رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اسفند ۱۳۸۷

پادشاه بحرین به ایران دعوت شد

صادق محصولی وزیر کشور به نمایندگی از محمود احمدی‌نژاد، پادشاه بحرین را به ایران دعوت کرد.

آقای محصولی که شب گذشته با پیام رئیس جمهوری ایران به بحرین سفر کرده است، از حمدبن عیسی آل‌خلیفه خواست که برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کند.

این دعوت دیپلماتیک پس از آن‌که بحرین در واکنش به اظهارات علی‌اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی آیت‌الله علی خامنه‌ای، مذاکرات گازی با ایران را متوقف کرد و مانع از ورود کشتی‌های جمهوری اسلامی به آب‌های خود شد، صورت می‌گیرد.

علی‌اکبر ناطق نوری در جریان یک سخنرانی اعلام کرده بود که بحرین در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی «استان چهاردهم» ایران بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای محصولی که حامل پیام رئیس جمهوری ایران به پادشاه بحرین است، در دیدار با عیسی آل‌خلیفه گفت که تهران و منامه به دشمنان اجازه نمی‌دهند تا مانع از پیشرفت روابط دو کشور شوند.

به گفته وزیر کشور دولت نهم، روابط ایران و بحرین «برادرانه و صمیمانه» است و با «شیطنت‌های دشمنان آسیبی به آن نمی‌رسد.»

عیسی آل‌خلیفه گفته است که بحرین نگران بود با اظهارات مقام‌های ایرانی «برخی طرف‌ها از بعضی مسائل سوء استفاده کنند و بر ایجاد ناامنی در منطقه تاثیر بگذارند»

در این دیدار حمدبن عیسی آل‌خلیفه پادشاه بحرین نیز گفت که شکی ندارد که سیاست تهران در قبال منامه «برادرانه» است.

عیسی آل‌خلیفه افزود که بحرین نگران بود که با اظهارات مقام‌های ایرانی «برخی طرف‌ها از بعضی مسائل سوء استفاده کنند و بر ایجاد ناامنی در منطقه تاثیر بگذارند.»

اظهارات آقای ناطق‌نوری طی هفته جاری خشم مقام‌های بحرینی را برانگیخته بود. وی دو روز پیش در واکنش به اعتراض مقام‌های بحرینی به اظهاراتش، به تلویزیون الجزیره گفت که سخنانش به شکلی نادرست درک شده و قصدش «مقایسه‌ای تاریخی دوران قاجار و پهلوی با جمهوری اسلامی» بوده است.

در واکنش به این سخنان نیز وزرای شورای همکاری خلیج فارس در جریان اجلاس خود در عربستان، خواستار محکومیت این اظهارات شده‌اند.

اعضای این شورا در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که این «سخنان ناموجه را که باعث افزایش تنش مى‌شود محکوم کرده و از بروز مجدد آن جلوگیرى» کنند.

Share


در همین رابطه:
تلاش ایران برای بهبود رابطه با بحرین

نظرهای خوانندگان

خاطرات حضورش در تخت جمشید و جشنهای دوهزار و پانصدمین سال شاهنشاهی ایران ، چه حالی از او خواهد گرفت!

-- بدون نام ، Feb 24, 2009 در ساعت 04:00 PM