رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اسفند ۱۳۸۷

کانون نویسندگان: سرکوب‌ها محکوم است

کانون نویسندگان ایران با صدور بیاینه‌ای افزایش فشار‌ها به فعالان مدنی، فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی را محکوم کرد.

این کانون در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، «سرکوب خواسته‌های به حق مردم» را روش همیشگی قدرت‌مداران در جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

کانون نویسندگان «موج جدید» سانسور و ممنوعیت، احضار، دستگیری، بازداشت و صدور احکام سنگین و اجرای روزافزون احکام اعدام در ایران را اقدامی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی برای مقابله با بحران‌های پیش‌رو ارزیابی کرده است.

در بیانیه کانون آمده که تلاش برای محو گورستان خاوران به منزله‌ از میان بردن آثار «جرم و جنایت» است.

واگذاری این گورستان به خانواده قربانیان و محاکمه عاملان کشتار سال‌ ۱۳۶۷ از خواسته‌های اعضای این کانون است که در بیانیه پنجم اسفند آنها منعکس شده است.

کانون نویسندگان در بخش دیگری از بیانیه خود اعلام کرده است که «سانسور کتاب‌ها، لغو امتیاز نشریات، فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی و تهدید کاربران سایت‌ها» طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

کانون نویسندگان «موج جدید» سانسور و ممنوعیت، احضار، دستگیری، بازداشت و صدور احکام سنگین و اجرای روزافزون احکام اعدام در ایران را اقدامی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی برای مقابله با بحران‌های پیش‌رو ارزیابی کرده است

آن‌طور که این کانون اعلام کرده، گستردگی سانسور در ماه‌های اخیر موجب شده است که «برخی نمایش‌ها برای گریز از سانسور به زبان انگلیسی به اجرا» بیاید.

کانون نویسندگان همچنین اعلام کرده که در ماه‌های اخیر برخی از اعضایش همچون محمود دولت‌آبادی، فرزانه آقایی‌پور، ناصر زرافشان و... توسط نیروهای امنیتی بارها احضار شده و ساعت‌ها مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

این برای نخستین‌بار است که اعلام می‌شود محمود دولت‌آبادی در ماه‌های اخیر از سوی نهاد‌های اطلاعاتی و قضایی احضار و بازجویی شده است.

در بیانیه کانون اشاره نشده است که این افراد به چه اتهامی و دقیقا در چه زمانی احضار شده‌اند.

این برای نخستین‌بار است که اعلام می‌شود محمود دولت‌آبادی در ماه‌های اخیر از سوی نهاد‌های اطلاعاتی و قضایی احضار و بازجویی شده است

کانون نویسندگان ایران، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۷ از سوی برخی نویسندگان آن دوران تأسیس شد.

این کانون که پیش از این سال به طور غیر رسمی فعالیت می‌کرد، در سال ۴۷ با صدور بیانیه‌ای با عنوان «درباره یک ضرورت» به طور رسمی اعلام موجودیت کرد.
چهره‌هایی چون جلال آل‌احمد و م.الف.به‌آذین در تأسیس این کانون نقش داشتند.

این چندمین بار از ابتدای امسال است که کانون نویسندگان با صدور اطلاعیه‌هایی از تحدید فعالان مدنی در ایران انتقاد کرده است.

این کانون پیش‌تر در ۲۱ فروردین‌ماه امسال با صدور اطلاعیه‌ای از نامه ناشران ایران در انتقاد از وضعیت نشر در کشور، حمایت کرده بود.

این کانون هم‌چنین ۲۲ خرداد‌ماه امسال در اطلاعیه دیگری ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با فعالان عرصه‌های مختلف اجتماعی، اعلام کرد بوده که «بر اساس منشور خود» از فعالیت این جریان‌های اجتماعی در ایران حمایت می‌کند.

در اطلاعیه دیگر کانون نویسندگان که پنجم تیرماه منتشر شد، به محکومیت محمد‌صدیق کبودوند به ۱۱ سال حبس تعزیری اعتراض شده بود.

Share


در همین رابطه:
کانون نویسندگان: از آزادی بیان دفاع می‌کنیم