رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۸

پلمب دفتر انجمن اسلامی یک دانشگاه

دفتر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان در واکنش به سخنان محمد مجتهدشبستری پلمب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای شبستری روز گذشته طی سخنانی در دانشگاه صنعتی اصفهان به حضرت محمد «توهین و جسارت» کرده است.

براساس گزارش این خبرگزاری، سخنان آقای شبستری با اعتراض «گروهی از دانشجویان» مواجه شده و آنها با تجمع مقابل دفتر انجمن اسلامی از مسئولان دانشگاه صنعتی اصفهان خواستار پلمب این دفتر شده‌اند.

این دفتر شب گذشته به دستور مسئولان دانشگاه تا تشکیل جلسه هیئت منصفه پلمب شده است.

فارس همچنین گزارش کرده است که «تشکل‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان» امروز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، اظهارات آقای شبستری درباره پیامبر اسلام را محکوم کرده‌اند.


محمد مجتهدشبستری

این تشکل‌ها تهدید کرده‌اند که اگر سکوت مسئولان در قبال این اظهارات ادامه یابد «به وظیفه انقلابی» خود عمل خواهند کرد.

آنها در بیاینه خود همچنین انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان را «عروسک خیمه‌شب‌ بازی ‌احزاب سیاسی منفعت‌طلب» معرفی کرده‌اند.

آن‌طور که این خبرگزاری گزارش کرده است، آقای مجتهد شبستری در سخنان خود برای پیامبر اسلام تنها در مقام «دعوت مردم به سمت خدا» عصمت قائل شده است.

محمد مجتهد شبستری متفکر مسلمان، قرآن شناس و استاد سابق دانشگاه تهران است.
وی به خاطر نظرات جدید خود در مورد هرمنیوتیک و فهم متون دینی چهره شاخصی است.

در سال ۱۳۸۶ مقاله جنجال برانگیز وی با عنوان «قرائت نبوی از جهان» در شماره ۶ فصلنامه مدرسه منجر توقیف این نشریه از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات شد.

متن کامل این مقاله را بخوانید

Share

نظرهای خوانندگان

این اقایان در قرن 21 هنوز نمی دانند جواب مغز را با مغز می دهند نه با بستن وکرفتن وزدن وچون شما دلیل وبرهان ومنطق فکری کم می اورید به این کارها دست میزنید. بقول متفکر ومجاهد بزرک دکتر بنی صدر وقتی شما ضعیف هستید در اینکه جواب تفکر را با تفکر بدهید با این اعمال ان تفکر را اکر غلط همباشد مطلوم ومورد توجه بیشتر می کنیدوهوز بعد از30 سال جز اینکار هیچ نمی دانید چون هر کاری را با زوز یاد کرفته اید حل کنید.

-- کورش ازاد ، Feb 24, 2009 در ساعت 02:30 PM

اگر از صدر تا ذیل این حکومت حتی یک نفر پیدا می شد که سخنان مجتهد شبستری را دست کم بفهمد (نه قبول کند) اکنون وضع ایران این نبود.

-- مسعود ، Feb 24, 2009 در ساعت 02:30 PM

در بند دوم بايد اميركبير به صنعتي اصفهان تغيير پيدا كند.

-- asd ، Feb 24, 2009 در ساعت 02:30 PM

کیه که ندونه این یه بازیه سیاسیه که از طرف مسئولان متحجر دانشگاه کارگردانی شده و یه مشت آدم متحجر تر تو بسیج و جامعه دارند این سناریو رو بازی می کنند. پیغمبر بزنه تو کمر هر چی بسیجی نفهمه

-- فهیم ، Feb 25, 2009 در ساعت 02:30 PM

متن کامل سخنراني امروز توسط انجمن منتشر مي شود. هنوز انجمن موقتا لمپ است. تا نظر امام جمغه اصفهان چه باشد!

-- مرتضي ، Feb 25, 2009 در ساعت 02:30 PM

الحمد لله رب العالمین که دفتر انجمن به ظاهر اسلامی پلمپ شد

-- گمنام ، Feb 25, 2009 در ساعت 02:30 PM

انجمن اسلامی دانشگاه در فعالیت 3 ساله ی اخیر خود توانست تاثیرات مثبتی از خود بر جای گذارد و حال که در آستانه برگزاری انتخابات خود در 12 اسفند ماه بود، با چنین وضعیتی مواجه شد در صورتی که استقبال از چنین انتخاباتی در مرحله ی ثبت نام برای کاندیداتوری علارغم شرایط رعب آور جامعه بسیار قابل توجه و بی سابقه بود،برخورد با انجمن نه از روی تعصب دینی که به دلیل ایجاد انسداد کامل سیاسی و فرهنگی است که در بی دینی عاملان برخورد با انجمن تردیدی وجود ندارد.

