رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ اسفند ۱۳۸۷

فهرست تازه تحریم‌ها علیه ایران

فایننشال تایمز چاپ بریتانیا گزارش می‌دهد که فرانسه، آلمان و بریتانیا در حال تشکیل یک فهرست تازه برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند.

این نشریه در گزارش امروز خود نوشته است «سند محرمانه‌ای که توسط این نشریه و همچنین روزنامه ایتالیایی ایل‌ریفورمیستا دیده شده» حاکی از طرح سه کشور نامبرده برای تحریم بیشتر ایران است.

بر پایه این خبر، فهرست پیشنهادی سه کشور اروپایی شامل ۳۴ نهاد و شرکت ایرانی و ۱۰ تن از افرادی است که مرتبط‌ با فعالیت‌های هسته‌ای و بیولوژیکی ایران دانسته شده اند.

بنا بر این گزارش، سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا این نهادها و افراد را با آن‌چه «برنامه مخفی ایران برای ساخت سلاح‌های بیولوژیکی و هسته‌ای» نامیده‌اند، مرتبط می‌دانند.

به گفته فایننشال تایمز، منظور سه کشور اروپایی از افزایش تحریم‌ها «تقویت موضع قدرت دولت اوباما در تعاملات بعدی با ایران» است.

فهرست پیشنهادی سه کشور اروپایی شامل ۳۴ نهاد و شرکت ایرانی و ۱۰ تن از افراد ایرانی می‌شود

فرمانده و قائم‌مقام نيروی مقاومت بسيج در جمهوری اسلامی ایران از افرادی هستند که در فهرست جدید مورد استناد فایننشال تایمز نامشان دیده می‌شود.

برخی از نهادها و شرکت‌هایی که نام آن‌ها در این فهرست دیده می‌شود اما در فهرست‌های تحریمی پیشین نبودند، عبارتند از: دانشگاه صنعتی شريف، شرکت بيمه ايران، شرکت بار ايران اير (هما)، قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء، شرکت پيمانکاری ساختمانی وابسته به سپاه پاسداران، سازمان فضايی ايران،بانک تجارت و نیز مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی.

بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های اروپایی وجود چنین فهرستی را تأئید کرده‌اند، ولی در مورد دلایل تشکیل این فهرست هم‌نظر نیستند.

برخی از دیپلمات‌ها «تهیه چماقی بزرگ‌تر» برای ایالات متحده در رویکرد کنونی چماق و هویج خود نسبت به ایران را دلیل اصلی نامیده‌اند. گروهی دیگر نیز تأثیر گذاری بر روی گزارش ماه آینده واشینگتن در مورد ایران را دلیل این تصمیم می‌دانند. ایالات متحده قرار است ماه آینده گزارشی در مورد بازبینی سیاست خود نسبت به ایران منتشر کند.

به گفته این نشریه، پنج کشور یونان، قبرس، اسپانیا، اتریش و سوئد با تصمیم سه کشور نام‌برده مخالفت کرده‌اند.

قدرت‌های غربی ایران را متهم به پیگیری برنامه‌ای برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای می‌کنند. ایران این موضوع را رد می‌کند.

در همین رابطه:
فرانسه از ایران خواست شفاف‌سازی کند

Share

نظرهای خوانندگان

ا توجه به انتخاب دنیس راس و این تحریمها نشان می دهد که اوباما در صدد است که به هر طریق شده موضوع ایران را تمام کند و شیوه ی برخورد با ایران بستگی به ملاقات اوباما با رئیس جمهور روسیه خواهد داشت .

-- farhad ، Feb 26, 2009 در ساعت 02:57 PM

ایران کوتاه بیا نیست
روش کار تتمیع بدون تهدید است
ایرانیها در مقابل تهدید ایستادگی میکنند ولی در مقابل تتمیع کوتاه می آیند

-- بدون نام ، Feb 28, 2009 در ساعت 02:57 PM