رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اسفند ۱۳۸۷

فستیوال فیلم‌های حقوق بشر در لندن

سیزدهمین فستیوال بین‌المللی فیلم‌های دیده‌بان حقوق بشرHuman Rights Watch International Film) Festival) از روز پنج‌شنبه نوزدهم مارس (۲۹ اسفند) با نمایش فیلم «بهشت غرب است» آخرین ساخته کوستا گاوراس سینماگر شهیر یونانی در لندن گشایش می‌یابد.

این فستیوال به نمایش فیلم‌هایی اختصاص دارد که بر مبنای تم حقوق بشر ساخته شده‌اند و در آن فیلم‌های مستند، داستانی و انیمیشن بلند و کوتاه از سراسر جهان شرکت دارند.

فیلم «بهشت غرب است» که نخستین ساخته کوستا گاوراس سینماگر یونانی‌تبار در وطن بعد از سال‌ها زندگی در تبعید است، به زندگی جوان مهاجری می‌پردازد که در جستجوی زندگی بهتر به غرب پناهنده می‌شود. اما این آغاز مشکلات تازه‌ای برای اوست.

«ستاره افغانی» ساخته هاوانا مارکینگ، «فردا به خانه بازگرد» ساخته فابریزیو لازارتی و پائولو سانتولینی از ایتالیا، «برمه- گزارش از کشوری بسته» ساخته آندره اوسترگارد، «در آتش مقدس انقلاب» ساخته مشا نوویکووا، «به درون چشمانم بنگر» ساخته نفتالی گلیکزبرگ، «همسایه من، قاتل من» ساخته ان اگیون از آمریکا و «دعا کن شیطان به جهنم برگردد» ساخته گنی رتیکر، از جمله فیلم‌های مستندی است که در این فستیوال به نمایش درمی‌آید.

«ستاره افغانی» ساخته هاوانا مارکینگ، مستندی از بریتانیاست درباره دشواری‌های خوانندگان زن در افغانستان امروز.


فیلم مستند «فردا به خانه بازگرد» ساخته مشترک فابریزیو لازارتی و پائولو سانتولینی درباره دو کودک سودانی و افغان است که هر دو از قربانیان جنگ هستند؛ اولی پسربچه‌ای به نام یعقوب که قربانی نسل کشی در دارفور سودان است و دومی پسری به نام مرتضی که دست چپش را در یک انفجار مین در افغانستان از دست داده است.

«برمه- گزارش از کشوری بسته» ساخته آندره اوسترگارد نیز مستندی تکان دهنده درباره سرکوب خونین شورش‌های بودائیان برمه در سال ۲۰۰۷ است.
مستند «در آتش مقدس انقلاب» ساخته مشا نوویکووا به زندگی و فعالیت‌های سیاسی «گری کاسپاروف»، قهرمان شطرنج روسیه می‌پردازد که امروز در دوره پوتین به یک فعال سیاسی و دشمن سرسخت پوتین تبدیل شده است.

فیلم «به درون چشمانم بنگر» ساخته نفتالی گلیکزبرگ از اسرائیل، مستندی در باره مفهوم «ضد یهود بودن» در دنیای امروز است و مستند «همسایه من، قاتل من» ساخته ان اگیون از آمریکا، در باره نسل کشی مردم روانداست.

مستند «دعا کن شیطان به جهنم برگردد» ساخته گنی رتیکر از لیبریا هم درباره همبستگی هزاران تن از زنان در لیبریاست که با تلاش خود، جلوی یک جنگ داخلی را در این کشور گرفتند.

علاوه بر فیلم‌های مستند، نمایش تعدادی فیلم داستانی با موضوع حقوق بشر که زندگی مردم زیر ستم در کشورهای دیکتاتوری یا دارای شرایط جنگی را به تصویر کشیده‌اند، بخش دیگری از برنامه‌های این فستیوال است.


نمایی از فیلم «ستاره افغان»

فیلم داستانی «فراق» ساخته ناندیتا داس از هندوستان درباره شورش‌های مسلمانان در شهر گوجرات هند است که منجر به قتل‌عام بیش از ۳۰۰۰ نفر از مسلمانان شد.
فیلم داستانی «بچه کابل» ساخته برمک اکرم محصول مشترک افغانستان و فرانسه نیز درباره زندگی امروز کابل است که از دریچه چشمان یک راننده تاکسی در این شهر به تصویر کشیده شده است.

«تولد لیلا» ساخته رشید مشراوی، درامی طنزآمیز درباره راننده تاکسی دیگری است متعلق به سرزمین فلسطین که سعی می‌کند روز تولد دختر ۱۰ ساله‌اش، زودتر خود را به خانه برساند.

فستیوال فیلم‌های حقوق بشر با فیلم داستانی «نمایش کشمیر» ساخته سنین خشگی و گیتا پتل از آمریکا پایان می‌یابد.

این فیلم درباره دو دوست قدیمی است که با تقسیم کشمیر به دو قسمت و آغاز جنگ در این منطقه، در برابر هم قرار می‌گیرند.

فستیوال فیلم‌های حقوق بشر از نوزدهم تا بیست و هفتم مارس در شهر لندن برگزار خواهد شد.

Share