رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ اسفند ۱۳۸۷

نگرانی اروپا از محاکمه «ناعادلانه» هفت بهائی

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نگران محاکمه «ناعادلانه» هفت تن از رهبران بهائی ایران است.

این هفت نفر که از هشت ماه پیش تاکنون در زندان به سر می‌برند با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات دینى و تبلیغ علیه جمهورى اسلامى» مواجه شده‌اند.

مقام‌های قضایی ایران می‌گویند که این افراد به «جاسوسی به نفع اسرائیل» اعتراف کرده‌اند، اما جامعه جهانی بهائی این اظهارات را رد کرده است.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به طرح این اتهامات علیه رهبران جامعه بهائیان ایران، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، از این‌که این بهائیان «بدون تفهیم اتهام و بدون وکیل» همچنان در زندان به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرده است.

این اتحادیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که به فشار‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی پایان دهد و تمام زندانیان عقیدتی را آزاد کند.

اولریش ویلهلم، سخنگوى آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز شب گذشته با صدور اطلاعیه‌ای، نگرانی مقام‌های کشورش از محاکمه قریب‌الوقوع این هفت بهائی را به اطلاع مقام‌های ایران رساند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که نگرانی آلمان از این موضوع با احضار کاردار ایران در برلین به وی ابلاغ شده است.

اتحادیه اروپا از این‌که این بهائیان «بدون تفهیم اتهام و بدون وکیل» همچنان در زندان به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرده است

آقاى اولریش گفته است که صدراعظم آلمان به شدت از «تدوام بازداشت، محاکمه قریب‌الوقوع و نداشتن وکیل» این رهبران بهائی نگران است.

پیش‌تر بریتانیا، آمریکا و نهاد‌های حقوق بشری با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای به طرح چنین اتهاماتی علیه رهبران بهائی در ایران اعتراض کرده بودند.

اعتراض‌ها به تداوم بازداشت این هفت بهائی در حالی رو به افزایش است که علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه دو روز پیش باردیگر اعلام کرد که این افراد به اتهام «جاسوسی» به زودی محاکمه خواهند شد.

هفته گذشته پس از آن‌که حسن حداد معاون امنیت دادسرای تهران از صدور کیفرخواست برای هفت بهائی خبر داد، جامعه جهانی بهائی به این اقدام مقام‌های قضایی اعتراض کرد و خواستار آزادی‌ آنها شد.

این هفت نفر، از هشت ماه پیش در زندان به سر می‌برند. جامعه جهانی بهائی اعلام کرده که در تمام این مدت، به این افراد اجازه ملاقات با وکیل‌‌شان داده نشده است.
وکالت این هفت بهائی را شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل بر عهده دارد.

هویت این هفت نفر؛ فریبا کمال آبادى، جمال‌الدین خانجانى، عفیف نعیمى، سعید رضائى، مهوش ثابت، بهروز توکلى و آقاى وحید تیزفهم اعلام شده است.

فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده و هم‌اکنون در حدود ۳۰ بهائی به اتهام‌های مختلف در ایران زندانی هستند.

Share


در همین رابطه:
هشدار در خصوص وضعیت «خطرناک» بهائیان

نظرهای خوانندگان

با تشکر از مدیر وب سایت خواستم از اینکه هنوز کسانی هستند که حقایق را بدون ترس منتشر می کنند ابراز امیدواری کنم

-- ساناز ، Feb 20, 2009 در ساعت 03:00 PM

لام خدمت شما عزیزان همکار من از شهر کرمانشاه با شما در تماس هستم مدیر سایت قصر نیوز وسردبیر روزنامه نوای وقت واز فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد کردستان هستم .آماده هر گونه همکاری در ارتباط با اخبار مناطق کرد نشین غرب کشور خصوصا شهر کرمانشاه هستم
موفق وپیروز باشید
www.qasrnews.blogfa.com

-- علی محمد اسلامپور ، Feb 20, 2009 در ساعت 03:00 PM

چقدر جای سرور وتقدیر است که وقتی صداهای مظلومانی در بند در میان دیوارهایی سنگی خفه میشود ،یک جامعه بین المللی ،یک مقام عالی رتبه کشوری،،وبالاخره یک رسانه ودیگر حق طلبان در سراسر جهان آن نداها راشنیده وخواستار رفع بی عدالتی می شوند ای کاش مسئولان رساناها در ایران نیز می توانستند اینگونه عمل کنند

-- ندا ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:00 PM

باخسته نباشيد خدمت عزيزان حق ، دعاگوي شما هستيم واز درگاهش برايتان حفظ و حمايت ميطبيم واستقامت درسبيلش. حق نگهدارتان باد.

-- بدون نام ، Mar 1, 2009 در ساعت 03:00 PM