رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اسفند ۱۳۸۷

رفسنجانی: گزارش البرادعی خوب نبود

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران بار دیگر بر «صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران» تأکید کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در این خصوص گفت: «ایران در برنامه‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و حاضر است این مسئله را در مذاکرات خود به اثبات برساند.»

وی تأکید کرد که آن مذاکرات «باید از موضع تهدید و هشدار به دور باشد تا بتوانیم به نقطه‌ای که مطلوب است برسیم.»

آقای هاشمی در باره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه پرونده هسته‌ای ایران گفت: «گزارش اخیر البرادعی خوب نبود. هر چند نکات مثبتی هم در آن به چشم می‌خورد ولی ابهاماتی را باقی گذاشت.»

هاشمی رفسنجانی: وظیفه البرادعی نیست که سئوالات آمریکا را مطرح کند

رئیس مجلس خبرگان، در ادامه گفت: «یکی از مواردی که البرادعی در گزارش خود آورد، این بود که چرا ایران پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کند؛ در حالی که ما آن پروتکل را امضا نکردیم و یک مدت برای اثبات حسن‌نیت آن را اجرا می‌کردیم که یک همکاری زیادتری از تعهدات بود.»

پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای شامل بازرسی‌های سختگیرانه‌تر آژانس انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای ایران می‌شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد پرسش‌های مطرح شده از سوی البرادعی در گزارش آژانس گفت: «وظیفه البرادعی نیست که سئوالات آمریکا را مطرح کند. همچنین در خصوص مسأله نیروگاه آب سنگین اراک نیز مطالبی را مطرح کردند که ارتباطی با آن‌ها ندارد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مسأله نظامی بودن یا نبودن برنامه هسته‌ای ایران خطاب به کشورهای غربی افزود: «این شما هستید که این مسئله غلط را به ذهن افکار دنیا انتقال می‌دهید و توصیه می‌کنم که این کار را نکنید چون با این کارها منطقه را می‌ترسانید که به نفع هیچ کس نیست.»

«تا راه‌اندازی نیروگاه اتمی فاصله داریم»
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پیش‌راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران، پروژه این نیروگاه را مربوط به رژیم سابق دانست و گفت: «شاه تاسیس حدود ۲۰ نیروگاه را در دستور کار داشت.»

وی در ادامه، عدم پایبندی روس‌ها به تعهدات خود در ساخت نیروگاه بوشهر را از دلایل تأخیر راه‌اندازی آن دانست و افزود: «در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر در مقاطع مختلف با موانعی روبه‌رو بودیم و هنوز تا راه‌اندازی نیروگاه فاصله داریم.»

کمک خارجی در ساخت ماهواره
هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگری از سخنان خود توضیح داد که کار ساخت ماهواره امید از زمان جنگ ایران و عراق آغاز شده‌بود.

وی اضافه کرد که در پروژه ماهواره امید برخی کشورها نیز با ایران همکاری می‌کردند ولی اتمام این پروژه توسط نیروهای ایرانی انجام شده‌است.

خطیب نماز جمعه همچنین تاریخ آغاز کار موشک‌سازی در ایران را سال ۱۳۶۲ خورشیدی اعلام کرد.

Share

نظرهای خوانندگان

جناب آقای هاشمی رفسنجانی سلام شما سی سال است که به مردم ایران و مردم جهان دروغ می گویید، شما در جنگ هشت ساله تان با عراق ابردرئوغگوی حکومت اسلامی بودید. یادتان هست که هر نماز جمعه خودتان و گماشتگانتان از پیروزی نیروهای اسلام خبر می دادید، یادتان هست که بزودی مارا از را بغداد به کربلا و از آنجا به اورشلیم می بردید. ِادتا هست که با لبخندی که بر لبهای شما نقاشی کرده اند می گفتید که ما پیروزیم. و حالا ما تنها در خیابانهای تهران یک ملیون کوچه و خیابان و بولوار بنام کشت شدگان جنگ داریم، تازه گاهی در کوچه ای سه و چهار شهید داریم. آری آقای رفسنجانی ما ملت ایران حرفهای دروغ شما را باور نمی کنیم چه برسد به آن خارجی ها که دیگر امروز معنی تقیه و دروغ مصلحتی شما را نیز دریافته اند. خوب است شما از خبر چینان خود بپرسید که آیا مردم حرفهای شما را باور می کنند یانه! انوقت است که می توانید روی باور خارجیان حساب باز کنید. شما خودتان می دانید که مسئله ی اصلی مسئله ی بمب اتم نیست! مسئله خود شمایید.
تو خود حجاب حقیقت از این میان برخیز!

-- بدون نام ، Feb 27, 2009 در ساعت 02:15 PM