رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۷

تقدیر کنگره آمریکا از پل نیومن

نمایندگان کنگره آمریکا طی مراسمی که به مناسبت بزرگداشت پل نیومن بازیگر فقید سینما در واشینگتن برگزار شد، نسبت به این بازیگر محبوب سینمای آمریکا و جایگاه او در فرهنگ معاصر این کشور، ادای احترام کردند.

جیم جردن از اعضای کنگره آمریکا در سخنان خود در این مراسم که روز گذشته برگزار شد، گفت: «روش بازیگری افسانه‌ای وی، چشمان نافذش، طنز خوب و اشتیاق او برای کمک به درماندگان، از پل نیومن چهره‌ای برجسته در عرصه هنر آمریکا در طی این ۴۰ سال اخیر ساخته بود.»


پل نیومن

استیو کوهن نماینده دیگر کنگره آمریکا در بیانیه‌ای که به این مناسبت تهیه شده بود، با تکیه بر استعداد بازیگری پل نیومن، اظهار داشت: «پل نیومن هنرمند مستعدی بود که هنرش، بخشی از میراث فرهنگی ملت آمریکا در طی ۵۰ سال اخیر است. او کسی بود که جهان را به مکان بهتری برای زیستن تبدیل کرد.»

پل نیومن در سن ۸۳ سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت. وی ۹ بار نامزد دریافت اسکار شد و سرانجام آن را در سال ۱۹۸۷ به خاطر بازی‌اش در فیلم «رنگ پول» ساخته مارتین اسکورسیزی دریافت کرد.

نیومن در بیش از ۵۰ فیلم بازی کرد که از میان آنها باید از «هاد»، «تیرانداز چپ دست»، «گربه روی شیروانی داغ»، «بوچ کسیدی و ساندنس کید»، «بیلیارد باز» و «راه فنا» نام برد.


پل نیومن و الیزابت تیلور در «گربه روی شیروانی داغ»

بازی در فیلم «گربه روی شیروانی داغ» اثر تنسی ویلیامز، در کنار الیزابت تیلور از نقش‌های فراموش نشدنی او در سینماست.

پل نیومن به خاطر زیبایی کلاسیک و چشمان آبی خود شهره بود و در فعالیت‌های خیریه بسیاری شرکت داشت. وی که از هواداران حقوق شهروندی بود، شرکت مواد غذایی به نام نیومنز آون تاسیس کرد که کلیه درآمد آن صرف امور خیریه می‌شد.

آخرین بازی نیومن در سینما، بازی در فیلم «راه فنا» ساخته سم مندز بود که در نقش سردسته یک گروه گانگستری در کنار تام هنکس ظاهر شد.

Share