رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ فروردین ۱۳۸۸

دفن پنج «شهید» در دانشگاه امیرکبیر

مراسم خاکسپاری پنج «شهید» جنگ هشت ساله عراق و ایران، ظهر امروز دوشنبه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

در این مراسم محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های ایران، دانشجویان بسیجی و گروهی از بازماندگان قربانیان جنگ حضور داشتند.

گروهی از دانشجویان نیز در مخالفت با خاکسپاری اجساد پنج کشته‌ شده جنگ در دانشگاه امیرکبیر، تجمعی اعتراضی برپا کرده بودند.

خبرنامه امیرکبیر در گزارشی از این مراسم نوشته است که درگیری‌هایی میان دانشجویان مخالف و «گروه‌های فشار» روی داده است.

آن‌طور که این خبرنامه گزارش می‌کند، برخی از دانشجویان در این درگیری‌ها مضروب شده‌اند.


بنابر اعلام این وب‌سایت، تاکنون ۹ تن از دانشجویان این دانشگاه دستگیر شده‌اند. گزارش‌ها از ملتهب بودن فضای این دانشگاه تا زمان انتشار این خبر حکایت دارد.

این دانشجویان در روز‌های اخیر بارها اعلام کرده بودند که اکثریت دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مخالف چنین اقدامی هستند و برای مقابله با آن دست به تحصن خواهند زد.

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روزگذشته با صدور پیامی از دفن این پنج «شهید» در دانشگاه امیرکبیر حمایت کرد.

در پیام آقای خامنه‌ای آمده است که «قدرانی و تکریم از شهیدان جنگ، نشانه وفاداری به ارزش‌های والای انقلاب است.»

با این حال دانشجویان مخالف، بر این باور هستند که خاکسپاری کشته‌های جنگ در دانشگاه‌ها نوعی «سوء‌استفاده از این افراد است» و زمینه‌ای برای «سرکوب فعالیت‌های مستقل دانشجویی» در ایران.

روز گذشته نیز گروهی از این دانشجویان با تحصن در دانشگاه امیرکبیر مخالفت خود با چنین اقدامی را به اطلاع مسئولان رسانده بودند.


عکس‌ها از وب‌سایت آینده نیوز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، نسبت به دفن اجساد پنج کشته شده جنگ در این دانشگاه هشدار داده بود.

دفن «شهدا» در دانشگاه‌های ایران با مخالفت برخی جریان‌های دانشجویی و دانشگاهی مواجه شده است.

دو سال پیش از این، مراسم خاکسپاری سه «شهید گمنام» در محوطه دانشگاه صنعتی شریف، با برخورد میان موافقان و مخالفان به خشونت کشیده شد.

مخالفان دفن «شهدای» جنگ در دانشگاه‌ها همچنین معتقدند که چنین اقدامی، محدودیت‌های بیشتری را به فضای دانشگاه تحمیل می‌کند.

Share

نظرهای خوانندگان

واقعا جای تاسف وشرم اور است که بجای دفن نمودن این اجساد تبدیل به استخوان گشته در کنار مقبره خمینی که مساحت عظیمی از زمین را فقط و فقط به قبز او اختصاص داده اند باید از دانشگاه ( ونه قبرگاه) برای این اعمال قبیح استفاده کرد. ایا بهتر نبود مسجدی بیاد این از دست رفتگان در دانشگاه ویا جای دگر بنا می کردند؟؟ اصلا کسی نمی پرسد به اجازه کدام ایه قران استخوانها واجساد را جابجا می کنند. عزت و درجه هر انسان به اعمال در حین حیات اوست نه به مساحت مقبره او و یا محل موقت ذخیره جسد ویا یا استخوان هایش. اقای خامنه ای انقدر دیگر "معظم" گشته که از خشم خداوند هم هراس ندارد. اعوذ بالله من الشیطان رجیم.

