رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ فروردین ۱۳۸۸

نگرانی از وضعیت ۹ دانشجوی زندانی

کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد که نگران وضعیت جسمی ۹ دانشجوی بازداشت شده این دانشگاه است.

چهارتن از این دانشجویان از بهمن ماه و پنج تن دیگر نیز از اسفند ماه سال گذشته تاکنون در زندان به سر می‌برند.

این کمیته در اطلاعیه‌ای که امروز یکشنبه که از سوی خبرنامه امیرکبیر منتشر شده است، افزود که دانشجویان بازداشت شده در زندان «شکنجه روحی و جسمی» می‌شوند.

در این اطلاعیه همچنین به نقل از خانواده این دانشجویان آمده است: «دانشجویان بازداشت شده در تماس‌های کوتاه مدت خود، با حضور بازجویان وزارت اطلاعات به طور مبهم از سلامتی خود خبر داده‌اند.»

بنابر اعلام این کمیته «نحوه صحبت کردن آنها، که به گواهی خانواده‌های آنان، به صورت بریده و همراه با اضطراب و ترس شدید بوده، حکایت از وضعیت نامناسب دانشجویان دربند داشته است.»

در بخشی از این اطلاعیه آمده است که دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه، «تحت شدیدترین و غیرانسانی‌ترین شکنجه‌ها و آزارهای روحی و جسمی قرار دارند»

این کمیته در عین حال افزوده است که تجربه بازداشت دانشجویان امیرکبیر در مقاطع مختلف نشان می‌دهد «میزان شکنجه‌ها و ضرب و شتم‌های فیزیکی گاه به حدی است که دانشجویان در طول بازجوئی از حال رفته و بیهوش می‌شوند.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است که مجید توکلی، حسین ترکاشوند، کوروش دانشیار، اسماعیل سلمان‌پور، نریمان مصطفوی، احمد قصابان، مهدی مشایخی، عباس حکیم زاده و یاسر ترکمن «تحت شدیدترین و غیرانسانی‌ترین شکنجه‌ها و آزارهای روحی و جسمی قرار دارند.»

پیش‌تر سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق بشر مانند دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌هایی نسبت به تداوم بازداشت این دانشجویان هشدار داده و خواستار آزادی آنها شده بودند.

برخی فعالان حقوق بشری در ایران نیز دو هفته پیش از این، با صدور اطلاعیه‌هایی از مقام‌های قضایی خواسته بودند که دانشجویان زندانی را به مناسبت فرا رسیدن سال نو شمسی آزاد کنند؛ درخواستی که تاکنون با آن موافقت نشده است.

پنجشنبه ۲۹ اسفند ماه نیز گروهی از خانواده‌های این دانشجویان که برای ملاقات به زندان اوین رفته بودند، نتواستند با فرزندان خود ملاقات کنند.

در ایران پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، فشار‌ها بر فعالان دانشجویی و مدنی افزایش یافته است.
طی این سال‌ها ده‌ها دانشجو به کمیته انضباطی دانشگاه‌ها احضار و با محرومیت‌های تحصیلی مواجه شده‌اند.

گروهی از دانشجویان نیز با احضار به دادگاه‌، بازداشت و تحت بازجویی‌های بلند مدت قرار گرفته‌اند.

Share


در همین رابطه:
«کارشکنی» در ملاقات با دانشجویان زندانی
درخواست آزادی دانشجویان از شاهرودی

نظرهای خوانندگان

خوبه ملت ایران یه ذره به اندازۀ نوک سوزن هم که شده غیرت و انسانیت از خود نشان دهند و فیلم اخراجی ها ی ده نمکی را تحریم کنند بابا آخه بیغیرتی هم حدی داره!!!!!

-- شری -اروپا ، Mar 29, 2009 در ساعت 02:00 PM

هی شری باهات موافقم

-- shima ، Mar 30, 2009 در ساعت 02:00 PM