رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۷

ناصر زرافشان ممنوع‌الخروج شد

ناصر زرافشان عضو کانون نویسندگان ایران و کانون وکلا ممنوع‌الخروج شد.

گذرنامه آقای زرافشان صبح امروز دوشنبه هنگامی که وی قصد داشت تهران را به مقصد اروپا ترک کند توقیف شد.

به نظر می‌رسد که با توقیف گذرنامه آقای زرافشان، این وکیل دادگستری نتواند در نشست «بررسی مسائل محيط زيست در ايران و روابط ايران و اروپا در آينده» شرکت کند.

آقای زرافشان به دعوت آنگليکا بير، مسئول روابط اروپا و ايران در پارلمان اروپا و آقای دانيل کوهن بنديت، رئيس احزاب سبزهای کل اروپا قرار بود در این نشست سخنرانی داشته باشد.


آقای زرافشان وکیل خانواده قربانیان «قتل‌های زنجیره‌ای»، در سال ۲۰۰۲ به اتهام افشای «اسرار دولتی» به سه سال زندان، به دليل «نگهداری سلاح» به دو سال زندان و همچنين به خاطر وجود «مشروبات الکلی در دفتر کارش» به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده بود.

در سال‌های اخیر بسیاری از فعالان مدنی در ایران با دستور مقام‌های امنیتی و قضایی ممنوع‌‌الخروج شده‌اند.

آخرین مورد این محدودیت‌ها پیش از توقیف گذرنامه آقای زرافشان، مربوط به اعلام ممنوعیت خروج عبدالرضا تاجیک روزنامه‌نگار است.

آقای تاجیک ۲۹ بهمن ماه قرار بود با سفر به اسپانیا در کنفرانسی به مناسبت سی‌امين سالگرد انقلاب ايران، شرکت کند.

Share

نظرهای خوانندگان

آقای زرافشان یکی از سمبل های اخلاقی در این مملکت هستند، وجود شخصیتهایی مثل ایشان نشان میدهد که اخلاق وآزادگی ربطی به
التزام رسمی به دین و مرام قدرت ندارد، بلکه در تضاد با آن است. به قول دالایی لاما روحانی آزاده تبتی، احتیاجی به تعویض مرام و دین نیست، در آنچه معتقدید، صادق و خوب باشید. شخصیت چپی چون ایشان درحتی قالب اعتقادی خود نیز جا نمی گیرد، اوست که می فهمد و بعد به مرام نگاه میکند که درستی و کجی آنرا بنمایاند.او خواب خوش از چشم زورگویا ربوده است بقول رنه شار ،شاعر فرانسوی، کسی که بدنیا بیاید، بدون اینکه مزاحمتی ایجاد کند ( برای قدرت)، مستحق نه ملاحظه و نه اشتیاق است. آیا تنها با همین معیار آقای زرافشان در زمره ابر مردان این وطن نیست؟

-- سیاوش ، Mar 17, 2009 در ساعت 03:15 PM