رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اسفند ۱۳۸۷

آزادی هانا عبدی از زندان

هانا عبدی، فعال حقوق زنان، از زندان آزاد شد.

به گزارش تارنمای «مدرسه فمینیستی»، هانا عبدی دانشجوی ۲۱ ساله دانشگاه پیام نور شهرستان بیجار پس از گذراندن دوران محکومیت خود از زندان آزاد شده‌است.

هانا عبدی از یازدهم مهرماه سال گذشته (۱۳۸۶) در سنندج بازداشت و ابتدا به ۵ سال حبس در یک شهرستان مرزی محکوم شده بود، اما در دادگاه تجدیدنظر حکم وی به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت.

بر اساس گفته محمد شریف، وکیل هانا عبدی، وی روز ۸ اسفندماه ۱۳۸۷ پس از گذراندن دوران محکومیت خود از زندان آزاد شده‌است. هانا هم اکنون از تبریز عازم سنندج، محل زندگی‌اش است.

«دستگیری هانا عبدی به منظور ترساندن و دلسرد کردن بقیه فعالان حقوق زنان انجام شده است»

هانا عبدی در زمانی که بازداشت شد یکی از داوطلبان فعال کمپین یک میلیون امضا بود.

پیش از این کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در مورد محاکمه خانم عبدی اعلام کرد که «هانا عبدی، به خاطر فعالیت‌های قانونی و مسالمت‌جویانه‌اش برای حقوق برابر، دقیقاً با یک بازی اتهام امنیتی محاکمه و محکوم شد تا به این ترتیب بقیه فعالان را از فعالیت‌های مسالمت‌آمیز دستیابی به حقوق خود، بترسانند و دلسرد کنند.»

کمپین یک میلیون امضا جنبشی از زنان ایرانی است که برای رفع قوانین تبعیض‌آمیز جنسیتی در ایران کوشش می‌کند.

پرونده روناک صفازاده
محمد شریف در مورد پرونده روناک صفازاده نیز گفت روناک بدون صدور هیچ حکمی در زندان بسر می‌برد و قرار است جلسه دوم رسیدگی به پرونده اوی روز شنبه ۱۰ اسفندماه برگزار شود.

روناک صفازاده سال گذشته به همراه هانا عبدی بازداشت و هنوز در زندان به سر می‌برد ولی هنوز هیچ حکمی برای او صادر نشده‌است.

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده روناک در اسفندماه سال گذشته برگزار شد که بی‌نتیجه پایان یافت و قرار است پس از یک سال، جلسه دوم رسیدگی به پرونده او در دادگاه بدوی در سنندج، روز شنبه آینده با حضور محمد شریف، وکیل او، برگزار شود.

Share