رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اسفند ۱۳۸۷
محمود احمدی‌نژاد برای پادشاه بحرین پیام فرستاد

تلاش ایران برای بهبود رابطه با بحرین

مقام‌های جمهوری اسلامی طی دو روز گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای بهبود رابطه با بحرین آغاز کرده‌اند.

روابط ایران و بحرین در روز‌های اخیر با سخنان علی‌اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی آیت‌الله علی خامنه‌ای تیره شده است.

مقام‌های بحرین اعلام کرده‌اند که اظهارات آقای ناطق‌نوری در راستای «نقض حاکمیت این کشور» بوده است.

در واکنش به این اظهارات بود که گزارش‌هایی درباره تعلیق مذاکرات گازی بحرین با ایران و ممنوعیت ورود کشتی‌های جمهوری اسلامی به آب‌های این کشور منتشر شد.

علی‌اکبر ناطق نوری در جریان یک سخنرانی اعلام کرده بود که بحرین در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی «استان چهاردهم» ایران بوده است.

روابط ایران و بحرین در روز‌های اخیر با سخنان علی‌اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی آیت‌الله علی خامنه‌ای تیره شده است

وی روز گذشته در واکنش به اعتراض مقام‌های بحرینی به اظهاراتش، به تلویزیون الجزیره گفت که سخنانش به شکلی نادرست درک شده و قصدش «مقایسه‌ای تاریخی دوران قاجار و پهلوی با جمهوری اسلامی» بوده است.

همزمان با پخش تلویزیونی توضیحات آقای ناطق‌نوری، وزرای شورای همکاری خلیج فارس در جریان اجلاس خود در عربستان، خواستار محکومیت این اظهارات شدند.

اعضای این شورا در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که این «سخنان ناموجه را که باعث افزایش تنش مى‌شود محکوم کرده و از بروز مجدد آن جلوگیرى» کنند.

آغاز تلاش‌های دیپلماتیک
یک روز پس از پخش تلویزیونی توضیحات این مقام ایرانی، علی لاریجانی رئیس مجلس روز دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «بحرین کشور دوست و همسایه ماست و ما احترام زیادی برای دولت و ملت بحرین قائلیم.»

آقای لاریجانی همچنین برخی از کشور‌ها را متهم کرد که برای ایجاد تفرقه میان ایران و بحرین تلاش می‌کنند.

وی احتمال داد که هدف از این اقدامات «نحراف از مسئله مهم و کانونی فعلی امت اسلام یعنی فلسطین» باشد.

رئیس مجلس شواری اسلامی در عین حال اظهار داشت که از همتای بحرینی خود در یک گفتگوی تلفنی برای سفر به ایران دعوت به عمل آورده است.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران اعلام کرد که از سخنان آقای ناطق نوری «سوء برداشت» شده است.


زنی در حال تکان دادن پرچم بحرین در مسابقات فوتبال (عکس از AFP)

آقای قشقاوی افزود که در این رابطه منوچهر متکی با همتای بحرینی خود گفتگویی تلفنی داشته است.

براساس گزارش خبرگزاری‌های، صادق محصولی وزیر کشور ایران نیز در پی دعوت همتای بحرینی‌اش، برای شرکت در «اجلاس امنیتی بحرین» امشب در راس هیئتی عازم منامه می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور اعلام کرده که آقای محصولی حامل پیام رئیس جمهوری ایران به پادشاه بحرین است.

آخرین‌بار تیرماه سال ۱۳۸۴ بود که حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در یکی از سرمقاله‌های این روزنامه نوشته که بحرین جزئی از خاک ایران است.
این یادداشت در آن زمان جنجال‌های فراونی به راه انداخت.

Share

نظرهای خوانندگان

چرا امت حزب الله به این عذر خواهی ها اعتراض نمی کند مگر بحرین از آمریکا و اروپا قدرتمندتراست که یک روحانی ای مانند آقای ناطق نوری را مجبور می کنند از یک شیخ که استاندار ایران بوده است عذر خواهی کند . پس غیرت شیعه و مسلمانی کجا رفته است ما ٨ سال با عراق برای حفظ همین حرمتها جنگیدیم و شهید داده ایم

-- farhad ، Feb 23, 2009 در ساعت 06:00 PM

مصداق بارز اين ضرب المثل:
ديوانه اي سنگي در چاه مي اندازد صد تا عاقل نميتوانند در بياورند.
شما فكر نميكنيد همه اش جنگ زرگري است؟!

-- حميذ ، Feb 23, 2009 در ساعت 06:00 PM

خوب حالا چرا به تير قباي اين اعراب گرامي برخورده؟مگه ناطق دروغ گفته؟خوب بوده؟همانطور كه آذربايجان و قره باغ و كلي ممالك ديگه هم دوره قاجار جزو ايران بودن. اين كشورهاي فسقلي دور و بر ما هم يه چيزيشون ميشه ها!

-- داود ، Feb 24, 2009 در ساعت 06:00 PM

درک اندکی از روابط میان کشورها موجب میشود که سیاستمداران از اظهار نظرات اینگونه که میتواند مشکلات زیادی را به وجود اورد پرهیز کنند.
بهتر است دوستان معترض کمی هم مسئله را از نگاه بحرین بنگرند.
در حال حاضر جامعه جهانی ادعاهای ارضی کشورهای مستقل نسبت به همدیگر را بر نمی تابد. باید واقعیت را پذیرفت که بحرین یک کشور مستقل و دارای نماینده در سازمان ملل و از سوی جامعه جهانی به عنوان یک کشور شناحته میشود. ایا از این اظهارات سودی هم نصیب ما میشود؟؟ ایا میشود با این بی خردی ها بحرین را ضمیمه ایران کرد؟ ایا داشتن روابط منطقی و دوستانه برای دو طرف بهتر است یا روابط خصمانه؟ بحرین یک کشور کوچک است و در مقابل ایران در برابر ان یک قدرت بزرگ محسوب میشود حالا فکر کنید که بحرین در این ترس باشد که این غول قصد بلعیدنش را دارد. چه واکنشی باید از بحرین توقع داشت؟ لابد انداختن فرش قرمز برای رهبر مسلمین جهان!!!!
قدرتی به عظمت شوروی تنها 20 سال پیش فرو ریخت. لابد با تفسیر دوستان سوپر دوپر ناسیونالیست روسیه باید فردا برای بازپس گیری 13 کشور جدا شده به انها حمله کند.
در حالی که دنیای پیشرفته این دعواهای ارضی را کنار گذاشته و در پی گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی است ما هنوز در ذهنیت جهان سومی و نیمه اول قرن بیستمی دست و پا میزنیم.

-- Ali ، Feb 24, 2009 در ساعت 06:00 PM