رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ فروردین ۱۳۸۸

آمار اعدام‌ها در سال ۲۰۰۸؛ ایران دوم شد

ایران در سال ۲۰۰۸ به عنوان دومین کشور از لحاظ شمار اجرای اعدام‌ در جهان شناخته شد.

سازمان عفو بین‌الملل این خبر را در گزارشی که روز گذشته منتشر شده، اعلام کرده است.

براساس گزارش سالیانه این سازمان، ایران در سال ۲۰۸ دست‌کم ۳۴۶ نفر را به دار آویخته و با این آمار، جمهوری اسلامی در رتبه دوم کشور‌های اعدام‌کننده در جهان قرار گرفته است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که از میان این تعداد، دست‌کم هشت نفر در سنی زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده و مجازات اعدام برای آنها به اجرا درآمده است.

عفو بین‌الملل در عین حال کاربرد طناب‌دار و سنگسار در اجرای احکام اعدام در ایران را «غیر انسانی و بی‌رحمانه» توصیف کرده است.

در ایران مجازات سنگسار با وجود ممنوعیت اجرای آن، همچنان در برخی موارد دیده می‌شود.

سال گذشته چندین مورد سنگسار در ایران گزارش شد که اعتراض شدید نهاد‌های حقوق بشری را برانگیخت.


در بخش دیگری از این گزارش سالیانه آمده است که چین در سال گذشته ۱۷۱۸ نفر را اعدام کرده است و از این لحاظ در رتبه اول قرار دارد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که دولت چین بارها گزارش‌های عفو بین‌الملل در مورد تعداد اعدام‌ها در این کشور را رد کرده است.‌

برپایه این گزارش ۹۳ درصد اعدام‌ها در جهان در پنج کشور پاکستان، آمریکا، عربستان، چین و ایران به اجرا گذاشته شده است.

عربستان سعودی با ۱۰۲ مورد اعدام و آمریکا با ۳۷ مورد اعدام در رتبه‌های بعدی این گزارش قرار گرفته‌اند.

براساس اعلام این سازمان، در سال ۲۰۰۸ میلادی در حدود ۸۸۶۴ نفر در ۵۲ کشور جهان به اعدام محکوم شده‌اند.
این رقم در سال ۲۰۰۷، در حدود ۳۳۴۷ نفر بوده است.

آرژانتین و ازبکستان در سال گذشته تنها کشور‌هایی هستند که مجازات اعدام را منسوخ کرده‌اند.

Share


در همین رابطه:
نگرانی عفو بین‌الملل از مرگ مشکوک دو زندانی

نظرهای خوانندگان

شما که زبان خارجی بلدید به این عفو بین المللی ها بگویید که به ایران اجحاف نکنند، تقلب هم نکنند. حمعیت کشور چین طبق آمار سال 2007 یک میلیارد و سیصد و سی دو ملیون بوده است. جمعیت ایران اسلامی البته حد اکثر هفتاد ملیون است. یعنی جمعیت ایران یک نوزدهم و نیم جمعیت چین است برای اینکه چین در رتبه اول باشد می بایستی دست کم کم شصت و هفت هزار چهارصد و هفتاد نفر را اسلامی کش کرده باشد. در حالی که چین آدمکش تنها هزار هشتصد هجده نفر را چینی کش کرده. طبق این حساب سرانگشتی اگر روحانیت پاک و منزه و اسلام متشیع انسانساز در چین سر کار بود برای اینکه در رتبه اول اسلامیت قرار گیرد می بایست شصت هزار هشتصد و هفتاد نفر به علاویه یک نفر دیگر را بکشد تا مقام اول را بدست آورد. تازه ارقام داده شده در مورد اعدامیان ایران ایران تنها بدارآویختگان است و اشاره ای به مسمویتها، تیر غیبهای فرزندان گمنام امام نشده که دشمنان ایشان و مخالفانشان را سربنیست می کنند.بنا بر این حساب نظام مقدس جمهوری اسلامی که بدست این پاکان و مطهران مسلمان شیعه ی اثناعشری اداره می شود با فاصله ای نجومی در جلو همه آدمکشان تاریخ معاصر است. من این ظلم را به پیشگاه حضرت ولی عصر و نایب برحقش امام خامنه ای تسلیت عرض می کنم. زیرا اینان نهایت کوششان را در آدمکشی کرده اند و حقیقتا طبق این حساب در رتبه ی اولین من اولین و آخرین من الاخرین هستند. من از آنجا که رشته ی درسم در دانشگاه حسابداری ست این ظلم را به حکومت عدل علی تاب نیاوردم.

-- بدون نام ، Mar 24, 2009 در ساعت 03:00 PM

اگر درصد اعدامها را نسبت به جمعیت هر کشور در نظر بگیریم می بینیم که ایران در مقام نخست قرار دارد.

-- علی ، Mar 24, 2009 در ساعت 03:00 PM

عفو بين الملل،
درود همه ي پاكان روزگار بر شمايان باد.
استوار باشيد اي شما صداي كوته دستان روزگار

-- كسي مثل همه ، Mar 24, 2009 در ساعت 03:00 PM

گر درصد اعدامها را نسبت به جمعیت هر کشور در نظر بگیریم عربستان در مقام نخست قرار دارد.

-- محمد ، Mar 25, 2009 در ساعت 03:00 PM

برای اعدام های آمریکا لطفا تعداد 16000 نفر عراقی که طی گشت های سربازانش در شهرهای مختلف عراق به قتل رسانده نیز اضافه کنید. راستی تکلیف صدها زن و کودک و مردی که اسراییل در غزه قتل عام کرد چه می شود؟ آنهایی که در افغانستان با بمباران نیروهای آمریکایی کشته شدند (و به اعتراف خود رسانه های غربی غیرنظامی بودند) چه حکمی دارند؟ و دهها هزار نفری که در سراسر دنیا قربانی توسعه طلبی های آمریکا و اسراییل شدند ، آدم و بشر و هر چی اسمش را می گذارید ، نبودند؟

-- حقیقت جو ، Mar 25, 2009 در ساعت 03:00 PM

بر اساس امار و محاسبات دوستان وهمچنین میزان اعدام ها ی بلوچستان (یک چهارم اعدام های ایران در جمعیت دو میلیونی استان) این منطقه از کشور بالاترین رتبه اعدام را در جهان دارد

-- سعید ، Mar 26, 2009 در ساعت 03:00 PM