رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۷

هفتمین جشنواره سینمای ایران در تبعید

هفتمین جشنواره سینمای ایران در تبعید به مدت چهار روز از دوم تا ششم آوریل (از ۱۳ فروردین) در پاریس برگزار می‌شود.

موضوع این جشنواره همان‌طور که از نام آن پیداست، فیلم‌هایی است که به وسیله فیلم‌سازان ایرانی مهاجر در غرب ساخته شده است؛ اگرچه فیلم‌هایی از ساخته‌های فیلمسازان دیگر نقاط جهان مثل پرتغال و کانادا نیز در میان فیلم‌های این جشنواره دیده می‌شود.

این جشنواره روز ۱۳ فروردین با نمایش فیلم‌های کوتاه «رقص خورشید ممنوع» از لیلا قبادی از کانادا، «هنرمندان ایرانی تئاتر و متقاضیان اقامت در ﺑﻟژیک» از بنجامن مینوت و مارتیاس دسمرس از ﺑﻟژیک و «بهار سیاه» از رضا آزادی از هلند افتتاح می‌شود.

فیلم‌های «خروس» از حسین آریان از کانادا، «یک فیلم بوسیله هیچکس» از شاهین طاهر از کانادا، «کلام آخر» (درباره شاملو) و «زنان روسپی» از مسلم منصوری و «زندگی، عشق و مرگ» از فریبرز علیمحمدی کیوانی از جمله فیلم‌های ایرانی است که در این فستیوال نمایش داده می‌شود.

هفت فیلم کوتاه از اسپانیا با موضوع مشکلات پناهندگان و تبعیض، فیلم موزیک «اسیه اوربیتا» از اسپانیا، «بنین» از کلمانت دو پو از فرانسه، «مورادرس» از ﮊان درسن از پرتغال درباره مهاجرین پرتغالی، فیلم کوتاه «اوکی» ساخته بلرتا زکیری درباره ترافیک و برده‌داری زنان از کوسوو و «افقانستان: دوباره سازی با استفاده از تئاتر» به کارگردانی آلکساندرا پارابوشی از فیلم‌هایی است که از فیلمسازان غیر ایرانی در این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

همین‌طور نمایش فیلم «در قلب طوفان»، فیلمی در باره نهضت مقاومت فرانسه و بحث و گفتگو با بازماندگان این نهضت، از برنامه‌های دیگر جشنواره سینمای ایران در تبعید است.

Share