رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۷

«ممنوع‌الخروج کردن زرافشان محکوم است»

سازمان گزارشگران بدون مرز ممنوعیت خروج ناصر زرافشان از ایران و تهیه «لسیت سیاه» از فعالان مدنی را محکوم کرد.

گذرنامه ناصر زرافشان وکیل دادگستری ۲۶ اسفندماه از سوی ماموران امنیتی توقیف شده و وی اجازه خروج از ایران را ندارد.

در اطلاعیه‌ امروز سه‌شنبه سازمان گزارشگران، به نقل از آقای زرافشان آمده که حکم ممنوعیت خروج وی از سوی معاونت دادسرای امنیتی تهران صادر شده است.

زرافشان ۲۶ اسفندماه، به دعوت پارلمان اروپا برای شرکت در سمیناری به نام «بررسی مسایل محیط زیست در ایران و روابط ایران و اروپا در آینده» و سخنرانی درباره مشکلات زیست محیطی و نقش قدرت، عازم خارج از کشور بود که گذرنامه‌اش به دستور مقام‌های قضایی توقیف شده است.

زرافشان که عضو هئیت اجرایی کانون نویسندگان ایران و وکیل خانواده‌های روزنامه‌نگاران و روشنفکران به قتل رسیده‌ در پائیز ١٣٧٧ است، پیش از این به پنج سال حبس، محکوم شده بود.

ناصر زرافشان در ١٦ مرداد ١٣٨١ بازداشت و در اسفند ماه همان سال، دادگاهی نظامی وی را به اتهام «افشای اسرار دولتی» به پنج سال زندان محکوم کرد.

این سازمان تصریح کرده است که «بعد از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران فمینیست، امروز مقامات مسئول ایران، وکلا و مدافعان حقوق‌بشر را در لیست سیاه قرار داده‌اند»

این وکیل و مدافع آزادی بیان در اسفند ماه سال ١٣٨٥ از زندان آزاد شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود همچنین آورده است که از تهیه «لیست سیاهی» از شخصیت‌ها و فعالان مدنی به منظور توقیف گذرنامه‌هایشان در ایران متاسف است.

این سازمان تصریح کرده است که «بعد از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران فمینیست، امروز مقامات مسئول ایران، وکلا و مدافعان حقوق‌بشر را در این لیست قرار داده‌اند.»

در سال‌های اخیر بسیاری از فعالان مدنی در ایران با دستور مقام‌های امنیتی و قضایی ممنوع‌‌الخروج شده‌اند.

آخرین مورد این محدودیت‌ها پیش از توقیف گذرنامه آقای زرافشان، مربوط به اعلام ممنوعیت خروج عبدالرضا تاجیک روزنامه‌نگار است.

آقای تاجیک ۲۹ بهمن ماه قرار بود با سفر به اسپانیا در کنفرانسی به مناسبت سی‌امین سالگرد انقلاب ایران، شرکت کند.

Share


در همین رابطه:
ناصر زرافشان ممنوع‌الخروج شد