رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اسفند ۱۳۸۷

تبدیل خانه آگاتاکریستی به مکانی توریستی

خانه تفریحی آگاتا کریستی جنایی‌نویس مشهور بریتانیایی که لقب «ملکه جنایت» را کسب کرده، به عنوان یک مکان توریستی در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

این خانه که در منطقه زیبای دوون در جنوب غربی بریتانیا قرار دارد، در خاطرات آگاتا کریستی به عنوان «دوست‌داشتنی‌ترین مکان جهان» توصیف شده است.

خانه‌ای که به گفته متیو پریچرد، نوه آگاتا کریستی، روزگاری فضای آن سرشار از موسیقی، ادبیات، و رمز و راز آثار مادربزرگش بوده است.

آگاتا کریستی این خانه را در سال ۱۹۳۸ خرید و تا سال ۱۹۵۹ در ایام تعطیلات از آن به عنوان محل سکونت استفاده می‌کرد. این خانه در سال ۲۰۰۰ از سوی خانواده آگاتا کریستی به بنیاد نشنال تراست بریتانیا هدیه شد.


آگاتا کریستی

تمام فضای درونی این خانه از اتاق کار آگاتا کریستی گرفته تا اتاق خواب او که رو به رودخانه دارت بوده و نویسنده از این چشم‌انداز در داستان‌های جنایی خود بهره گرفته است، برای بازدید کنندگان قابل دسترسی است.

همین‌طور اتاق پذیرایی نویسنده که در آن آگاتا کریستی بخش‌هایی از رمان‌های جنایی منتشر نشده خود را برای اقوام و دوستان نزدیک قرائت می‌کرد و از آنها می‌خواست حدس بزنند که چه کسی قاتل است.

بازسازی خانه آگاتا کریستی نزدیک به هشت سال طول کشید.

بنیاد نشنال تراست که از سال ۲۰۰۰ این خانه را در اختیار گرفته به مرمت آن پرداخته و آن را مطابق دهه ۵۰ یعنی زمانی که کریستی در آن زندگی می‌کرد، بازسازی کرده است.
به گفته رئیس نشنال تراست، بازسازی این خانه حدود پنج میلیون پوند هزینه داشته است.


خانه آگاتا کریستی

بخشی از این خانه بزرگ نیز به عنوان مهمان‌سرا در نظر گرفته شده و به بازدید کنندگان برای اقامت، اجاره داده می‌شود.

آگاتا کریستی خالق شخصیت‌های جذابی چون کارآگاه هرکول پوارو و خانم مارپل است که بیشتر داستان‌های جنایی او بر محور شخصیت آنها شکل گرفته‌اند.

از میان داستان‌ها و نمایشنامه‌های جنایی معروف او می توان از «تله موش»، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» و« قتل بر روی نیل» نام برد. نمایشنامه «تله موش» او رکورد اجرای نمایشنامه در دنیا را شکسته و از سال ۱۹۵۲ تا امروز، بی‌وقفه در تئاتر امباسادورز لندن بر روی صحنه است و تا کنون ۲۳ هزار اجرا داشته است.

آگاتا کریستی در سال ۱۹۷۶ در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

Share