رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اسفند ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ترجمان سیاست اوباما در قبال پرونده هسته‌ای ایران
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «خواسته‌های خلاف قانون البرادعی» به گزارش اخیر البرادعی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی واکنش نشان داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «گزارش روز جمعه البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در مقایسه با گزارش‌های قبلی وی منفی است. البرادعی در این گزارش ضمن تکرار مطالب سابق، خواسته‌هائی را مطرح کرده و با لحنی طلبکارانه جمهوری اسلامی ایران را به اجرای آنها ملزم دانسته که هیچکدام قانونی نیستند و مقررات آژانس ایران را به اجرای آنها ملزم نساخته است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «ناقض‌گوئی آقای البرادعی نشان می‌دهد وی در تهیه گزارش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از استقلال و آزادی لازم برخوردار نیست و ناچار است آنچه به او دیکته می‌کنند را در گزارش خود بیاورد. این وضعیت از یک‌طرف به اعتبار خود آقای البرادعی لطمه وارد می‌کند و از طرف دیگر آژانس را بی‌اعتبارتر از گذشته نشان می‌دهد.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی ادامه داده است: «نکته پایانی و اصلی اینست که گزارش جدید البرادعی نشان می‌دهد رئیس جمهور جدید آمریکا نیز قصد دارد بازی‌های سیاسی دولت گذشته واشینگتن را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تکرار کند. این گزارش را باید ترجمان سیاست «اوباما» در قبال موضوع هسته‌ای ایران دانست و البرادعی چیزی جز یک ابزار برای انتقال و انتشار آن نیست.»

این روزنامه در پایان آورده است: «خوشبختانه موضع نظام جمهوری اسلامی در مسئله هسته‌ای کاملا روشن و تغییرناپذیر است و ملت و مسئولان ایران بدون آنکه به خواسته‌های غیرقانونی آقای البرادعی و سیاست دولت جدید آمریکا اعتنائی کنند، بر حقوق قانونی خود در مسئله هسته‌ای پای می‌فشارند و عقب‌نشینی از این حقوق را جایز نمی‌دانند.»

متن کامل سرمقاله

تغییرناپذیری سیاست‌های کلان آمریکا
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «آوردگاه دو حریف»، درباره رویارویی سیاست‌های ایران و ایالات متحده در طول سه دهه گذشته نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «تقابل بین ایران و آمریکا که لایه بیرونی آن ظاهراً مواجهه دو حکومت است، طی سه دهه اخیر، با وجود فراز و نشیب‌های مختلف، به یک رویارویی ماهوی که از هویت متضاد طرفین حکایت می‌کند، تبدیل شده است.»

این روزنامه ادامه داده است: «اکنون تقابل میان ایران و آمریکا در جدی‌ترین جبهه طی سال‌های اخیر، به شکست آمریکا انجامیده و ایران سرفرازتر از گذشته راه توسعه و پیشرفت خود را طی می‌کند. تحریم‌ها خاصیت خود را از دست داده و پروژه انزوای ایران ناکام مانده است.»

سرمقاله نویس کیهان آورده است: «سیاست‌های کلان و راهبردی در آمریکا غیرقابل تغییرند و فقط تاکتیک‌ها عوض می‌شود. برنامه‌های تحریم و انزوا با شکست مواجه شده است. اوباما دموکرات است. دموکرات‌ها خوی جنگ طلبی و پرخاشگری ندارند. اسلوب جنگ نرم با خوی دموکرات‌ها سازگارتر است. پس، جنگ نرم که تا امروز در موازات سیاست‌های سلطه جویانه و جنگ‌طلبانه جمهوری‌خواهان اقدام می‌شد، اکنون در سایه سیاست‌های نرم دموکرات‌ها و شکست اهرم «تهدید و تشویق» شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.»

متن کامل سرمقاله

مخالفت با فروش دارایی‌های سرمایه‌ای
سرمقاله روزنامه سرمایه هم با عنوان «فرصت عرضه بنزین به نرخ واقعی» به تحلیل عرضه بدون سوبسید بنزین پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «برخی نهادهای بین‌المللی از جمله انستیتو انرژی آمریکا، احتمال افزایش قیمت هر بشکه نفت تا مرز ۵۰ دلار در سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند و بر این اساس، برخی مسئولان صنعت نفت کشور از جمله اکبر ترکان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، قیمت پایه ۵/۳۷ دلاری برای هر بشکه نفت در بودجه سال ۸۸ را کمتر از پیش‌بینی‌های موسسات بین‌المللی ارزیابی کرده و معتقدند قیمت نفت به احتمال زیاد در حد ۵۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود.»

به نوشته سرمایه، «برخی مدیران و مسئولان سیاسی و اقتصادی کشور بلافاصله پس از پیش‌بینی احتمال افزایش قیمت نفت، برای آنکه با تورم کمتری در نتیجه افزایش قیمت حامل‌های انرژی روبه رو شوند موضوع عرضه بنزین سهمیه بندی و مخالفت با پیشنهاد بنزین ۶۰۰ تومانی دولت را در دستور کار قرار دادند.»

سرمایه در ادامه آورده است: «اما اقتصاددانان معتقدند تورم حاصل از افزایش قیمت واقعی کالاها به مراتب مفیدتر از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای چون نفت است. زیرا فروش بنزین به نرخ واقعی ۴۰۰ تومان علاوه بر آنکه بودجه واردات بنزین را صفر می‌کند و درآمدهایی را برای بازتوزیع درآمد، کمک به بودجه و صنعت دراختیار دولت قرار می‌دهد، اما فروش نفت و مصرف آن جز رشد نقدینگی و مخارج دولت بدون تناسب با تولید و بهره‌وری، نتیجه‌ای جز تورم و اتلاف سرمایه‌ها و اخلال در نظم اقتصادی و تضعیف بخش خصوصی نخواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «اثری از آثار وضعی تعطیلی ماده «۱۵۱»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بررسی وضعیت توزیع درآمد در سی سالگی انقلاب اسلامی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «جهان در تغییر»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «تکرار آسیب ساختاری نظام سلامت در بودجه»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «دولت ملی و خردگرا»

Share