رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اسفند ۱۳۸۷

اوباما: تا سال ۲۰۱۱ کاملاً از عراق می‌رویم

باراک اوباما عصر امروز، جمعه، در یک پایگاه نظامی در ایالت کارولینای شمالی جدول زمانی ۱۹ماهه عقب‌نشینی از عراق را اعلام کرد.

بنا بر سخنرانی اوباما ارتش آمریکا قرار است تا ماه اوت سال ۲۰۱۰ دو سوم کل نیروهای خود را از عراق خارج کند. بنا بر این طرح قرار است ۳۵ تا ۵۰ هزار نیروی آمریکایی پس از این تاریخ و تا سال ۲۰۱۱ در عراق باقی بمانند. کار این گروه «امور پشتیبانی» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، اوباما همچنین در این سخنرانی در کمپ لِژون افزود: «تا سال ۲۰۱۰ نیروهای جنگنده و تا سال ۲۰۱۱ میلادی تمامی نیروهای خود را از عراق خارج می‌کنیم».

هم‌اینک در حدود ۱۴۲ هزار نیروی نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند. شمار کشته‌شده‌های نیروهای آمریکایی در عراق تا امروز ۴۲۵۰ نفر بوده‌است.

باراک اوباما در این سخنرانی افزود: «ما نمی‌توانیم خیابان‌های عراق را از تمامی کسانی که با ما مخالفند پاکسازی کنیم و نمی‌توانیم در آن کشور بمانیم تا روزی یکپارچگی عراق عملی بشود.»

وی ادامه داد: «ما تمرکز خود را دوباره معطوف به مبارزه با القاعده در افغانستان و پاکستان و همچنین جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای می‌کنیم.»
اوباما همچنین کریستوفر هیل، از دیپلمات‌های جنگ‌دیده آمریکایی را به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در عراق معرفی کرد.

رهبران عراق معتقدند که نیروهای عراقی از توان کافی برای پر کردن خلأ پس از ترک نیروهای آمریکایی از این کشور برخوردارند

پس از سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳، آمریکائیان نیروهای نظامی و انتظامی عراق را به طور کامل منحل کردند. هم‌اینک و پس از اخراج ۲۴ هزار نفر از افراد مرتبط با شبه نظامیان اسلامگرا از نیروهای پلیس عراق، شمار افراد پلیس عراقی ۵۶ هزار نفر گزارش شده‌است.

ایمان مقامات عراقی به نیروهای خود
رهبران عراق معتقدند که نیروهای عراقی از توان کافی برای پر کردن خلأ پس از ترک نیروهای آمریکایی از این کشور برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رایزن‌های خارجی دولت عراق با این نظر موافق نیستند.

تنها یک روز پیش از اعلام خبر خروج نیروهای نظامی آمریکا تا سال ۲۰۱۰ از عراق، نوری المالکی نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: «ما به نیروهای نظامی و انتظامی خود ایمان داریم که توان حفاظت از کشور و برقراری امنیت و ثبات را دارند.»

ژنرال عبدالکریم خلف، سخنگوی وزارت کشور عراق امروز جمعه در مصاحبه‌ای گفت که مقامات عراقی هیچ شکی نسبت به توان نیروهای نظامی و انتظامی عراق ندارند و این نیروها در تهدیدات پیشین امتحان خود را پس داده‌اند.

وزارت دفاع عراق هم‌اکنون نیرویی متشکل از ۲۶۰ هزار سرباز دارد و هدف آن رسیدن به تعداد ۳۰۰ هزار سرباز است.
این نیرو قرار است مجهز به تجهیزات مدرن از جمله هواپیماهای ام-۱۶ و جنگنده‌های اف-۱۶ شود. مذاکرات برای دریافت این تجهیزات در جریان است.

افزون بر این، دولت عراق ۸ میلیارد دلار یعنی ۱۲٫۶ درصد از بودجه سال ۲۰۰۹ خود را به هزینه‌های نیروهای امنیتی اختصاص داده‌است.

اما ناظران نسبت به تداوم توان دفاعی نیروهای عراقی در سطح کنونی تردید دارند. جان شل، فرمانده استرالیایی مستقر در عراق می‌گوید: «اگر امروز از این‌جا برویم ارتش عراق قادر به دفاع از خود خواهد بود ولی به سرعت از هم خواهد پاشید.»

اداره برخی از استان‌های عراق هم‌اینک در دست نیروهای عراقی است ولی استان‌های دیاله و نینوا که دو پایگاه اصلی گروه القاعده در عراق است همچنان باعث نگرانی زیاد مقامات این کشور است.

در همبن رابطه:
«بودجه جنگ در عراق و افغانستان اعلام می‌شود»

Share