رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اسفند ۱۳۸۷

بازگشت پدرو آلمادوار با یک فیلم کوتاه

پدرو آلمادوار کارگردان نامدار اسپانیایی با فیلم کوتاهی که به تازگی با موضوع کانیبالیسم (آدمخواری) ساخت، تحسین منتقدان اسپانیایی را برانگیخت.

آلمادوار فعالیت فیلم سازی‌اش را ۳۰ سال قبل، با ساختن یک فیلم کوتاه تجربی بدون صدا با دوربین سوپر هشت شروع کرد؛ فیلمی که منتقدان اسپانیایی در آن زمان نپسندیدند.

اما اینک آلمادوار با چند اسکار در بغل و بعد از ساختن فیلم‌های موفقی چون «همه چیز در باره مادرم»، «بازگشت» و «با او حرف بزن»، به دوران اولیه فیلم سازی‌اش بازگشته و بعد از ۳۰ سال دوباره یک فیلم کوتاه ساخته که همان منتقدان یک صدا زبان به ستایش از آن گشوده‌اند.

این فیلم که «زن شورایی آدمخوار» نام دارد، ماجرای زن چاقی است که کارمند شورای شهر است ونقش او را کارمن مچی بازیگر سریال تلویزیونی اسپانیایی «آیدا» بازی می‌کند.

در ابتدای فیلم او را در آشپزخانه و سر میز ناهار می‌بینیم که مونولوگی را با این مضمون خطاب به مردی که دمرو روی میز افتاده بیان می‌کند: «من از همه چیز جز سکس خسته شدم، از مردها، از رژیم گرفتن، از چربی کشیدن و از سیاست. من عضو شورای شهرم و با مسائل اجتماعی سروکار دارم و به نظرم سکس یک مسئله عمیق اجتماعی است.»


پدرو آلمادوار

پس از آن مچی از میل خود برای بلعیدن مردی که روی میز افتاده حرف می‌زند و سپس شروع به خوردن آن مرد از نوک انگشتان پا می‌کند.

فیلم کوتاه آلمادوار که از تلویزیون کانال پلاس اسپانیا پخش شد، تماشاگران تلویزیون و منتقدان اسپانیایی را تکان داد.

منتقد روزنامه اسپانیایی ال پایس درباره آن نوشت: «این فیلم از نظر بازی و کارگردانی عالی و بی‌نقص است. ضمن اینکه کمدی است. در این فیلم آلمادوار بازگشتی دارد به ریشه‌های سینمایی‌اش. اما با توجه به تجربیاتی که در طی سال‌ها اندوخته، بسیار پخته‌تر و عاقلانه‌تر عمل کرده است. فیلمی کوتاه که ما را همانند کارهای ۳۰ سال قبلش شوکه می‌کند.»

آلمادوار این فیلم را با الهام از فیلم بلندی که به تازگی تمام کرده، ساخته است. فیلمی که به سبک نوآر ساخته شده و روایت چهارپاره‌ای از عشق است و در آن پنه‌لوپه کروز ستاره محبوبش در نقش دو زن موبلوند و مومشکی بازی می‌کند.

Share

نظرهای خوانندگان

پدرو آلمودووار درست است.

-- علی ، Feb 18, 2009 در ساعت 03:15 PM

مگر کلمه آدمخواری فارسی چه اشکالی دارد که اول فرانسوی‌اش را در متن می‌نویسید بعد فارسی‌اش را در پرانتز می‌گذارید!؟

-- بدون نام ، Feb 20, 2009 در ساعت 03:15 PM