رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اسفند ۱۳۸۷

آمریکا: ایران فرصتی دیگر را از دست داد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران فرصتی دیگر برای حل و فصل مناقشات در پرونده هسته‌ای‌اش را از دست داد.

این اعلام موضع پس از آن‌که محمد البرداعی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود، از افزایش سوخت هسته‌ای ایران طی شش ماه گذشته خبر داد، منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوردن دوگید، جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که براساس گزارش آژانس، ایران مقادیری اورانیوم که برای ساخت بمب هسته‌ای کافی است، در اختیار دارد که این مسئله موجب «نگرانی عمیق» واشینگتن است.

آقای دوگید افزوده است: «جامعه جهانی به خاطر خودداری ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمی‌تواند به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی اعتماد کند.»

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم‌اینک در منطقه نطنز، واقع در استان اصفهان، ۳۹۶۴ دستگاه سانتریفیوژ برای غنی‌سازی فعالیت دارند که این تعداد تنها ۱۶۴ دستگاه بیشتر از ماه نوامبر است.


گزارش کامل آقای البرداعی در خصوص ایران، در دوم مارس به نهاد سیاستگزاری شورای حکام آژانس که از ۳۵ عضو تشکیل یافته است، ارائه خواهد شد.

آقای دوگید همچنین اظهار داشته است که ایران از تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی خود که از جانب شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده، خودداری کرده است.

دوگید گفته است: «ما باردیگر مُصرانه از ایران می‌خواهیم تا بی‌درنگ فعالیت‌های بازفرآوری مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و [راکتور] آب سنگین خود را به حال تعلیق در آورد.»

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز روز گذشته در واکنش به گزارش آژانس، اعلام کرد که برنامه هسته‌ی ایران مسئله‌ای فوری برای جامعه جهانی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از آقای گیبس نوشته است که جامعه جهانی نمی‌تواند بیش از این بر سر برنامه هسته‌ای ایران تاخیر کند.

این در حالی است که علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که گزارش جدید آقای البرداعی «حاوی نکات جدیدی نیست».

Share
در همین رابطه:
سلطانیه: گزارش آژانس نکات جدیدی ندارد
ایران: سلاح هسته‌ای در جهان برچیده شود

نظرهای خوانندگان

ماه گذشته زمانی که اسرائیل به غزه حمله کرد سپاه اقدام به لشکرکشی علیه فعالین مدنی کرد سفارت آمریکا که سی سال پیش اشغال شده بود سایر سفارتخانه ها هم که نمی شد به آنها حمله کرد زیرا روابط بهم می خورد خواستند به سفارتخانه های مصر و اردن و ... جمله کنند که نیروهای انتظامی جلوگیری کردند به همین دلیل این بسیج که نام دانشجو هم به خودشان داده بودند سرگردان شدند رفتند باغ انگلیس را بگیرند آنها را بیرون کردند رفتند فرودگاه آنجا هم تدارکات برای آنها مشکل شده بود و باید چند هزار نفر را سه شیفت جابجا می کردند آخر هم نمی دانستند باید چه بکنند . و اگر رابطه با آمریکا هم خوب شود دیگر چه اتهامی به این همه کارگر دانشجو روزنامه نگار پزشک ؛ استاد دانشگاه و ... بزنند تا به جرم پول گرفتن از آمریکا و یا جاسوسی برای آمریکا شکنجه و زندان و در بعضی مواقع اعدام کنند . دیگر این همه نظامی و بسیجی و اطلاعاتی دنبال چه کسی بگردند ؟ تا مردم را در داخل سرکوب کنند ؟ پس اینها نمی توانند این دکان را تعطیل کنند و دکان دیگری که اینطور هم بزرگ باشد و هم ابرقدرت باشد و هم ککش هم نگزد و هم بیارزد که فحش بدهند . فقط اگر اوباما مانند ریگان حاضر بود زیرزمینی وارد مذاکره و بده بستان شود و قبول کند این دکان به شکل سابق بماند آن وقت امکان رابطه وجود خواهد داشت . علنی نمی شود اصلا ما هادت داریم به کارهای زیری مثل زیر میزی ؛ زیرزمینی ؛ زیرآبی و ...

-- farhad ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:00 PM

حق با فرهاد است.

-- Reza ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:00 PM

ایرانیها باید آماده باشند تا با هر حرکت اشتباه غرب مراکز دیگر هسته ای خود را افتتاح کنند و سانتریفیوژهای بیشتری را به کار بگیرند
بعد برای حسن نیت و همکاری با غرب یکی از آنها را ببندند یا در صورت اشتباه دوباره غرب آن را با چند مرکز دیگر بازگشایی کنند
من فکر میکنم یکی از اشتباهات ایرانیها این است که هنوز سانتریفیوژهایی در مقیاس بزرگ ندارند و در بحث جوش هسته ای تحقیقات تکمیلی انجام نمی دهند و ساخت نیروگاههای دیگر را با سرعت بیشتری پیگیری نمیکنند

-- بدون نام ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:00 PM