رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اسفند ۱۳۸۷
استاندار تهران:

«کسی در مراسم بازرگان دستگیر نشده است»

مرتضی تمدن می‌گوید که در مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان کسی دستگیر نشده است.

آقای تمدن گزارش‌ها درباره بازداشت برخی افراد در این مراسم که قرار بود ماه گذشته در حسینیه ارشاد برگزار شود را «شایعه» خواند.

به گزارش امروز دوشنبه خبرگزاری ایلنا، استاندار تهران همچنین گزارش‌ها درباره ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد مهدی بازرگان از سوی نیرو‌های امنیتی را تکذیب کرد و گفت: «خانواده بازرگان برای سالگرد ایشان تقاضای گردهمایی را داده بودند که موافقت شد.»

به گفته وی، مراسمی که قرار بود در حسینیه ارشاد برگزار شود مراسم دیگری بود با نام «مرحوم بازرگان که دو هفته نیز از زمان سالگرد ایشان گذشته بود.»

آقای تمدن در عین حال افزود که مراسم اصلی چهاردهمین سالگرد درگذشت آقای بازرگان در قم برگزار شده است.


مرتضی تمدن، استاندار تهران

استاندار تهران همچنین اظهار داشت: «تجمعی که می‌خواستند با نام مرحوم بازرگان در حسینیه ارشاد برگزار کنند، ارتباطی با سالگرد بازرگان نداشت.»

مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان دبیرکل فقید نهضت آزادی قرار بود سوم بهمن ماه در حسینیه ارشاد برگزار شود که به دستور مقام‌های امنیتی لغو شد.

هاشم صباغیان عضو ارشد نهضت آزادی در آن روز در گفتگویی با رادیو زمانه اعلام کرد که مقدمات برگزاری این مراسم آماده شده بود، اما پلیس با بستن درب حسینیه ارشاد و متفرق کردن کسانی که برای شرکت در این مراسم آمده بودند، اجازه نداد مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت آقای بازرگان برگزار شود.

پس از ممانعت از برگزاری این مراسم، نهضت آزادی ایران تصمیم گرفت این مراسم را ۱۷ بهمن ماه برگزار کند که بار دیگر نیرو‌های امنیتی مانع از برگزاری آن شدند.

در آن روز، چند دانشجوی دانشگاه امیرکبیر دستگیر شدند که به گفته منابع دانشجویی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

نام چهار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمانپور، کوروش دانشیار و مجید توکلی اعلام شده است.

استاندار تهران می‌گوید: «تجمعی که می‌خواستند با نام مرحوم بازرگان در حسینیه ارشاد برگزار کنند، ارتباطی با سالگرد بازرگان نداشت»

این افراد جزء ۲۰ نفر دستگیر شده‌ای هستند که قصد داشتند در مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان شرکت کنند.

اعلام شده که ۱۶ تن از این افراد تاکنون آزاد شده‌اند، اما چهارتن از آنها همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

منابع خبری همچنین روز گذشته اعلام کردند که علی‌اصغر شفیعیان دبیر سیاسی سابق خبرگزاری ایسنا که از بازداشت شدگان ۱۷ بهمن ماه است به قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

اظهارات آقای تمدن در شرایطی بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر فعالان مدنی در ایران با صدور بیانه‌های جداگانه‌ای، در خصوص ممانعت از برگزاری مراسم درگذشت اولین نخست‌وزیر ایران اعتراض کرده‌اند.

مهدی بازرگان (۱۲۸۶-۱۳۷۳) نخست وزیر دولت موقت بعد از انقلاب اسلامی بود.

وی در کنار محمود طالقانی و یدالله سحابی، یکی از سه بنیانگذار نهضت آزادی ایران و همچنین از موسسین انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران است.

Share


در همین رابطه:
جلوگیری مجدد از برگزاری بزرگداشت بازرگان
ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد بازرگان

نظرهای خوانندگان

جناب تمدن کاملن راست می گویند ، عده ای وطن فروش آمریکایی از نام یه مرده می خواستند استفاده کنند و گرد هم بیایند تا نقشه های شوم ضد ایرانی - اسلامی شان را در یک حسینیه با همدستی 500 نفر بر علیه حکومتی که حداقل در تهران 50000 نفر نیروی نظامی - اطلاعاتی و انتظامی دارد اجرا کنند که هوشیاری ایشان مانع تحقق نقشه ی شوم آنان شد . اما آیا انصاف حکم نمی کند که از آن همه تریبونی که مقابل جناب تمدن چیده شده است یکی هم در اختیار وطن فروش ها قرار دهیم و یک دهم آزادی را که ایشان دارند به آنان عطا کنیم تا مردم از نیات آنها باخبر شوند ؟

-- حنیف ، Mar 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

آقای بازرگان پس از ملی شدن شرکت نفت، مسئول ادارهٌ پالایشگاه نفت آبادان شد و در کمال ناباوری انگلیسی ها موفق شد این پالایشگاه را که
بزرگترین پالایشگاه آنموقع جهان بود، براه بیندازد. پس از کودتای ١٣٣٢ ایشان مسئول لوله کشی آب تهران شد که این را هم با موفقیت بانجام رساند.
پدر ایشان که بازاری بود، اولین شرکت تلفن را در ایران تاٌسیس کرد. در کتاب خاطراتشان ذکر می کنند که زمانی که به اروپا آمدند متوجه شدند که درب
و پنجره ها آهنی هستند و با یک چفت کوچک،پنجره دراثر باد بسته نمی شود و در ذهنم آن را با سنگی که لای لنگهٌ پنجره می گذاریم و با وزش باد
سنگ می افتد و با غر و لند دوباره آنرا در آن لای می گذاریم، مقایسه کردم و تفاوت عقل سنتی را با عقل ابزار ساز دریافتم.در دوران انقلاب ایشان
با تعریف کردن داستانهای ملانصرالدین، در بسیاری موارد از پس حریفان برمی آمد. بزرگترین اشتباهات ایشان، تأسیس سپاه پاسداران، دادگاههای
انقلاب و جهادسازندگی بود. در جریان انتخابات اولین دورهٌ ریاست جمهوری، نهضت آزادی او را کاندید نکرد و با حزب جمهوری اسلامی، آقای حسن حبیبی را کاندید مشترک کردند. پس از کودتای سال ٦٠ آقای بازرگان با شجاعت کم نظیری دست به افشا گری رژیم کودتا زد. بعنوان نمونه گفت
مردم بدانید که اگر من در صفحهٌ تلویزیون ظاهر شدم و اعتراف کردم، خودم نیستم.
محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Mar 16, 2009 در ساعت 04:00 PM

فقط در جمهوری اسلامیست که «کسی بازداشت نشده» می تواند یک خبر باشد !

-- بدون نام ، Mar 17, 2009 در ساعت 04:00 PM