-- حمید رضا ، Feb 26, 2009 در ساعت 02:30 PM

من دانشجوی این دانشگاهم و در جلسه سخنرانی دکتر شبستری حضور داشتم.وا حسرتا!جمهوری اسلامی برآمده با شعار آزادی و به رهبری امام بزرگوار چه شتابان به سمت استبداد رسانه ای و تحجر فکری و فرهنگی قدم برمی دارد.دیگر با وجود قدرت "حذف و سانسور و پلمب کردن"،نقد و تفکر جایی میان قدرت طلبان و حامیان سرسپرده ی آنان ندارد.

-- ا.ح ، Feb 26, 2009 در ساعت 02:30 PM

سلام
من از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تبریز بودم که متاسفانه در تابستان با اقدام مشابهی بسته شد از آن زمان تا کنون تلاش های زیادی را برای باز گشایی آن انجام داده ایم که متاسفانه تا به حال نتیجه ای نداشته و بخاطر سانسور شدید خبری حتی در یک خبرگزاری هم خبر آن درج نشده است از شما خواهش دارم برای بیان حقایق با ما تماس بگیرید

-- انجمن تبریز ، Mar 2, 2009 در ساعت 02:30 PM

مابه کمک همه دانشجویان نیازمندیم.(امیر)دانشجویصنعتی

-- بدون نام ، Mar 2, 2009 در ساعت 02:30 PM

بار دیگر معلوم شد که دین افیون توده هاست

-- کاوه ، Mar 2, 2009 در ساعت 02:30 PM

سلام منم دانشجوي همين دانشگاه هستم
يه سوال دارم از همه كساني كه از اين آقاي به ظاهر متفكر حمايت ميكنند و معترض هستند به پلمپ شدن انجمنشون و تهمت ميزنند به تشكل هاي دانشجويي ديگر و ... :
آيا كسي شما را مجبور كرد اين جلسه ضد اسلامي را در دانشگاه برگزار كنيد؟ يا بهتر بگم كسي شما را درون چاه انداخت؟كه الآن منتظريد و معترض كه چرا كسي شما را از اين باتلاق نجات نميده؟؟؟
براي اطلاع غير اين دانشگاهي ها عرض ميكنم اعتراضات به سخنراني از سوي دانشجويان صرفا مسلمان بوده نه بسيج يا جامعه
اكنون قضاوت با شما متفكرين

-- بدون نام ، Mar 4, 2009 در ساعت 02:30 PM

لعنت بر فاشیسم که روز به روز در این کشور مصیبت زده بیشتر گسترش می یابد . وضعییت دانشگاه همسو با جامعه ی ایران است و افسوس بر ان روزی که به جای نابودی فاشیسم نوپا حزب الله را جایگزین حزب رستاخیز کردند.امیدوارم انجمن باز بشه.

-- n.f ، Mar 7, 2009 در ساعت 02:30 PM

من در مورد اظهارات آقاي شبستري حرفي ندارم اما اين اخلاق را از معلم بزرگم شريعتي ياد گرفتم كه به هر انديشه اي احترام بزارم به صرف اينكه او فكر مي كند و استدلال دارد و با عقل و منطق به مناظره با آن بپردازم نه با طرد كردن و تعطيلي و پلمپ همان رفتاري كه شريعتي طالقاني بزرگ و بازرگان فهيم داشتند

-- يك دانشجو ، Mar 20, 2009 در ساعت 02:30 PM

آقا اينا استحمار است واقعا الان مشكل جامعه ما اين است كه وحي چگونه بوده؟ يا اين كه دولت باپول نفت چه كار ميكند اين ها دارند شما را سرگرم مي كنند تو را به خدا يك مقدار خود آگاهي داشته باشيد اين ها دعواهايي است كه شما به مسائل واقعي و مهم فكر نكنيد الان اين بحث مطرح است فردا يه بحث ديگه كه هيچ دردي از ما دوا نميكند شما را به علي قسم گول نخوريد اين هم يك نوع استحمار است همانطور در تاريخ ديديم كه ديني كه دست زر و زور و تزوير بي افتد كه بعد از پيامبر هم پيش اومد باعث استحمار شد من فقط ميگم آقاي شبستري اگه پيامبر نمي تواند الگو باشد پس حتما ماركس يا لنين ميتوانند؟ فقط سعي كنيم ارزش هايي كه واقعا درست هستند را زير سوال نبريم

-- يك دانشجو ، Mar 22, 2009 در ساعت 02:30 PM