رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ اسفند ۱۳۸۷

چهارشنبه؛ پیش‌راه‌اندازی نیروگاه بوشهر

محسن دلاویز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز مرحله پیش راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

آقای دلاویز امروز یکشنبه به خبرگزاری‌ها گفت که افتتاح این مرحله با حضور روسای سازمان‌های انرژی اتمی ایران و روسیه انجام خواهد شد.

سرگئی‌کرینکو رئیس شرکت «روس اتم» قرار است در همان روز (چهارشنبه) وارد تهران شود و از نزدیک در جریان روند تکمیل این نیروگاه اتمی قرار گیرد.

به گفته آقای دلاویز، پس از افتتاح مرحله پیش راه‌اندازی، روسای سازمان‌های انرژی اتمی ایران و روسیه در کنفرانسی خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ خواهند داد.

روسیه بیش از ۱۰ سال است که مسئولیت راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را از شرکت آلمانی زیمنس تحویل گرفته است.

سرگئی‌کرینکو رئیس شرکت «روس اتم» قرار است چهارشنبه وارد تهران شود و از نزدیک در جریان روند تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر قرار گیرد

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده بود.
حجم کل این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که حدود ۸۵۰ میلیون دلار آن، قیمت رآکتور است.

پیش از این، زمان راه‌اندازی راکتور آزمایشی نیروگاه اتمی بوشهر ستامبر ۲۰۰۷ اعلام شده بود، اما با گذشت بیش از یک‌سال از موعد مقرر هنوز این راکتور شروع به کار نکرده است.

Share

نظرهای خوانندگان

نیروگاه اتمی بوشهر در دوران جنگ 8 ساله دست کم 6 بار مورد حمله موشکی و بمباردمان هواپیماهای عراقی قرار گرفته و آسیبهای کلی بویژه در سازه فلزی نیروگاه شماره یک در بالای دیواره (در سوی دریا ) و نیم کره سقف سازه و غیر قابل ترمیم که باروش بسیار ابتدائی و برش قطعات مشابه از سقف پای کار نیروگاه شماره 2 حدود 10000 سوراخ و یا اسیب ترکش موشک های عراقی بصورتی نادرست و تنها بظاهر تعمیر و ترمیم شده است به دلیل ارتفاع سقف و کروی بودن آن -کلفتی فلز ( از 2 تا 4 اینچ )و جوشکاری سربالا و بدون امکان استفاده از گیر و بست قطعات و بدون توجه به اکسیداسیون و دفرمه شدن فلز مجاور محل ترمیم و جوشکاری تاکنون هیچ گزارشی در این مورد از طرف ایران یا پیمانکار روس منتشر نشده .البته در سالهای اخیر اشاره کوچکی به این مهم در یکی دو نشست مطبوعاتی روسها شده و عکسهای ماهواره ای نیروگاه نیز نشان از عدم وجود سقف نیروگاه شماره 2 ( پوشش موقت) خود دلیل روشن این اتاق است . این مساله یعنی یک نیروگاه نا امن با سازه قابل نشت اتمی چرا کتمان میشود اگر کسانی از این مساله اطلاع بیشتری از آنچه من خود دیده ام دارندبرای جلوگیری از یک فاجعه غیر قابل جبران اعلام فرمایند

-- جهانگیر آرشید ، Feb 22, 2009 در ساعت 02:48 PM

راستش من موندم توی شهری مثل بوشهر که دولت هنوز نتونسته فاضلاب شهری رو راه بندازه وحتی هنوز نتونسته لوله کشی گاز رو انجام بده ! چطوری میشه به ایمنی نیروگاه هسته ای اطمینان داشت!!!!

-- rubi ، Feb 24, 2009 در ساعت 02:48 PM