رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۷

نیروگاه اتمی بوشهر پیش‌ راه‌اندازی شد

نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر با «سوخت‌گذاری مجازی» پیش ‌راه‌اندازی شد.

غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سرگئی کرینکو رئیس آژانس فدرال انرژی هسته‌ای روسیه، در مراسم آغاز به کار آزمایشی این نیروگاه حضور داشتند.

این نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی قرار بود سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شود، اما پیمانکار روسی آن گفته است که آن را تا پایان سال ۲۰۰۹ تکمیل خواهد کرد.

نیروگاه بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود، ‌نخست قرار بود در اواسط دهه ۷۰ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان احداث شود، اما در پی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ این شرکت عملیات احداث نیروگاه بوشهر را نیمه‌کاره رها کرد.

محسن شیرازی یکی از پرسنل بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که ایران، مقاومت رآکتور هسته‌ای آینده خود را با بارگذاری میله‌های سوختی مجازی حاوی سرب آغاز کرده است.


غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی، هدف از تزریق سوخت مجازی در رآکتور‌ها را آزمایش این نیروگاه اعلام کرده است.

آقای سعیدی افزوده است که «ما تمام این تست‌ها را انجام می‌دهیم و بعد از آن وارد مرحله راه‌اندازی می‌شویم.»

پیش‌تر بخش‌هایی از این نیروگاه از جمله توربین و مدارات بخار آزمایش شده بود و آزمایش امروز مقدمه آغاز به کار کامل این نیروگاه تلقی می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامرضا آقازاده در جریان بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر گفته است: «هیچ مشکلی برای راه‌اندازی نهایی این نیروگاه وجود ندارد.»

به گفته آقای آقازاده، نیروگاه بوشهر پس از تلاش‌های زیاد به مرحله بهره‌برداری نزدیک شده است.

نیروگاه بوشهر قرار بود در اواسط دهه ۷۰ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان احداث شود، اما در پی انقلاب اسلامی، این شرکت عملیات احداث نیروگاه بوشهر را نیمه‌کاره رها کرد

سرگئی کرینکو رئیس روس اتم نیز اعلام کرده است که یک سال پس از راه‌اندازی پروژه، نیروگاه توسط ایرانی‌ها اداره خواهد شد.

به گفته آقای کرینکو، عمده کارهای نیروگاه بوشهر در ابعاد سیویل به پایان رسیده و «ما به مرحله اصلی یعنی نصب و راه‌اندازی رسیده‌ایم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد تهران در گزارشی به این آژانس اطلاع داده که بارگذاری سوخت در راکتور نیروگاه بوشهر برای نیمه دوم سال ۲۰۰۹ پیش‌بینی شده است.

این سوخت که از سوی روسیه تامین می‌شود، در حال حاضر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حفاظت می‌شود.

تکمیل ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر بارها در بحبوحه تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران به تعویق افتاد.

Share


در همین رابطه:
چهارشنبه؛ پیش‌راه‌اندازی نیروگاه بوشهر

نظرهای خوانندگان

نیروگاه چرنوبیل که از اول برای راه اندازی شدن طراحی و ساخته شده بود آن فاجعه را ببار آورد . وای بر ما که نیرو گاهی در کشورمان پیش راه اندازی میشود که اصولا از اول برای راه اندازی شدن طراحی ( منظورم طراحی قسمتی که روسها بعد از زیمنس انجام دادند ) و ساخت و نصب نشده است . این نیروگاه شتر گاو پلنگیست که نه آلمانها نه روسها و نه ایرانیها میدانند چه ساخته شده است.

-- ایرانی ، Feb 25, 2009 در ساعت 03:00 PM