رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۷

هشدار جرج کلونی در مورد دارفور

جرج کلونی بازیگر سرشناس آمریکایی، در مورد وضیعت اسفناک مردم منطقه دارفور در سودان هشدار داد.

وی که به تازگی از سفر به چاد و مرز دارفور (سودان) به آمریکا بازگشته است، در گفتگو با لری کینگ مجری تلویزیونی معروف شبکه سی‌ان‌ان، در خصوص وضعیت وخیم این منطقه ابراز نگرانی کرده است.

کلونی در گفتگو با لری کینگ، همچنین درباره دیدار خود با جو بایدن معاون اوباما بعد از بازگشت از چاد صحبت کرده است.

جرج کلونی چند سال است فعالیت‌های انسان دوستانه‌ای را در مورد قاره آفریقا و به طور مشخص سودان آغاز کرده و به طور جدی به حمایت از مردم دارفور در سودان و سرکوب حقوق انسانی در این منطقه برخاسته است.


جرج کلونی در دیدار با جو بایدن

وی درباره دیدار خود با جو بایدن و حرف‌هایی که بین آنها رد و بدل شد، به لری کینگ گفت: «ما درباره لحظه‌ای که به زودی فرا می‌رسد صحبت کردیم و آن محاکمه رئیس جمهوری سودان به عنوان یک جنایتکار جنگی است که در دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایت‌های ضد بشری صورت می‌گیرد.»

کلونی ادامه داد: «این نخستین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد که یک رئیس جمهوری حاکم را به خاطر جنایت‌های جنگی که مرتکب شده، محاکمه خواهند کرد. این فرصتی برای ایالات متحده و همه ماست که با همکاری جامعه بین‌المللی، یک نوع صلح را در منطقه برقرار کنیم.»

وی آنچه را که در چاد در منطقه مرزی دارفور مشاهده کرد، بسیار خوفناک توصیف کرد، اما افزود که مردم دارفور به صلح و سیاست‌های اجرایی رئیس جمهوری جدید آمریکا امیدوارند.


لری کینگ

کلونی همچنین گفت که این کافی نیست که به منطقه بروید و برگردید و بگویید که از دیدن این صحنه‌ها تکان خوردید، بلکه باید کاری بکنید.

وی در عین حال خبر داد که ۲۵۰ هزار کارت پستال که به وسیله مردم سودان امضا شده و در آن خواهان نجات دارفور شده‌اند را در آمریکا توزیع کرده است.

جرج کلونی در ادامه این گفتگو اظهار داشت که در کنار فعالیت‌های انسان دوستانه‌اش، بازیگری را هم با جدیت دنبال می‌کند.

وی از بازی‌اش در سریال‌های «ای آر» (ER) در کنار سوزان ساراندون و دوره جدید «دوستان» (Friends) خبر داد.

Share