-- بدون نام ، Feb 23, 2009 در ساعت 01:45 PM

خوشبختانه عكسهاي شما و ساير گزارشهاي تصويري حاكي از غلبه نظر اكثريت و تشيع باشكوه
پيكر پاك و مقدس اين شهدا داره.
مطمئن باشن مخالفين كه اگر سر و صداي اونها به بقيه ايران مي رسيد و بي ادبيهاشون به مقام شامخ شهدا و ديد كثيف سياسيشون به همه ي موضوعات بگوش مردم مي رسيد الان با سيل گسترده تري از مردم تمام ايران براي دفن اين شهدا در دانشگاهي كه از صده سرفداكاري اين شهداپابرجامانده روبرو مي شدند!
درود بر شهداي پاك راه انقلاب اسلامي اين امامزادگان عشق!
بد نيست اينجا رو هم يه مطالعه بفرماييد
solouk.persiangig.ir

-- ميم نقطه ، Feb 23, 2009 در ساعت 01:45 PM

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و در راستای « قدردانی و تکریم از شهیدان جنگ » و « وفاداری به ارزش های والای انقلاب » و اطاعت از ولی امر مسلمین به همه بسیجیان و امت حزب الله پیشنهاد می کنیم که عشق به شهادت برای رسیدن به بارگاه سرور شهیدان که با شعار « تا کربلا راهی نیست » و عشق به حسین به جای دفن این شهدا در دانشگاهها آنها را به بارگاه امام حسین منتقل کنیم تا در کنار سالار شهیدان محشور شوند . و حداقل رعایت کرامت آنان را کرده باشیم .

-- farhad ، Feb 23, 2009 در ساعت 01:45 PM

یه پیشنهاد به دانشجویان عزیز: بهتره کتاب و دفتر هاتون رو بردارین برین بهشت زهرا، دانشگاه جای درس خوندن و این مسخره بازیها نیست!

-- الف نقطه ، Feb 23, 2009 در ساعت 01:45 PM

من از طرف دانشجويان دانشگاه امير کبير صحبت مي کنم.
در مراسم تدفين شهدا که مقام شامخشان بر هيچ کس پوشيده نيست، دانشجويان در دانشکده ها محبوس بودند و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. و در مراسم ديروز تنها افرادي از خارج دانشگاه ديده مي شدند که با اتوبوس به دانشگاه آمده بودند و از طيف دانشجويان نبودند و عده اي از آنان رفتار بسيار زننده اي با دانشجويان داشتند.
اين قبيل مسايل است که موجب ضربه زدن به اسلام و فرهنگ پاسداري از ارزشهاي شهدا مي شود.
تمامي دانشجويان با استفاده ابزاري از شهدا و مقام بالاي آنهامخالف هستند نه با شهيدان که بر سر همه جاي دارند.
متاسفانه گروههاي فشار که لياقت حضور در صحن دانشگاه را نداشتندگوشه اي از فضاي دانشگاه را به چاله ميدان تبديل کردند و رفتار نا مناسبي داشتند. هر چند از نيت خالص، اما متا سفانه خواسته يا ناخواسته اينان چنان ضربه اي به اسلام خواهند زد که عوام را از آن بري مي کند. دين اسلام نه تنها اين رفتارها را تقبيح مي کند بلکه بر استفاده از عقل و منطق و گفتگو دلالت دارد.
اميدوارم اينها هدايت شوند و رويه مناسبي را پيش بگيرند. هرچند که مشاهدات رفتار ديروز عدهاي از آنها در دانشگاه، نشان از عدم تحقق اين امر داشت.
در انتها اداي احترام مي کنم به شهيدان سرافراز ايران زمين که سربلند شدند و ما امروز با ديدن اين رفتار ها و سو استفاده از آنها در روز قيامت شرمندشان هستيم.
يکي از دانشجويان دلسوز اسلام در دانشگاه امير کبير

-- dfh ، Feb 24, 2009 در ساعت 01:45 PM

ما خود از خانواده شهدا هستيم ولي با اين کارها کاملا مخالفم
اين اقدامات براي سوء استفاده از شهدا و جهت سرکوب دانشگاه و دانشجويان هست
هر چيزي جاي دارد و اين از برکت حکومت اسلاميست که دانشگاه ها تبديل به گورستان مي شود

-- رضا ، Feb 24, 2009 در ساعت 01:45 PM

سو استفاده ازنام شهید ودفن وجابجایی اسخوان بخاطر سرکوب افکار داشجو نتنها در دانشگا ها بلکه درتمام این سرزمین محکوم است .

