رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ اسفند ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

مواجهه دولت با عدم تعادل
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «سه مولفه تصمیم‌گیری در سال ۸۸» به پیش‌بینی مشکلات اقتصادی ایران و پیشنهادهایی برای مقابله با آنها در سال آینده پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۸ در نتیجه انتقال آثار بحران جهانی از یک طرف و اثرات آن در قالب کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای دولت از طرف دیگر با عدم تعادل‌هایی مواجه خواهد شد.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «این عدم تعادل‌ها از یک سو خود را در کسری بودجه و سپس در تراز پرداخت‌هانشان خواهد داد. از سوی دیگر، کشور به لحاظ مصرف ریالی انرژی و عدم امکان رشد متناسب تولید با واکنش به عدم تعادل در بازار انرژی مواجه خواهد شد. همچنین نظام بانکی با عدم تعادل در منابع و در نهایت بازار کار نیز با عدم تعادل ناشی از رکود اقتصادی مواجه خواهند شد.»

سرمقاله نویس سرمایه ادامه داده است: «به تعبیر دیگر قیمت انرژی در واکنش به عدم تعادل بازار انرژی، درآمد ارزی در واکنش به عدم تعادل تراز پرداخت‌ها و سود بانکی در واکنش به عدم تعادل سیستم بانکی، سه مولفه سیاست‌هایی هستند که ضرورت دارد در نظر گرفته شود.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «درخصوص نوسان قیمت ارز نیز بانک مرکزی نباید مانع رشد آن شود، بلکه باید با استفاده از ذخایر ارزی از جهش یکباره آن جلوگیری کند و به فعالان بازار نیز این اعتماد را منتقل کند که بانک مرکزی از توان کافی برای مدیریت نرخ ارز برخوردار است.»

متن کامل سرمقاله

چالش‌های ایران در سال آینده
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «به سوی سال پرچالش» نیز به چالش‌های پیش روی دولت جمهوری آینده در سال نو شمسی اشاره کرده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «سال ۸۷ را در حالی پشت سرمی‌گذاریم که جهان غرب با بحران اقتصادی کم سابقه‌ای دست به گریبان است که جهان شرق، به ویژه روسیه و چین، از پس‌لرزه‌های آن در امان نیستند و چه بسا تخریب به جای مانده از پس‌لرزه شرقی، از تخریب زلزله غربی کمتر نباشد. در جهان سیاست نیز چهره غیرقابل قبول آمریکا برای افکار عمومی جهان تغییر رنگ داده و نماد منفور بوش جای خود را به نماد حداقل غیرمنفور اوباما داده است.»

این روزنامه ادامه داده است: «اما فارغ از این دگرگونی‌های وسیع در جهان اقتصاد و سیاست، ایران ما باید در سال آینده با چالش بسیار مهم سقوط بهای نفت مواجه شود؛ آن هم در شرایطی که به مصرف وسیع دلارهای نفتی عادت کرده است و این مهم اتخاذ برخی سیاست‌های ریاضت‌طلبانه را در حالی گریز ناپذیر می‌کند که سال آینده به صورت همزمان، سال انتخابات نیز هست و وعده‌های مردم‌پسند گریز‌ناپذیر.»

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد در ادامه آورده است: «تصمیم‌سازان اقتصادی باید بدانند که هرچه به اوج بحران نزدیک شویم، دایره انتخاب بین ابزارهای مقابله با بحران محدودتر و محدودتر می‌شود. و در این نکته نباید تردید کرد که برخی ابزارهای قابل‌استفاده برای مقابله با بحران چنانچه در زمان مناسب از آنها استفاده نشود، در شرایط بحرانی به سرعت تبدیل به ابزار بحران‌زا می‌شوند.»

متن کامل سرمقاله

دستاوردهای کاندیداتوری خاتمی
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آمدن هوشمندانه، انصراف عبرت‌آموز!» به انصراف سیدمحمد خاتمی از ادامه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری واکنش نشان داده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «خاتمی آنقدر در اعلام کاندیداتوری تامل کرد تا عده‌ای از اصولگرایان، «راز دل» خود را افشا کنند. پیام‌های آشکار و پنهان آنها که «اگر خاتمی بیاید، همه اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت خواهند کرد» و یا ابراز خوشحالی‌های تصنعی بعضی افراد که «از آمدن خاتمی استقبال می‌کنیم زیرا موجب اجماع در مورد احمدی‌نژاد خواهد شد»، بزرگترین دستاورد اعلام حضور تاخیری خاتمی بود.»

به نوشته آفتاب یزد، «خاتمی قبل از اعلام کاندیداتوری، در یک دوره سه ماهه، بارها به صورت صادقانه نسبت به موانع وکارشکنی‌هایی هشدار داد که در صورت انتخاب یک «رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب» در برابر او قرار خواهد داشت. او با این کار ثابت کرد که حاضر نیست مردم را با وعده‌های «آرمان شهری» به طرف خود جذب نماید.»

این روزنامه می‌افزاید: «اکنون نوبت دو کاندیدای دیگر است که در هشتاد و شش روز باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات، هوشمندی خویش را بیش از پیش به اثبات برسانند که قطعا چنین خواهند کرد. حامیان ‌ ‌خاتمی هم - که بعضی از آنها در روزهای گذشته در برابر اعلام کاندیداتوری موسوی، رفتارهای ناشایست نشان دادند- بایستی علاقمندی خود به روش و منش خاتمی را با توجه به بندهای مختلفِ «انصراف‌نامه» او به نمایش بگذارند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بهاران و انقلاب قلوب»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «امیدواری‌ها در آستانه نوروز»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «همچنان امیدواریم»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «به فردا بیندیشیم!»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «در آستانه طلوعى دیگر»

Share