رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

احمدی‌نژاد «میزان‌الاعمال» نیست
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «جدیدترین کتاب مقدس!» به اخطار قانون اساسی از سوی رئیس جمهوری به مجلس واکنش نشان داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد زمان مناسبی را برای نامه‌نگاری انتخاب نکرد. زیرا این نامه، دقیقا در روزی منتشر شد که بسیاری از اصولگرایان خبر انصراف خاتمی از کاندیداتوری را شنیده بودند و با خیالی آسوده می‌توانستند آنچه را در دل دارنـد بـرای دیگران نیز آشکار سازند. عدم حمایت اکثریت اصولگرایان از تذکر احمدی‌نژاد و پاسخ بی‌نظیر لاریجانی به رئیس‌جمهور را می‌توان ناشی از همین وضعیت دانست. »

نویسنده سرمقاله افزوده است: «تاکید ۹۸۰ روز قبل احمدی‌نژاد بر قبول نداشتن یکی از احکام برنامه چهارم و مقایسه آن با بعضی بندهای نامه اخیر او به لاریجانی، چه چیزی را ثابت می‌کند؟ برنامه چهارم و سند چشم‌انداز که اکنون تا این حد عزیز شده است مگر همان قوانینی نیست که مقامات دولت نهم، بعضی از مبانی آنها را «مایه شرمندگی» می‌دانند و ادعاهایی در خصوص نفوذ عناصر نامطلوب در مراحل تدوین و تصویب آنها مطرح می‌کنند؟»

سرمقاله نویس آفتاب یزد ادامه داده است: «براساس احکام برنامه چهارم - که ناگهان تا این حد مقدس شده است- رئیس‌جمهورهمه ساله بایستی در زمانی مشخص، عملکرد یکساله دولت خود برای رسیدن به اهداف برنامه رابه مجلس ارائه نماید. ‌آیا حتی یکبار در دوره مسئولیت احمدی‌نژاد، این حکم برنامه چهارم اجرا شده است؟»

این روزنامه در ادامه آورده است: «حقیقت آن است که رفتار و گفتار بعضی از حامیان دولت نهم در سه سال گذشته نشان می‌داد که اقدامات و اظهارات احمدی‌نژاد، به مهم‌ترین «میزان‌الاعمال» برای عده‌ای از آنها تبدیل شده است. اکنون به نظر می‌رسد سران دولت نیز دچار همین توهم شده‌اند و لذا هرگونه مخالفت با مطالبات خود را برنمی‌تابند.»

متن کامل سرمقاله

عبور نمایندگان از خطوط قرمز
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «درباره نامه رئیس جمهور» از تصویب نشدن بودجه سال ۸۸ به صورت موردنظر دولت، انتقاد کرده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «مجلس چون خود متوجه این ایراد شده از روی بی‌مهری عنایتی به گزارش تفریغ بودجه نمی‌کند و در ارائه گزارش به مردم به وظیفه خود عمل نمی‌کند. راه خروج از این بن بست این است که بودجه بنابر تاکید اصل ۵۲، «به ترتیبی که در قانون مقرر شده» باید تدوین و تصویب و تائید شود.»

این روزنامه ادامه داده است: «این قانون، قانون برنامه پنج ساله است که خطوط کلی بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی را مشخص و مرز فعالیت‌های اقتصادی دولت را قبلا تعیین کرده است. نمایندگانی که فکر می‌‌کنند با عبور از همه این قوانین، مجاز به تصویب بودجه هستند و به راحتی از همه این خطوط قرمز عبور ‌کنند، شورای نگهبان را در مقابل عمل انجام یافته قرار می‌دهند.»

سرمقاله نویس رسالت در ادامه آورده است: «به این نابسامانی‌ها باید خاتمه داده شود. راه‌حل آن، برگشت به قانون اساسی و قوانین عادی که در این مورد به صورت قوانین مادر تصویب شده، می‌باشد. حول این محور که قانون بودجه برنامه مالی یکساله دولت است نه مجلس.»

متن کامل سرمقاله

آمریکا مانع اخراج مجاهدین از عراق
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی هم با عنوان «منافقین و دولت عراق» درباره چرایی ادامه حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق، نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «اصولا تصمیم‌گیری درباره موضوع ماندن یا نماندن منافقین در عراق در اختیار آمریکاست و مسئولان عراقی در این زمینه تصمیم گیرنده نیستند. به همین جهت بسیار طبیعی است که آمریکائی‌ها مانع اخراج منافقین از عراق شوند و دولتمردان عراقی نتوانند تصمیم خود را در این زمینه عملی نمایند.»

به نوشته جمهوری اسلامی، «این واقعیت‌های تلخ نشان می‌دهند گروهک تروریستی منافقین با دلگرمی به پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا مرتکب فتنه‌هائی می‌شود و هیچ اعتنائی به دولت عراق و قوانین آن کشور ندارد. به همین دلیل دولتمردان عراقی باید با موضوع حضور منافقین در کشورشان بسیار حساب شده برخورد کنند تا بتوانند ریشه این غده چرکین را بخشکانند و مردم عراق را از شر آنها آسوده نمایند.»

این روزنامه می‌افزاید: «با توجه به این واقعیت‌ها دولت عراق فقط درصورتی می‌تواند با گروهک تروریستی منافقین برخورد کند و آنها را اخراج نماید که خود تحت اشغال آمریکا نباشد. قبل از آنکه اشغال عراق به پایان برسد و دولت عراق حاکمیت کامل خود را باز یابد در عمل امکان اجرائی ساختن تصمیماتی از قبیل اخراج منافقین وجود نخواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «نوروز دیرینگی شادمانی و پاکیزگی و خردمندی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «قیمت‌گذاری در آستانه نوروز»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «جای خالی تذکر درباره نادیده‌انگاری اهداف بر نامه چهارم»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «پیله کرده ایم، شاید!»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «انتقام از امام»

Share