-- اوا ، Feb 24, 2009 در ساعت 01:45 PM

من متاسفم برای قشر دانشجو.دانشجویان بدون هیچ تفکری فقط به دلیل هیجانات فراوان دست به چنین اشوب هایی می زنند

-- یک پلی تکنیکی ، Feb 24, 2009 در ساعت 01:45 PM

خودم در این مراسم شرکت کرده بودم و هیچ گونه درگیری نه از ناحیه ی نیروهای نظامی و نه از ناحیه نیروهای مذهبی صورت نگرفت و تنها درگیری های صورت گرفته از ناحیه عده ی بسیار بسیار کم مخالفان بود. عکس ها را مرور کنید متوجه می شوید

-- m ، Feb 24, 2009 در ساعت 01:45 PM

شكر خدا،هر شخص فرهيخته و دانشجويي كه در مراسم روز دوشنبه حضور داشت متوجه اين موضوع شدكه اكثريت دانشجويان مدافع دفن پيكر پاك شهيدان بودند مگرعده اي محدود كه معلوم نيست جواب خون شهدا را چگونه خواهند داد؟

-- محمود ، Feb 25, 2009 در ساعت 01:45 PM

درود بر ایرانیان قدردان خون پاک شهیدان و ننگ بر دستان از دور بر آتش.

-- باران ، Feb 25, 2009 در ساعت 01:45 PM

شکر خدا همه ديدند که چگونه با اتوبوس از بيرون دانشگاه نيروي بسيجي وارد شده بود که در بين آنها دانشجويان امر کبير نبودند، مگر عده اي قليل

-- ali ، Feb 25, 2009 در ساعت 01:45 PM

دروغ تا چه حدي؟اين تشييع از دانشگاه تهران شروع شده بود و گفتن اينكه با اتوبوس آدم آوردن مسخرس!
اما دانشجوها بايد با شناخت ماهيت ضد ديني اون عده اي كه موقع نوحه خوندن كف مي زدن بفهمن كه نبايد تو دام يه عده كه اين موضوعات رو بهانه براي متشنج كردن دانشگاه و انحراف اذهان و دروغ پردازي كردندبيفتن

-- ميم نقطه ، Feb 25, 2009 در ساعت 01:45 PM

اگر تكريم از شهدا معنايش اين است. پس چرا در بيت رهبر و وزارتخانه ها ستاد هاي زير نظر او تكريم صورت نمي گيرد؟؟

-- بدون نام ، Feb 26, 2009 در ساعت 01:45 PM

با درود به دوستان عزیز
البته باید گفت که شهدا عالیقدر جنگ در مقام بالایی هستند و هیچ کس نباید به ایشان که جان خود را در راه وطن خود بدون هیچ توقعی فدا نموده اند بی حرمتی کند ولی من دوستانی که از این حرکت - یعنی دفن شهدا- حمایت می کنند سوالی دارم
1- آیا بهتر نیست که شهدا عزیز را در قطعه شهدا در بهشت زهرا به خاک بسپارند و تنها برای یاد بود آنها در دانشگاه مراسمی برقرار کنند.
2- ایا این دوستان اطمینان دارند که پس این حرکت ماموران امنیتی و اطلاعاتی در این مکان جولان نمیدهند و باعث سرکوب نظرات مخالف حکومت نمی شود.
حالا یک سوال مهمتر از طرفداران انجام این حرکت. لطفا خود را جای مخالفان بگذارید
اگر روزی حکومتی که شما از منتقدان ان بودید برای سرکوب شما دست به چنین حرکات قبیحی میزد رفتار شما چگونه بود.
منظور از سرکوب: بازداشت - زندان و اخراج از دانشگاه می باشد

