رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ مرداد ۱۳۸۸

«بازداشت» ده‌ها دانشجوی دانشگاه امیرکبیر

منابع دانشجویی در ایران از «بازداشت» بیش از ۷۰ دانشجو پس از مراسم خاکسپاری «شهدای جنگ» در دانشگاه امیرکبیر خبر می‌دهند.

این دانشجویان کسانی هستند که در مخالفت با دفن پنج «شهید» در تجمعی که به همین‌ منظور در دانشگاه امیرکبیر برپا شده بود، شرکت کرده‌اند.

خبرنامه امیرکبیر با تائید این خبر، گزارش کرده که ۴۰ تن از این دانشجویان صبح امروز سه‌شنبه آزاد شده‌اند، اما ۳۰ دانشجوی دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.


بنابر اعلام این خبرنامه، در درگیری‌های روز گذشته مخالفان و موافقان دفن پنج «شهید» در این دانشگاه، ۶۰ دانشجو صدمه دیده‌اند و ۲۰ نفر از آنها به خاطر شدت جراحات به بیمارستان انتقال یافته‌اند.
حال سه تن از این دانشجویان وخیم گزارش شده است.

خبرنامه امیرکبیر گزارش کرده که «ضربات چاقو، پنجه بوکس و مشت بر بدن برخی از دانشجویان به وضوح آشکار است.»

مقام‌های رسمی ایران تاکنون حاضر نشده‌اند در خصوص این درگیری‌ها و بازداشت دانشجویان اظهارنظر کنند.

گروهی از دانشجویان در ایران بر این باور هستند که خاکسپاری کشته‌های جنگ در دانشگاه‌ها نوعی «سوء‌استفاده از این افراد است» و زمینه‌ای برای «سرکوب فعالیت‌های مستقل دانشجویی» در جمهوری اسلامی.


این در حالی است که موافقان معتقدند که دفن «شهدا در دانشگاه‌ها» قدردانی از کسانی است که در جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

دو سال پیش از این، مراسم خاکسپاری سه «شهید گمنام» در محوطه دانشگاه صنعتی شریف، با برخورد میان موافقان و مخالفان به خشونت کشیده شد.

مخالفان دفن «شهدای» جنگ در دانشگاه‌ها همچنین معتقدند که چنین اقدامی، محدودیت‌های بیشتری را به فضای دانشگاه تحمیل می‌کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
دفن پنج «شهید» در دانشگاه امیرکبیر

نظرهای خوانندگان

با سلام
این کار از چند جهت قابل بررسی است شاید گفتار مخالفان این کار قابل تامل باشد . باید به این موردتوجه کرد که اگر موردی در جامعه بخواهد انجام بگیرد حتما مخالف و موافق وجود دارد مهم این است که هر دو گروه در کمال آزادی و منطق صحبت خود را بزنند. ومخالفت در این موضوع بمعنای مخالفت با شهدا نیست چرا که ما هرچه داریم از وجود شهداست.

-- مهدی نادری نژاد ، Feb 24, 2009 در ساعت 03:30 PM

حداقل با شنیدن این اخبار به این موضوع پی میبریم که دانشجو همچنان زنده است من دانشجوی علم و صنعت هستم این جا هم 5 شهید به خاک سپرده شد مدت ها هم هست در حال ساختن مقبره ایی عظیم برای آنها هستند دریغ از کوچک ترین اعتراض

-- ریحانه ، Feb 25, 2009 در ساعت 03:30 PM

زنده باد تنها موجودات زنده در ایران دانشجویان پلی تکنیک واقعا در تاریخ اسطوره خواهند شد . اینان دهها کاوه آهنگر ایرانند .

-- آریا ، Feb 25, 2009 در ساعت 03:30 PM

آنها نبايد به اين قيمت دفن شوند. مگر دانشگاه قبرستان است.
جاهاي بهتري براي دفن وجود دارد مثل مجلس-حوزه علميه-خانه رهبر-يا رئيس جمهور و خيلي جاهاي ديگر اگر راست ميگويند و ريگي به كفششان نيست.

-- آقا ، Mar 1, 2009 در ساعت 03:30 PM

من خودم از زوار همیشگی شهدا هستم ولی اگر بودن مزار آنها باعث سوءاستفاده برخی برای اعمال زور و غیره شود اصلا موافق نیستم هرچند من بودن مزار شهدا در داخل دانشگاه در شهر در وسط زندگی ما برکتی می دانم و شاید گاهی تلنگری برای ما برای اینکه بعضی چیزها را به فراموشی نسپریم
فقط انزجار دارم از مزار آنهایی که برای این مرز وبوم رفتند سوءاستفاده سیاسی و یا سوءاستفاده برای سرکوب دانشجویان شود .

-- خمسه ، Aug 6, 2009 در ساعت 03:30 PM