رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ اسفند ۱۳۸۷

«مخالفت با افزایش سهمیه بنزین»

محمد رویانیان رئیس ستاد حمل و نقل سوخت کشور می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد با پیشنهاد این ستاد مبنی بر افزایش سهمیه بنزین خودروهای شخصی به ۳۶۰ لیتر در سه ماهه نخست سال ۱۳۸۸ «مخالفت» کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آقای رویانیان امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که ستاد حمل و نقل سوخت کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری پیشنهاد داده بود سهمیه بنزین خودرو‌های شخصی در سه ماه اول سال آینده به ۳۶۰ لیتر افزایش یابد که این پیشنهاد با «مخالفت» وی مواجه شده است.

به گفته رئیس ستاد حمل و نقل سوخت، این ستاد در نامه دوم خود درخواست سهمیه بنزین ۳۰۰ لیتری را به دولت ارائه کرده که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است.

سهمیه بنزین خودرو‌های شخصی در ایران ماهیانه ۱۲۰ لیتر (قیمت دولتی) است و براساس بودجه سال ۱۳۸۸ این سهمیه به ۸۰ لیتر در ماه کاهش خواهد یافت.

ایران در هفت ماه نخست سال‌جاری از هشت کشور جهان بیش از دو میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار بنزین وارد کرده است.


محمد رویانیان

ایران، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیاست، ولی از ظرفیت پالایشگاهی کافی برای برآورده کردن نیاز بازار داخلی بنزین برخوردار نیست و به همین علت مجبور به وارد کردن مقدار فراوانی بنزین و سپس فروش آن در بازار داخلی با پرداخت یارانه‌های سنگین است.

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، دولت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش انرژی - که شامل برق و گاز طبیعی نیز می‌شود - یارانه پرداخت می‌کند.

ایران به منظور کنترل و محدود کردن مصرف بنزین، سال گذشته طرح سهمیه‌بندی بنزین را اجرا و برای خودرو‌های شخصی در ماه ۱۰۰ لیتر بنزین با قیمت یک هزار ریال تعیین کرد.

این طرح، بعدها اصلاح شد؛ به این صورت که سهمیه بنزین با قیمت یارانه‌ای و سهمیه‌بندی شده به ۱۲۰ لیتر در ماه افزایش یافت و همچنین اجازه داده شد دارندگان وسایل نقلیه‌ای که بیشتر از این مقدار بنزین احتیاج دارند، با قیمت لیتری بالاتر آن را تهیه کنند.

Share


در همین رابطه:
توضیح وزیر نفت درباره واردات «غیرقانونی بنزین»