-- هادی از یزد ، Feb 26, 2009 در ساعت 01:45 PM

باسلام خدمت شما
من فقط يك حرف ميزنم
از كي تا بحال دفن شهدا باعث جلوگيري فعاليت هاي شما ميشود يا اگه اين اجساد متبركه در اين دانشگاه دفن نباشد شما بيشتر يا كمتر فعاليت ميتونيد بكنيد؟
شهدا و دلاوران باعث ميشن تا شما دانشجويان عظم خود را جذب كنيد تا بتوانيد حرف حق را بزنيد
اگر كسي اشتباه ميكند با سياست ودرايت خود آن شخص را توجيح كنيد نه اينكه با جلوگيري و با اهانت تمام از دفن اين عزيزان جلوگيري كنيد
واين جهل اين گروه معترض را ميرساند نه با سوادي و مدرك
البته كساني كه به وجوديت خداوند وفرستادندگان خداوند اعتقادي ندارند وبا تقليد از فرهنگ و سياست غرب پيروي ميكنن هيچ چيز نميتوان گفت زيرا تحت تأثير قرار دارن و كوتاه هم نمي آيند
به اميد جامعه اي باشعور و فهميده خالي از هرگونه جهل

-- مهدي ، Feb 26, 2009 در ساعت 01:45 PM

هوالمحبوب
واقعا از بعضي از نوشته ها متعجب و متاثر مي شويم كه چطور اين افراد كه نام انسان بر خود مي گذارند اين يك ذره قوه درك را ندارند كه اين شهدا وجودشان در دانشگاهها باعث هزاران خيرات براي كسانيست كه طلبه واقعي علم هستند اگر دانشجويان در محيط دانشگاه علم مي آموزند در همان محيط با ديدن مزار اين شهدا درس شهامت درس مردانگي و درس انسايت هم در كنار معلومات علمي مي آموزند شهدا استدان عشقند شهدا استادان مردانگي و حريت و شجاعتند ايا مخالفين دفن اين شهدا مخالف ازادگي دانشجويان هستند يا مي هراسند روحيه شهادتطلبي و مردانگي شهدا از دانشجويان انسانهايي مبارز و انقلابي و عدالتخواه بسازد؟

-- hajreza ، Feb 28, 2009 در ساعت 01:45 PM

هرچیز به جای خود نیکو است دفن شهدا در دانشگاه و هرجای دیگر به جز گورستان مخالف روش پیامبران و امامان است و هدف این کارها غیر اسلامی است.

-- آرین ، Mar 1, 2009 در ساعت 01:45 PM

لعنت خدا بر خائنین نظام

-- بدون نام ، Mar 2, 2009 در ساعت 01:45 PM

بسم رب الشهدا و الصدیقین
دانشجویی که خدا را قبول ندارد و دین خاصی ندارد چطور به خودش اجازه میدهد که در رابطه با شهدا این چنین طلبکارانه اعتراض کند اگر همین شهدا فدای اسلام نمیشدند شما الان جولانگاهی نداشتید که این چنین بدنبال حق خود باشید شهدا باعث روحانی شدن فضای دانشگاه میشود و دانشجویان را با این عزیزان مانوس میکند
شما مخالف این موضوع هستید که نکند فضای بی دینی و ضد ارزشی دانشگاه تغییر کند شما که مخالف استفاده ابزاری هستید چرا خودتان این کار را کردید و به بهانه اعتراض به دفن شهدا توهین به مقدسات مسلمانان کردید و رهبری چنین فرزانه را زیر سوال بردید متاسفانه اکثریت قشر مخالف بدلیل سستی اعتقادات اسیر موجی میشوند که از دوران خاتمی در دانشگاهها رواج یافت و بدلیل جو گیر شدن این موج را همراهی میکنند
فقط از مخالفان عزیز خواهش میکنم درباره دین و دینداری و تاثیر آن بر زندگی فرد و جامعه مطالعه کنند و امیدوارم دروغ هایی که در دانشگاه به خوردتان داده اند را روزی متوجه بشوید که دیر نشده باشد
ان شاء الله همه شما موفق باشید مخصوصا در عرصه علم

-- بدون نام ، Mar 2, 2009 در ساعت 01:45 PM

خیلی باعث افتخار برای ما امیر کبیری هاست که شهدا را در کنار خود و ناظر اعمال خود احساس کنیم تا چشم دشمنامون در بیاد

-- ماهک ، Mar 2, 2009 در ساعت 01:45 PM

سلام بر آنان که جان درکف اخلاص نهادندتا اسلام و ایران با عزت باشد وبماند

-- عبدالله ، Mar 2, 2009 در ساعت 01:45 PM

جهی تاسف است که با رتبه هایبرتر دانشگاه اینگونه رفتار شود آیا اگر این شهیدان زنده بودند باهمین خشونت با انها رفتار نمی شد

