رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اسفند ۱۳۸۷

وزیر خارجه هلند: ایران هم در بازسازی غزه هزینه کند

ماکسیم فرهاخِن، وزیر خارجه هلند معتقد است که ایران نیز باید برای بازسازی نوار غزه هزینه کند.

به نقل از نشریه اِلسِویر هلند، چند حزب هلند از ماکسیم فرهاخن خواسته‌اند تا در نشست هفته آینده اتحادیه اروپا در مورد مسئولیت اسرائیل برای پرداخت هزینه بازسازی غزه صحبت کند.

سه حزب س.د.آ، حزب کارگر و حزب سوسیالیست هلند معتقدند که اسرائیل نیز مسئول ویرانی‌های غزه است و باید برای بازسازی این ویرانی‌ها هزینه کند. آن‌ها از وزیر خارجه خواسته‌اند تا در نشست پیش روی اتحادیه اروپا، این مورد را به همتایان خود گوشزد کند.

مارتَین فان‌دام از حزب کارگر در تازه ترین جلسه پارلمانی که برای آمادگی نشست اتحادیه اروپا تشکیل شده‌بود در این خصوص گفت: «این امری عادی است که هر کس خسارت ایجاد می کند باید خودش هم آن را چاره کند.»

اما وزیر خارجه هلند، از حزب س.د.آ که از احزاب راست میانه هلند است، با این درخواست موافقت ندارد.
او بر این باور است که درخواست پرداخت هزینه از اسرائیل به معنی «مقصر دانستن اسرائیل در جنگ غزه» است.

به گزارش خبرگزاری ای.ان.پی هلند، آقای فرهاخن در این باره گفت: «چه کسی نزاع را آغاز کرد؟ حماس یا اسرائیل؟ چرا ویرانی به بار آمد و آیا این تخریب‌ها با رغبت انجام شد؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که پاسخ به آن‌ها آسان نیست.»

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه هلند افزود: «علاوه بر این، ایران که نفوذ زیادی در نوار غزه دارد و کشورهای عربی هم باید دست در جیب خود کنند.»

به باور ماکسیم فرهاخن، کشورهای عربی بسیاری قول‌هایی برای بازسازی داده‌اند ولی هنوز به این قول‌ها عمل نکرده‌اند.

Share

نظرهای خوانندگان

ایران در زمان جنگ ( وقتی همه خواب بودند ) هزینه میکرد
ایران وقتی مردم دسته دسته کشته میشدند هزینه میکرد ولی همه خاموش بودند تا ببینند اسرائیل چه میکند
دولت و ملت ایران و ملت خیلی از کشورها بدون دولتهایشان هزینه میکردند ( آن موقع کجا بودید ) آیا حاضرید برای جلوگیری از تکرار این فاجعه و پیگیری قضایی جنایتکاران جنگی هزینه کنید

-- به خواب نزده ، Feb 21, 2009 در ساعت 12:22 PM