رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از ورود احمدی‌نژاد به منازعات سیاسی
سرمقاله امروز روزنامه اعتمادملی با عنوان «امتحانی جدید برای رسانه ملی» به مصاحبه اخیر محمود احمدی‌نژاد با شبکه یک سیما واکنش نشان داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «فارغ از اینکه یک میلیارد دلا‌ر درآمد از فروش نفت بنا به تعبیر دیوان محاسبات مفقود شده و یا گم نشده و محل مصرف آن معلوم و تنها اسناد آن در دالا‌ن تودرتوی بوروکراسی کشوری سرگردان است! نحوه برخورد احمدی‌نژاد همچنان کم‌نظیر و بدون مثال است. مصاحبه ایشان نشانگر پاسخ‌ها و تعاملا‌تی خاص از نوع شخص ایشان و البته دولت نهم است. البته نباید انتظاری ماورای این حالت خاص نیز داشت.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «احمدی‌نژاد مدت‌ها است که سطح خود را از رئیس‌جمهوری اسلا‌می ایران و شخصیتی که ضرورتا باید به دلیل منزلت و جایگاه خویش مافوق مجادلا‌ت سیاسی و حزبی و فرقه‌ای قرار بگیرد، در مرکز معرکه و منازعات سیاسی نشانده است. حداقل آن است که هیچ رئیس‌جمهوری تا پیش از ایشان در تعامل و مواجهه با نهادها و موسسات عالی حکومتی، شخص خود را طرف این مجادلا‌ت نمی‌دانستند.»

سرمقاله نویس اعتمادملی در بخش دیگری از یادداشت خود ادامه داده است: «در حالی که احمدی‌نژاد از سطح یک مقام مافوق سیاسی خود را به نازل‌ترین منازعه‌گر کلا‌می و سیاسی تنزل داده است، آیا امکان دفاع برای منتقدان ایشان که در این برنامه به آنها حمله‌شده وجود خواهد داشت؟»

این روزنامه در پایان آورده است: «نحوه برخورد احمدی‌نژاد با منتقدانش و نوع رفتار صدا و سیما در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند موجب شود تا رسانه ملی امکان تعامل، گفت‌وگو، مناظره و فتح باب در این باره و سایر معضلا‌ت و دغدغه‌های داخلی و بین‌المللی را فراهم آورد.»

متن کامل سرمقاله

توصیه بر شفاف‌سازی از سوی کاندیداهای اصلاح‌طلب
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «آنژیوگرافى نامزدها»، به نامزدان اصلاح‌طلب توصیه کرده است که به لحاظ اعتقاد به باورهای انقلاب، شفاف‌سازی کنند.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «در کنار تنوع نامزدها، نباید از شفافیت در «هویت» آنها و به ویژه «جریان ‌حامی» یا جریان‌هایی که هر یک از نامزدها، آنان را نمایندگی می‌کنند غافل شد. ردیف شدن چهره‌ها و بازی نام‌ها بدون مشخص شدن هویت جریان‌های اصلی که نامزدها آنها را نمایندگی می‌کنند، جز به شلوغی و همهمه و هیجان کاذب شبیه بازار آهنگرها و غبارآلودشدن فضا نمی‌انجامد.»

این روزنامه ادامه داده است: «هر نامزد و هر جریانی که وارد عرصه رقابت می‌شود، هر سلیقه‌ای که داشته باشد، نمی‌تواند چشم بر این دگرگونی و تغییر حقیقی در کشور به ویژه طی دهه اخیر ببندد و یا نسبت به آنچه گذشت و می‌گذرد، بلاموضع و بلاتکلیف باشد و تحفظ پیشه کند. کشور قرار نیست عقب‌گرد و ارتجاع به دوره‌ای داشته باشد که آمیختگی سهو و غفلت‌ها با سناریوی دشمنان داخلی و فرصت‌طلبان داخلی باعث کم فروغ شدن ارزش‌ها، به مسلخ رفتن اصول و باورها، به تاراج رفتن منافع و اقتدار ملی و پیشروی مهاجمان شد.»

سرمقاله نویس کیهان آورده است: «نامزدها باید مشخص کنند در هر یک از دوره‌های انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی، اصلاحات و عدالت آیا در اردوگاه خودی باقی ماندند و در صف اصلی انقلاب که با ولایت و رهبری تعریف می‌شود، ثابت قدم ایستادند یا دچار قلب و انقلاب درونی شدند؟»

این روزنامه در ادامه نوشته است: «این‌که در رقابت با رئیس جمهور اصول‌گرای فعلی، از میان آقایان کروبی، موسوی، خاتمی، قالیباف، روحانی و... دیگرانی از این دست چه کسانی حضور پیدا م‌ کنند، به خودی خود اهمیت ندارد. آنچه مهم است و واقعیت دارد شفافیت کم‌سابقه میدان است و هر نامزد و جریانی که پای در میدان می‌گذارد و بر رونق انتخابات می‌‌افزاید، ناچار است به دور از مجامله و تحفظ، نسبت خویش را با وضعیت ثبات یافته و بالنده انقلاب در پس آن همه گردباد سهمگین دشمنی و فتنه مشخص سازد.»

متن کامل سرمقاله

واکنش به اظهارات آقاجری
سرمقاله روزنامه رسالت هم با عنوان «درباره اظهارات موهن آغاجری» به اظهارات اخیر هاشم آغاجری عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین که در منزل عبدالله نوری مطرح شده، پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «گروه‌های دوم خردادی که امروز به تعبیر خودشان در هیبت یک مثلث با پیکره واحد در عرصه رقابت‌های انتخاباتی حاضر شده‌اند، باید تکلیف خود را با این دست موضع گیری‌ها مشخص کنند. آقایان کروبی، خاتمی و موسوی در برابر افکار عمومی اجازه ندارند و نمی‌توانند از کنار سخنان اخیر عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین بی‌تفاوت عبور کنند.»

به نوشته رسالت، «رای دهندگان بخصوص از آقای خاتمی که به شدت از جانب سازمان نیمه مخفی و نیمه علنی مجاهدین مورد حمایت است، انتظار دارند به طور شفاف تکلیف خود را در قبال این اظهارات مشخص کند. موضوعات مورد اشاره آغاجری مسائلی نظیر اصلاحات، جامعه مدنی، توسعه سیاسی، پلورالیسم و غیره نیست که خاتمی مثل گذشته بتواند با سکوت در قبال آنها و شانه خالی کردن از تعریف دقیق و عینی آن، گندم سیاسی‌اش را درو کند. این موضوعات به بنیان مرصوص فقهی نظام اسلامی و اعتقادات مردم مربوط می‌شود.»

رسالت در ادامه آورده است: «اما آیا امروز خاتمی حاضر می‌شود عقبه سازمانی و فکری خود را نادیده بگیرد و علیه آنها موضع گیری کند؟ موسوی که این روزها با ایده بازگشت به گفتمان انقلاب یکی دیگر از اضلاع این مثلث را تشکیل می‌دهد آیا حاضر است در برابر این اهانت‌ها موضع بگیرد؟ کروبی هم که این روزها ورد زبانش این است «من کنار نمی روم» آیا می‌تواند با تحریریه نوپدید خود که از جنس حامیان خاتمی است، کنار بیاید؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ریشه‌های ضعف تحلیل‌گری اقتصادی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «تحقق برنامه چهارم و رد طرح امنیت اجتماعی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «هنجارشکنی با ترفند دموکراسی‌خواهی»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تحلیل سیاسی هفته»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «بی‌اعتبارسازی نهادهای نظارتی»

Share