-- بدون نام ، Mar 3, 2009 در ساعت 01:45 PM

تجربه نشان داده است که این کار به جز از بین بردن مقام شهید هیچ اثر دیگری ندارد. اصفهان بالای کوه صفه این کار را کردند که متاسفانه ملعبه ای شد برای جلوگیری از آمدن جوانها به کوه و محدود کردن آنها به نام شهیدان. سوال من اینه که آخه تا کی؟

-- بدون نام ، Mar 3, 2009 در ساعت 01:45 PM

مادیدیم این جماعت چقدر باباتوم بچه ها رو زدن!اینه فرهنگ شهادتتون؟ اولیا خدا کجا دستور به ضرب و شتم هم کیش به خاطر گفتن نظرش را دادن؟
زمان خاتمیت دوره عقله،نه مرغابی گری.
والا اگه هرکسی یه نگاه به اطراف خودش بندازه ،میفهمه که خیلی از این هایی که الان دوره افتادن به دفاع از خون شهدا از 22بهمن 57 انقلابی شدن!!!و از سال 69 طرفدار و مروج فرهنگ شهادت.بس کنید!این بساط ریا رو جمع کنید.! اگه الان شاه برگرده باز مینی ژوپ می پوشن.فعلا چون نون تو حمایت از فرهنگ شهادته ،عاشق شهدان!
کیستند اینان رفیق نیمه راه.وقت جانبازی به کنج خانه ها.فصل جنگ آمد تماشاگر شدند،صلح آمد لاله پرپر شدند!!

-- دانشجوی دانشگاه امیرکبیر ، Mar 3, 2009 در ساعت 01:45 PM

وقعا خجالت آوره که فکرکنیم جا به جایی یک مشت استخون می تونه تکریم کردن باشه اونایی که رفتن شهید شدن به خاطر این نبوده که جنازه هاشون اواره ی این دانشگاهها باشه مگه مقام آدما به قبر اونهاست که می خوایم این طوری به شهدا مقام بدیم ؟ این حرفا برای سرکوب کردن دانشگاهه اگه این مزار این قدرمی تونه روی دیگران تاثیرمثبت بذاره ببرن وسط میدونهای شهر که همه ی مردم فیض ببرن تازه یک بهترازرهبر انقلاب؟ ببرن بیت مکرمش که فیض اصلی ازمزارشهدا یه جا برسه بهش

-- من ، Mar 4, 2009 در ساعت 01:45 PM

واقعا اگه فکر کنیم میفهمیم که این کارها نتیجه عکس داره.اگه یه سری به کوه صفه تو اصفهان بزنید متوجه میشید.یا دانشگاه بین الملل امام

-- دانشجو ، Mar 4, 2009 در ساعت 01:45 PM

(به جرم گمنامی).وقتی که جلوی تابوت شهدا را نگاه میکنیم میبینیم که سن شهدا بین 17تا 24ساله یعنی اینکه یه روزی اینها دانشجو یا دانش اموز بودن حال دانشجویان الانی اونارو از دانشگاه بیرون می کنند میگن شهدا یک مشت خاک هستند اونهارو ببرین سینه قبرستان خاک کنید اونها دیگه به تاریخ پیوستن اجازه بدین نفس بکشیم اونها مارو محدود می کنند فضای علمی دانشگاه را بهم میزنن دیگه برای حرف ما تره هم خورد نمکنند میگن اگر رفتی قبرستون مثل یه شهید برات عزاداری می کنیم ولی اگر پر تابوتت به سردر دانشگاه رسید از همو نحا با دست و صوت هوت میکنیم بله بله شهید تو مجرمی تنها جرم تو گمنامی توست

-- حامد ، Mar 6, 2009 در ساعت 01:45 PM

از یک هفته بیش تو دانشگاه الزهرا اعلامیه زده بودن واسه روز تدقین توی امیرکبیر. چند اتوبوس همون روز از الزهرا رفت!!! چه کسانی بودند بماناد

-- یک دانشجوی الزهرا ، Mar 24, 2009 در ساعت 01:45 PM