رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۷

گزارش‌های «تکراری» البرادعی متوقف شود

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، خواستار توقف گزارش‌های «تکراری» محمد البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای سلطانیه این درخواست را طی یک سخنرانی در نشست اعضای شورای حکام آژانس مطرح کرده است.

اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در جلسه توجیهی پنج ساعته‌ای که به منظور بررسی گزارش‌های تازه البرادعی برگزار شد، نکات ارائه شده درباره سوریه و ایران را بررسی کردند.

به گفته آقای سلطانیه در این نشست بارها تاکید شد که «برداشت‌های اخیر از گزارش جدید محمد البرادعی درباره ایران کاملا بی‌اساس است.»

نماینده ایران در آژانس افزود که به نحوه نوشتن این گزارش‌ها «انتقاد شدید» دارد و در جلسه آشکار شد که چنین موضوعی باعث «سوء تفاهم برای افکار عمومی» جهان شده است.

علی‌اصغر سلطانیه دوم اسفند ماه پس از انتشار گزارش آقای البرادعی گفته بود که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «حاوی نکات جدیدی نیست».

به گفته آقای سلطانیه در نشست شورای حکام، بارها تاکید شد که «برداشت‌های اخیر از گزارش جدید محمد البرادعی درباره ایران کاملا بی‌اساس است»

محمد البرادعی پنج‌شنبه گذشته گزارش داد که «ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد، ولی سرعت توسعه فعالیت‌های غنی‌سازی خود را کندتر کرده ‌است.»

در این گزارش آمده که «بر خلاف تصمیمات شورای امنیت، ‌ایران همچنان به فعالیت‌های غنی‌سازی ادامه می‌دهد، ولی توسعه کارخانه غنی‌سازی نطنز را به نحو قابل توجهی کاهش داده‌ است.»

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌اینک در نطنز، واقع در استان اصفهان، ۳۹۶۴ دستگاه سانتریفوژ برای غنی‌سازی فعالیت دارند که این تعداد تنها ۱۶۴ دستگاه بیشتر از ماه نوامبر است.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که با وجود کاهش توسعه در نطنز، ذخیره سوخت اتمی ایران طی شش ماه اخیر دو برابر شده ‌است.

ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را همواره صلح‌آمیز اعلام کرده ‌است، در حالی که کشورهای غربی به این برنامه با دیده تردید می‌نگرند و آن را پیش‌زمینه‌ای برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای قلمداد می‌کنند.

Share


در همین رابطه:
سلطانیه: گزارش آژانس نکات جدیدی ندارد
انتقاد البرادعی از همکاری ناکافی ایران