رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ اسفند ۱۳۸۷

نامه سرگشاده کمدین‌های بریتانیا به ایران

پانزده تن از کمدین‌های سرشناس بریتانیا در نامه‌ای سرگشاده به حکومت ایران، خواهان توقف آزار بهائیان در این کشور و احترام به حقوق انسانی شهروندان ایرانی شده‌اند.

در این نامه که کمدین‌های برجسته‌ای چون جیمی کار، جک دی، دیوید بدیل و جو برند آن را امضا کرده‌اند، خطاب به دولت ایران آمده‌است: «ما نگرانی عمیق خود را از زندانی شدن ۷ نفر از سران جامعه بهائیت در ایران که بیش از هشت هفته از آن می‌گذرد، ابراز می‌داریم.»


جیمی کار، از امضاءکنندگان نامه

این نامه ابتدا روز گذشته (پنج‌شنبه) در روزنامه تایمز با عنوان «استند آپ برای بهاییان ایران» منتشر شد و پس از آن روزنامه دیلی تلگراف و شبکه ماهواره‌ای اسکای نیوز آن را منعکس کردند.

کمدین‌های بریتانیایی در نامه خود نوشته اند که تنها جرم این افراد باور به مذهبی متفاوت با مذهب اکثریت مردم ایران بوده‌است.

در قسمت دیگری از این نامه نوشته شده است: «ما هنرمندان که سعی‌مان بالابردن روحیه انسانی و غنای جامعه از طریق کارمان است، همبستگی خود را با کسانی که در ایران برای توسعه بهتر کشور در زمینه‌های هنری، رسانه‌ای، آموزش و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یا وفاداری به اصول اخلاقی، تحت آزار قرار می‌گیرند، اعلام می‌کنیم.»

در ادامه نامه آمده‌است: «به علاوه ما نیز به همه حکومت‌ها و سازمان‌ها و مردم با حسن نیت جهان که تا کنون صدایشان را برای تشکیل یک دادگاه منصفانه و نه آزادی کامل رهبران بهایی‌ها بلند کرده‌اند، می‌پیوندیم.»

کمدین‌ها همچنین در این نامه، اتهام‌هایی را که علیه بهائیان دستگیر شده در دادگاه انقلاب ایران اقامه شده، جعلی عنوان کرده و آنها را جرایمی دانسته‌اند که به این افراد نسبت داده شده‌است، اتهام‌هایی چون: جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات مذهبی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی.

نویسندگان نامه افزوده‌اند: «در واقع تنها جرم این افراد، که حکومت فعلی ایران آن را غیرقابل تحمل می‌داند، اعتقاد داشتن به مذهبی دیگر است که با مذهب اکثریت مردم ایران تفاوت دارد.»


جک دی، از کمدین‌های امضاءکننده

در این نامه همچنین از قول شیرین عبادی برنده صلح نوبل نقل شده است که «هیج مدرک قانونی علیه رهبران بهائیت وجود ندارد و آنها از حق داشتن وکیل نیز محرومند.»

در نامه سرگشاده کمدین‌های بریتانیایی به دولت ایران، همچنین تصریح شده که شیرین عبادی حق دسترسی به پرونده بهائیان دستگیر شده را نداشته و از زمانی که دفاع از آنها را به عهده گرفته، با تهدیدهای بسیاری مواجه بوده‌است.

بیل بیلی، مورونا بنکز، سانجیو بسکر، راب برایدن، شون لاک، لی ماک، الکسی سیل، میرا سیال، مارک تامس، از کمدین‌ها و بازیگرانی اند که این نامه را امضا کرده‌اند.

نام امید جلیلی کمدین سرشناس ایرانی مقیم بریتانیا نیز در میان امضا کنندگان این نامه دیده می‌شود.

اصل نامه را اینجا بخوانید.

Share

نظرهای خوانندگان

آه، بالاخره انگلیسی های حامی بهائیت صدایشان درآمد!

-- آرش ، Feb 28, 2009 در ساعت 01:05 PM

آرش جان خوشبختانه انسانهای متمدن هستند که عوض ما ایرانیان و ما روشنفکران و ما سینماگران و ما نویسندگان و ما فیلسوفان و ما دانشجویان و ما و ما حرف بزنند. صادق هدیت نویسنده ی بزرگ ایرانی نوشته بودک
«گل» جو می شد از آن اسلام بر میغلپد!
در جای دیگری هم نوشته بود که:
ایران ما هست مانند ...
ما در او همچون حسین در کربلا!
پدر بزرگ من که روحانیون عمامه بر باد داده است می گوید که ما آنروزها معنی عمیق این گفته ها و نوشته ی آن بزرگ مرد را نمی فهمیدیم حالا می فهمیم. البته من در مورد دیانت بهاییت هیچ دفاعی ندارم، همچنانکه اسلام و شیعه گری و هر دین دیگر ابراهیم را باعث و بانی تمانمی جنگهای جهان بوده اند اما انسان شهروند برای من مقدس است چه بهایی و چه مسلمان و چه زرتشتی و چه کلیمی و چه کافر و...

-- بدون نام ، Feb 28, 2009 در ساعت 01:05 PM

ایکاش بدون نام شجاعت داشت و این «گل» را از داخل گیومه بیرون می آورد و «لخت» می نوشت تا ما بدانید چه می جوشد تا از آن اسلام بر بغلپد! و ایکاش آن سه نقطه را ... پر می کرد تا به هدایت خیانت نکند!

