رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اسفند ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

واکنش به تخریب رقبا در تبلیغات انتخاباتی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «شکست اخلاقی» در خصوص تبلیغات منفی کاندیداهای ریاست جمهوری نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «سرگرم شدن جناح‌ها، گروه‌های سیاسی و مسئولان بخش‌های مختلف به مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دهم، آنها را از توجه کردن به تهدیدها به ویژه خطر تهاجم فرهنگی غافل کرده و در ورطه سقوط اخلاقی قرار داده است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «متاسفانه این روزها همه چیز بوی تبلیغات انتخاباتی می‌دهد، به طوری که از اظهارنظرهای گروه‌های سیاسی گرفته تا بعضی اقدامات آنها و حتی گزارش‌ها و سخنرانی‌های بعضی مسئولان بیش از آنکه صبغه بیان واقعیت و اطلاع‌رسانی به مردم داشته باشند، گرفتار کشمکش‌های تبلیغات انتخاباتی شده‌اند.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی در بخش دیگری از یادداشت خود ادامه داده است: «این روزها بعضی قلم‌ها و زبان‌ها در روزنامه‌ها، سایت‌ها و تریبون‌ها به شدت مشغول تخریب رقبا هستند. شاید بعضی از آنها فکر می‌کنند به تکلیف انقلابی و شرعی خود عمل می‌کنند، ولی اگر چنین تصوری دارند در واقع خود را فریب می‌دهند، زیرا نه تعالیم اسلام و نه اخلاق انسانی هرگز هیچ مجوزی برای تخریب این و آن و توسل به انواع ابزارهای آلوده با هدف مشوه نمودن چهره دیگران صادر نکرده‌اند.»

این روزنامه در پایان آورده است: «در انتخابات نیز چارچوب تبلیغات اسلامی و اخلاقی و قانونی کاملا مشخص است؛ بیان نقاط مثبت کاندیدای مورد نظر، تشریح عملکردها و نقد منصفانه آنها و تبیین اهداف براساس واقعیت‌ها. اگر همه در همین چارچوب حرکت کنند و از تخریب رقبا پرهیز نمایند هم به وظیفه خود عمل می‌کنند و هم به پیروزی‌ها و موفقیت‌های واقعی و بلند مدت می‌رسند.»

متن کامل سرمقاله

«گستاخی» بحرین به خاطر سیاست‌های احمدی‌نژاد
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «شوخی شیوخ»، به اقدامات بحرین در مورد اظهارات ناطق نوری واکنش نشان داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «آنچه روشن است این‌که هر شهروندی در هر کجای دنیا می‌تواند درخصوص موضوعات مختلف اظهارنظر نماید. سخنان ناطق نه غیر دیپلماتیک و نه تهدیدآمیز و نه نافی حقوق دولت و ملت بحرین است اما معرکه‌گردانی دولت‌هایی چون عربستان سعودی، اردن و مصر دلا‌یل دیگری دارد.»

این روزنامه ادامه داده است: «از سوی دیگر رفتار نسنجیده دولت بحرین در واکنش به اظهارات تاریخی و غیررسمی یک سیاستمدار ایرانی تامل‌برانگیز است. آنها قرارداد گازی با تهران را به حالت تعلیق درآورده‌اند، در پارلمان خود علیه ایران بیانیه می‌دهند و از ورود هواپیمای حامل مسافران ایرانی ممانعت به عمل می‌آورند. همه اینها از سوی کشور کوچکی که تمامیت ارضی و استقلا‌ل آن مورد احترام ایران و جامعه جهانی است، تعجب‌برانگیز است. بحرین نه از منظر بین‌المللی و نه از جایگاه منطقه‌ای در سطحی نیست که بتواند هزینه‌های تیرگی روابط و تزلزل در روابط دوستانه با دولت قدرتمند ایران را بپردازد.»

سرمقاله نویس اعتمادملی آورده است: «این‌که دولتی چون بحرین به خود اجازه چنین گستاخی‌هایی می‌دهد و یا دولت‌های عربی برشمرده شده تا این اندازه انگیزه لا‌زم برای جبهه‌گیری علیه ایران را دارند تا حدودی به سیاست‌های خارجی دولت احمدی‌نژاد برمی‌گردد. سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد سطح مناسبات ایران با همسایگان را کاهش، هزینه‌های همزیستی را افزایش و دوستان قدیم را به دشمنان جدید تبدیل کرد.»

متن کامل سرمقاله

رخوت در گزارش البرادعی
سرمقاله روزنامه کیهان هم با عنوان «ثبات آمیخته به انتظار» به تحلیل گزارش البرادعی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «در طول ۵ سال گذشته، گزارش‌های نوبه‌ای مدیر کل همواره به مثابه نوعی «میزان الحراره» عمل کرده و عملاً همواره منعکس کننده «میانگین دیدگاه غرب» در مقاطع مختلف درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده است.»

به نوشته کیهان، «گزارش البرادعی دچار نوعی رخوت است و ترجمه این رخوت به زبان سیاسی می‌تواند نوعی «ثبات آمیخته به انتظار» باشد. مراجعه به متن گزارش نشان می‌دهد دبیرخانه این بار برای نگارش یک گزارش شدیداً منفی علیه ایران تحت فشار ویژه‌ای» نبوده است و به همین دلیل به طور روتین همان عبارت‌های منفی سابق را به کاربرده، بی‌آنکه در منفی نویسی علیه ایران خلاقیتی به خرج داده باشد.»

کیهان در ادامه آورده است: «مبهم بودن آینده پست مدیرکلی آژانس هم یکی از عواملی است که «صبر» را به گزینه‌ای معقول‌تر از «اقدام» بدل کرده است. مسائل دیگری هم البته هست از جمله اینکه چه کسی در خرداد آینده رئیس جمهوری ایران خواهد بود و آیا غربی‌ها می‌توانند به تحقق آرزوی خود درباره روی کار آمدن «کسی که قرار است مشت‌هایش را باز کند» امیدوار باشند یا خیر.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «از سقوط پان امریکن تا سقوط ایران ایر»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مردان ۵۰۰ میلیارد تومانی سد راه خصوصی‌سازی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «پاسخ‌های سیاسی و پرسش‌های اجتماعی با یک حاشیه!»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «واگذاری نخستین بانک دولتی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «عدم تناسب مخارج ارزی با شاخص‌های اقتصادی»

Share