رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

توصیه به استفاده از رویکرد اثباتی در تبلیغات
سرمقاله امروز روزنامه اعتمادملی با عنوان «مشفقانه با دوستان اصلا‌ح‌طلب» به کاندیداهای این جناح توصیه‌هایی کرده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «آنچه که از ۳۰ سال تجربه سیاسی و انتخاباتی گذشته می‌توان آموخت و به کار بست، اخلا‌ق‌مند کردن فضای تبلیغاتی و انتخاباتی و در پیش گرفتن رویکرد اثباتی در تبلیغات نامزدها به جای رویکرد سلبی و تضعیف و تخریب دیگران از طرق گوناگون به‌ویژه از راه شایعه‌پراکنی است که به شدت باید از آن پرهیز شود.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «با تاسف باید گفت اکنون نیز طیفی به جای اینکه به ترویج و تبلیغ فضایل و امتیازات نامزد مورد حمایت خودشان جناب آقای خاتمی بپردازند، با اتخاذ رویکرد سلبی به نکوهش و تضعیف نامزدهای دیگر در محافل و رسانه‌ها پرداخته و با رواج عناوین و اخبار جعلی و بی‌ریشه به سلب امید و اعتماد مردم از آنان مشغولند.»

سرمقاله نویس اعتمادملی در بخش دیگری از یادداشت خود ادامه داده است: «بدین ترتیب، به یکی برچسب به روز نبودن می‌زنند و چنین وانمود می‌کنند که گویا اگر کسی مدتی مسئولیت رسمی نگیرد از زمان هم عقب افتاده است و به دیگری می‌گویند پایگاه مردمی ندارد. به یکی می‌گویند خوش‌تیپ و جوان‌پسند است و برای رقیبش شایع می‌کنند تیپش قدیمی است و بیان خوب ندارد!»

این روزنامه در پایان آورده است: «انتخابات ریاست‌جمهوری نهم که از شاه‌کارهای آخرین کابینه اصلا‌حات بود و گویا مجریانش به سلا‌مت کامل آن معتقدند، به گونه‌ای بود که بازنده‌ها و برنده آن هر دو شاکی بوده و معتقد به عدم سلا‌متش هستند و باید برای همه ما عبرت باشد.»

متن کامل سرمقاله

تسریع در روشن کردن تکلیف شهروندان
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «توپ بنزین در زمین مجلس»، به طولانی شدن بررسی مجلس در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها واکنش نشان داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «احمدی‌نژاد در اداره مملکت عقاید و روش‌های ویژه‌ای دارد و معتقد است که می‌توان با شیوه‌های انقلابی، خیلی کارها کرد. او با این نگاه بود که پس از پذیرفتن تثبیت قیمت ۹ قلم کالای اساسی از جمله بنزین، گازوئیل، گاز، آب، برق و ... از نخستین روزهای سال ۱۳۸۷ با طرح هدفمند کردن (یا نقدی کردن) یارانه‌های سوخت، اراده خود را برای آزادسازی قیمت‌ها نشان داد.»

این روزنامه ادامه داده است: «رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد هرعقیده و هر اراده و هر آرزویی که از اجرای این طرح دارد، انتظار به حقی دارد که مجلس قانونگذاری باید آن را بررسی و نتیجه نهایی را به دولت ابلاغ کند. رئیس‌جمهور اکنون توپ بنزین (به مثابه کالای اصلی و سرنوشت‌ساز در نقدی کردن یارانه‌ها) را به زمین مجلس فرستاده و مستقر کرده و دست بالا را در این عرصه دارد. او می‌تواند بگوید قصد دارد طرح بزرگی اجرا کند، اما مجلس تعلل می‌کند و به لحاظ تعامل سیاسی برنده بازی است.»

دنیای اقتصاد در ادامه نوشته است: «اما میلیون‌ها شهروند ایرانی و هزاران صاحب‌ بنگاه صنعتی و تولیدی و اقتصادی به این دلیل که نمی‌دانند برای سال بعد چه قیمتی باید برای حامل‌های سوخت بپردازند، نگران و چشم به راهند و احتمالا بیشترین آسیب را خواهند دید. منتظر نگه داشتن دولت و شهروندان از سوی مجلس حتما به لحاظ سیاسی به زیان این نهاد است. این لایحه در صحن مجلس است که باید مهر باطل یا مهر تائید بخورد و تکلیف شهروندان معلوم شود.»

متن کامل سرمقاله

پرسش درباره عملی نشدن آرمان‌های انقلاب
سرمقاله روزنامه مردمسالاری هم با عنوان «آزادی بیان» به نبود آزادی بیان به عنوان یکی از آرمان های اصلی انقلاب پرداخته است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «در کنار مواهب و عطایای کثیر انقلاب، در زمینه آزادی بیان نیز مجال گسترده‌ای فراهم آمد که قابل تحسین و مایه مباهات شد. مناظرات و مباحث اصولی که بین شخصیت‌های انقلاب و مخالفین و حتی معاندین از صدا و سیما پخش می‌شد، نوید خوش آغاز یک حکومت آزاد اسلامی را، نه فقط در برابر دیدگان غضب‌آلود دول مرتجع و دیکتاتور منطقه، که در مقابل چشم حیرت‌زده مدعیان دموکراسی صلا می‌زد.»

به نوشته این روزنامه، «انقلاب اسلامی از نتایج تقابل و تضاد و تضارب آرا و اقوال بر مردم درون و برون عیان می‌شد. طلیعه میمونی که بعدها کم فروغ‌تر شد و در این اواخر به جایی رسید که بعضا نقد بخشی از حاکمیت (صاحب منصب ، سیاست یا عملکردی) مخالفت با اصل نظام و ذنب لایغفر محسوب گردید!»

مردمسالاری در ادامه آورده است: «عمده‌ترین دلیل نرسیدن ما به قله‌های آرمانی انقلاب که شایسته‌اش بودیم چیست ؟ آیا علت آن اسلامی بودن، انقلابی بودن، در افتادن با نظام سلطه جهانی و به چالش کشیدن هژمونی امپریالسم و لیبرالسیم و به تبع آن دشمنی اربابان مستکبر دنیا و سنگ‌اندازی و مشکل‌آفرینی آنهاست؟ آیا عقب‌ماندگی تاریخی خصوصا در دو عصر قاجار و پهلوی است؟ آیا ضعف مدیریت نیرومند یا سستی ساختارهای موجود است؟»

مردمسالاری افزوده است: «چرا باید از یک صدای ناموافق واهمه داشت؟ نه!نه! نظامی به استواری و استحکام خویش می‌تواند بنازد که تحمل شنیدن ساز ناکوک را داشته باشد و مگر اصحاب در جنگ حنین با تندی در خصوص جنگ بحث نکردند و مگر در حکومت کوتاه حضرت امیر ده‌ها مورد ثبت نشده تا جایی که حقانیت امام را زیر سوال بردند و مگر نهج‌البلاغه سراسر احتجاج و استدلال و پاسخ ایراد و اعتراض و مخالفت مردم است؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آیا سران عرب از غزه درس گرفته‌اند؟»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «خطوط تبلیغاتی کروبی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «چند و چون تغییرات در عربستان»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «تداوم چالش‌های آمریکا در پاکستان و افغانستان»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «بدعت جدید بودجه نویسی شناسایی سود و مالیات موهوم»

Share