-- آقا شجاع از تهران ، Feb 28, 2009 در ساعت 01:05 PM

انسانیت مهم است، از هر کجای دنیا که باشد. فعلأ که ملت ایران به نام اسلام در چنگال ظلم گرفتارند. وقتی رؤسای دین سیاستمدار و دولتمرد می شوند از خون آشام ترین مردم میگردند.

-- حبیب ، Feb 28, 2009 در ساعت 01:05 PM

البته دوست عزیز من نمی توانم این «گل» را از توی گیومه در آورم ولی بدینوسیله شعر زنده یاد صادق هدایت را تصحیح کنم.
«گل» چو می جو شد از آن اسلام بر میغلپد!
و اما سه نقطه ی ...
ایران ما هست مانند ... ما در آن همچون حسی در کربلا
را نمی توانم بردارم و واژه ی لازم را بگذارم شما خودت یواشکی این کار را بکن که کون و مکان از هم نریزند!

-- بدون نام ، Feb 28, 2009 در ساعت 01:05 PM

آرش خان
کاش بجای اتهام بی مورد کمی به محتوای نامه توجه می کردی
کاش بجای تکرار حرفهای کلیشه ای و نخ نما شده در مورد حمایت حکومت انگلستان از دیانت بهایی کمی آن نعمت خداداده (عقل) را بکار می انداختی و می دیدی که اینجا نه پای حکومت انگلستان در میان است و نه از دیانت بهایی حمایت شده بلکه از حقوق انسانی تعدادی انسان حمایت شده.
کاش کمی فکر می کردی که لحظه ای فکر کردن از 70 سال عبادت تقلیدی برتر است.
تا کی می خواهی اسیر توهمات باشی؟
فکر کن عزیز من! فکر کن!

-- شهرام ، Feb 28, 2009 در ساعت 01:05 PM

هرچه بیشتر می اندیشم به این نکته نزدیک تر میشوم که دین بهائی فرا تر از یک دیانت سنتی است. من این مجموعه آموزه های بومی ایرانی را برای اصلاح ایران تنها راه چاره می بینم. آموزه هایی که در اوج تاریکی ایران صحبت از تساوی حقوق زن و مرد، وحدت عالم انسانی و.. نمود. آموزه هایی که میگفت دین باید مطابق عقل و علم باشد. همین گفته نشان از آن دارد که این آموزه های بهائی یک دین نیست فراتر از آن است. تاریخ نشان داده است و می دهد. ایران آباد در این برهه نیازمند این آموزه های بومی ایرانی است آنچنانکه آموزه های زرتشت آن را یک بار آباد نمود.
بیشتر بدانید.آگاه باشید:
http://news.persian-bahai33.org/
http://reference.persian-bahai33.org/fa/

-- صدا ، Mar 1, 2009 در ساعت 01:05 PM

تو این فکرم روزی که بالاخره کاسه و کوزه اسلام از ایران (و شاید از دنیا) برچیده میشه (که به نظر خیلی هم دور نمی آد!) و ملت شریف و مومن و خداترس ایرون هم که بدون مذهب اصلاً اموراتشون نمیگذره و به احتمال خیلی زیاد میرن دنبال نسخه جدید اسلام که همون بهائیت باشه، اونوقت این ملت "نو بهایی" باز هم با همون تعصب فاشیستی آریایی اش (که هواخواه غیر آریائیش از آریائیش اتفاقاً بیشتره و باید جای دیگه دنبال ریشه درد گشت!) میخواد مطابق معمول به این مذهب هم گند بزنه یا واقعاً همون طوری که بهائی های روشنفکر امروز عمل می کنند، بره دنبال سواد و دانش و معلومات و علم و هنر و ...؟؟؟

اما از اون مهم تر، تکلیف اونایی که اصلاً با خدا و مذهب و اصلاً با مذهبی جماعت از هر نوعش حال نمی کنن چی میشه؟ آیا اونا هم آزادی خواهند داشت یا باید به سرنوشت بقیه بی دین و ایمان های عالم در طول تاریخ دچار بشن که مذهب، هر مذهبی، ترتیبشون رو داده؟

-- خدانشناس ، Mar 1, 2009 در ساعت 01:05 PM


با تشکر از زمانه که نظر مرا در اینجا گذاشت اما قسمتهای آخر آن را که اصلاً هم توهین آمیز یا اتهامی و حمله و هرز نبود حذف شد.

این همون چیزیه که تو ما ایرونی ها هست و هر چقدر هم روشنفکر باشیم اما بازم یه جور سانسور دیگران یا حتی خودسانسوری همیشه باید تو کار ما باشه! من قسمت آخر را که انتقادی مستقیم اما مودبانه از بهاییان عزیز بود (به راستی عزیز چون بهائی های خوبی رو میشناسم که خیلی بهشون احترام میذارم) برای این آوردم که اونا بخونن ولی ...

به هر حال همین قدرش هم که در این جا اومده جای قدردانی داره!

-- خدانشناس ، Mar 2, 2009 در ساعت 01:05 PM


با پوزش از همه دوستان رادیو زمانه و هر کس که به خودش زحمت داده کامنتهای منو خونده:

نوشتم که بخشی از حرفهای من در اینجا بازتاب نیافت. در اشتباه بودم چون در بخش نظرهای یک مقاله دیگر («هفت بهایی اتهاماتشان را پذیرفته اند») آورده بودم که منعکس هم شده.

باز هم ببخشید!

-- خدانشناس ، Mar 2, 2009 در ساعت 01:05 PM