران داد.

باراک اوباما، در این پیام با تبریک سال نو به مردم ایران، دولت خود را «متعهد به دیپلماسی و متعهد به پیگیری روابط سازنده میان ایالات متحده، ایران و جامعه بین‌الملل» دانست.

ساعاتی پس از انتشار پیام باراک اوباما، علی‌اکبر جوانفکر، رایزن مطبوعاتی رئیس جمهور ایران در این باره گفت: «ما از خواسته رئیس جمهوری ایالات متحده برای کنار گذاشتن اختلافات گذشته استقبال می‌کنیم.» ولی افزود: «اما راه آن این نیست که ایران برخوردهای خصمانه و خشن ایالات متحده در گذشته را فراموش کند.»

ایران و ایالات متحده آمریکا از دوران انقلاب ۱۳۵۷ و گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران از سوی دانشجویان ایرانی، قطع رابطه کرده‌اند.
روابط دوجانبه و غیرمستقیم این دو کشور طی این سال ها همواره با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو بوده‌است.

Share


در همین رابطه:
پیام نوروزی اوباما: قول یک آغاز نو با ایران

نظرهای خوانندگان

زمانی که ناوگان امریکا در خلیخ فارس است و نیروهای خارجی عراق و افغانستان را در اشغال دارند خامنه ای هنوز به فکر دارایهای مسدود ایران و جنگ ایرا و عراق وسقوط هواپیمای مسافری در ٢٠ سال پیش است. "سال نو" ولی "حرفها و شعارها کهنه" و "مکرها و نیرنگها جاوید."

-- بدون نام ، Mar 21, 2009 در ساعت 11:08 AM

ولی فقیه اسلام عزیز، آیا تغییری در سیاست و عملکرد خشن و عصبی حکومت ناب محمدی که بر سرکوب و ارعاب بنا شده است دیده می شود؟ ابتدا از خود شروع کن.
زیاده گو،

-- Ziadehgo ، Mar 22, 2009 در ساعت 11:08 AM