رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اسفند ۱۳۸۷

ایران: سلاح هسته‌ای در جهان برچیده شود

علیرضا معیری نماینده ایران در سازمان ملل خواستار برچیده شدن سلاح هسته‌ای در جهان شد.

آقای معیری که روز پنجشنبه در کنفرانس خلع سلاح ژنو سخنرانی می‌کرد، افزود که هیچ موضوعی فوری‌تر و با اهمیت‌تر از برچیدن سلاح‌های هسته‌ای در «حوزه خلع سلاح جهانی» وجود ندارد.

اظهارات نماینده ایران در این اجلاس، یک روز پس از آن‌که محمد البرادعی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از همکاری ناکافی جمهوری اسلامی در شفاف کردن ماهیت نظامی احتمالی هسته‌ای‌اش انتقاد کرد، ایراد می‌شود.

آقای البرداعی گفته است که ایران همچنان با بازرسان آژانس همکاری نمی‌کند.

پاسخ به ابهامات در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای تهران از جمله مواردی است که آقای البرادعی می‌گوید مقام‌های جمهوری اسلامی در آنها همکاری نمی‌کنند.

این اظهارات، یک روز پس از آن‌که محمد البرادعی از همکاری ناکافی جمهوری اسلامی در شفاف کردن ماهیت نظامی احتمالی هسته‌ای‌اش انتقاد کرد، ایراد می‌شود

این در حالی است که نماینده ایران در سازمان ملل از کشور‌های دارنده سلاح هسته‌ای به خاطر آن‌چه که وی آن را بی‌اعتنایی این کشور‌ها به خلع سلاح هسته‌ای در جهان نامید، انتقاد کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای معیری گفت که «علیرغم تعهدات آشکاری که کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در حوزه خلع سلاح داشته‌اند، هیچ قدمی را در این راه برنداشته‌اند.»

ایران همواره در برابر نگرانی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش گفته است که برای تامین برق نیرو‌گاه‌های خود به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

با این حال غرب و آمریکا اعلام کرده‌اند که نگران غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران هستند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون با صدور چهار قطعنامه و اعمال سه دوره تحریم‌ها، ایران را برای توقف غنی‌سازی تحت فشار گذاشته است.

در مقابل تهران اعلام کرده که این تحریم‌ها اثری بر اقتصاد و فعالیت‌های تجاری‌اش نداشته و همچنان به «فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش» ادامه خواهد داد.

رسانه‌های ایران همچنین امروز اعلام کرده‌اند که آخرین وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی از سوی محمد البرادعی در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار خواهد گرفت.

Share

نظرهای خوانندگان

علیرضا معیری که از گماشته های رهبری مقام معظم است با این درفشانی به جهان می گوید که یا همه سلاح اتمی را بر چینند یا ما هم بساط اتم را می گستریم. ولی به نظر می رسد غرب کم کم با کند ذهنی تمام ولی دارد آنها را می فهمد. غرب عادت دارد برای هر پدیده ای قالبی درست کند و همه چیز را در آن بریزد. اما کم کم قالب ایرانی گل و گشادی را هم برای ایران دارد آماده می کند. با شعار های ملیونی ای که بمناسبت سالروز انقلاب و چند روز دیگر در تمام ایران بر روی تلفهای موبایل رفت و شمارش از تعداد جمعیت ایران هم بیشتر بود همه و همه نشان میدهد که حکومت اسلامی هم از درون و هم از بیرون در حال یک برخورد حتمی ست. حالا این بابا می تواند ادعای پیامبری کند و حتا فکر کند که ناپلئون است/

-- سرمدی از تهران ، Feb 19, 2009 در ساعت 05:00 PM

یکی از دلائلی که غرب به برنامه ی اتمی ایران مشکوک هست همین مسئله درجه ی غنی سازی است زیرا با رآکتورهای اتمی جدید حداکثر با هفت درجه غنی سازی نیاز آنها برآورده می شود و در مورد مصارف علمی مانند پزشکی و کشاورزی کمتر از پنج درصد است که این میزان حتی در زمان شاه هم انجام می گرفت و هیچ سروصدائی نبود که ما علم و عالم را تسخیر کرده ایم وقتی کشوری دنبال عنی سازی بالای ٢٥ درصد است یعنی دنبال اهداف نظامی است زیرا بمب اتمی هیروشیما نیز با در حدود همین درجه ساخته شده بود و سایر سلاحها نیز کمتر از این مورد نیاز است . اگر آقای معیری به دیگران توصیه می کند ابتدا باید از خودش شروع کند چون آیت اللهی می تواند بگوید نماز بخوان که خودش هم نماز خوان باشد نه آنکه به مقلدش بگوید اول تو نماز بخوان تا من ببینم چه می شود . ثانیا مملکتی که صاحب الزمان دارد حکومت ولائی خدائی و اسلامی دارد این همه تانک و موشک و بمب و اسلحه برای چه می خرد ؟ مگر آنکه خودش هم به این حرفها اعتقاد نداشته باشد و به مردم دروغ می گوید و این حرفها را برای فریب مردم می گوید . هر چند که دزدی ٣٥٠ میلیارد تومانی در شهرداری دزدی نیست می شود یک میلیارد دلار که به حساب دولت واریز نشده است و باز هم می گویند دروغ است . همه ی اقتاصاد دانها نزدیکی روز انفجار بزرگ را لحظه شماری می کنند و منتظر فاجعه هستند ولی دولتیان می گویند همه چیز خوب است . کار به جائی رسیده که دیگر اگر کارگری دستمزد کاری که انجام داده است را هم بخواهد او را شلاق می زنند و زندانی می کنند و می گویند نباید مطالبه ی دستمزد کنی تو باید مجانی کار کنی . درو غ و دروغ و دروغ ....

-- بدون نام ، Feb 19, 2009 در ساعت 05:00 PM

بودجه ی بیش از ٣میلیارد دلاری اسراییل را آمریکاهرسال می پردازد و دروغ شاخدار است که تهدید ایران باعث فرار سرمایه داران از اسراییل می شود. اسراییل آنجاست تا اروپا را با قوانین قرون وسطایی انکار هلوکاست و خاور میانه و اعراب را با تهدید نظامی و همه را با تهدیدامنیتی کنترل کند. اگر خوب گوش بدهید بمروربعد از WWIIحتی آمریکا توسط سرمایه داران قدرت طلب صهیونیست تهدید می شود. ولی از دید جغرافیای سیاسی یک وجب خاک را چه به بمب اتمی که حتی مینیاتوری اش صد ها کیلومتر را آلوده می کند .

-- فضول جون ، Feb 20, 2009 در ساعت 05:00 PM