رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸

نامه قابل و سازگارا به آقای خامنه‌ای

احمد قابل و محسن سازگارا در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، به انتقاد از عملکرد وی پرداختند.

در نامه‌ای که متن کامل آن در وبلاگ آقای قابل منتشر شده، از آقای خامنه‌ای به خاطر اصرار بر «سیاست‌های غلط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» به شدت انتقاد شده است.

به اعتقاد آقای قابل، تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر این سیاست‌ها «بیش از فشارها و تحریم‌های بین‌المللی، به ملت و کشور صدمه زده است.»


احمد قابل

این پژوهشگر دینی پیش‌تر در فروردین ماه سال‌جاری در نامه‌ای سرگشاده‌ای انتقاداتی متوجه عملکرد آقای خامنه‌ای کرده بود.

این نخستین بار نیست که آقای قابل به انتقاد صریح از آیت‌الله خامنه‌ای و حاکمیت جمهوری اسلامی می‌پردازد.

به اعتقاد آقای قابل، تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر این سیاست‌ها «بیش از فشارها و تحریم‌های بین‌المللی، به ملت و کشور صدمه زده است»

پیش از این نیز در شانزدهمین سالگرد انتخاب آقای خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی، وی در نامه‌ای سرگشاده، به انتقاد از رهبری نظام جمهوری اسلامی پرداخته بود.

این پژوهشگر دینی در نامه اخیر خود، آقای خامنه‌ای را شریک «تمامی ظلم و ستم‌ها به مخالفان سیاسی» معرفی کرده است.

متن کامل نامه را بخوانید

احمد قابل برادر هادی قابل است که از سوی دادگاه ویژه روحانیت به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، توهین به مقامات و هتک حیثیت روحانیت، به ۱۰ ماه حبس و خلع لباس محکوم شده بود.»

احمد قابل پیش‌تر در سال ۱۳۸۰ بازداشت و پس از تحمل ۱۲۵ روز زندان انفرادی در اوین، به قید وثیقه آزاد شد.

نامه محمدمحسن سازگارا
در پیوند با نامه آقای قابل به آقای خامنه‌ای، محمدمحسن سازگارا تحلیل‌گر مسائل سیاسی نیز در نامه‌ای انتقاداتی متوجه سیاست‌ها و عملکرد رهبر جمهوری اسلامی کرد.

سازگارا در نامه خود آورده است که آقای خامنه‌ای طی ۲۰ ‌سال رهبری‌اش، تمام مخالفان را به داشتن ارتباط با دشمنان متهم کرده است.

وی در نامه‌ای که برخی وب‌سایت‌ها آن را منتشر کرده‌اند، آقای خامنه‌ای را به استناد برخی اسناد و مدارک طبقه‌بندی شده به ارتباط داشتن با «ماموران سازمان جاسوسی آلمان شرقی» در سال‌های اول انقلاب متهم کرده است.


محسن سازگارا

آقای سازگارا این ادعا را به نقل از یافته‌های یک پژوهش‌گر جوان ایرانی از میان اسناد سازمان امنیت آلمان شرقی (اشتازی)، مطرح کرده است.

وی در نامه خود افزوده است که براساس یافته‌های این محقق جوان، ماموران امنیتی آلمان شرقی (سابق) در گزارش‌های خود از آقای خامنه‌ای ارزیابی مثبتی در رابطه به بلوک شرق داشته‌اند که در گزارش‌ها این مسئله منعکس شده است.

آقای سازگارا در نامه خود از رهبر جمهوری اسلامی سئوال کرده است که «واقعا اگر کسی یک دهم چنین اسنادی از ارتباطات با بیگانگان را داشته باشد با او چه رفتاری می‌کنید و چه بلایی بر سرش می‌آورید؟»

سازگارا در نامه خود آورده است که آقای خامنه‌ای طی ۲۰ ‌سال رهبری‌اش، تمام مخالفان را به داشتن ارتباط با دشمنان متهم کرده است

این برای نخستین‌بار است که یک تحلیل‌گر سیاسی، رهبر جمهوری اسلامی را به طور تلویحی مرتبط با ماموران امنیتی آلمان شرقی (سابق) می‌کند.

آقای سازگارا اظهار امیدواری کرده است که این اسناد به زودی منتشر شود.

متن کامل این نامه را بخوانید

Share

نظرهای خوانندگان

این راه درستی است اگر درآقای خامنه‌ای اثر نگذارد لااقل مردم بیشتر اگاه می شوند

-- ساسان ، Feb 17, 2009 در ساعت 05:00 PM

نه در مردم تاثیر میذاره، نه خامنه ای ککش میگزه.

-- آریا ، Feb 17, 2009 در ساعت 05:00 PM

آقای خامنه ای
اگر قدرت طلب نیستید همانند ماهاتیر محمد ونلسون ماندلا که در اوج قدرت ومحبوبیت بودنند بروید کنار ...ویا اجازه رفرندم بدهید.

-- ای رهبر تحمیلی ، Feb 17, 2009 در ساعت 05:00 PM

من نیز آقای خامنه ای را مستبدی ظالم می دانم اما در کچای دنیا، حتا کشورهای جهان سوم رسم است که بر اساس گفته های «یک محقق جوان»،که حتا نام او برده نمی شود، و به استناد اسناد محرمانه ای که این محقق جوان دیده است اما هنوز هیچ محقق دیگری ب آن دسترسی ندارد کسی را متهم کرد. کدام سردبیری در جان چنین نوشته ای را چاپ می کند؟

-- محمود حسنی ، Feb 17, 2009 در ساعت 05:00 PM

حضرت آیت الله خامنه ای هر چه کرده اند در راه اسلام و به خیر امت مسلمان ایران بوده است. تاکور شود هرآنکه نتواند دید

-- سید اسحق ، Feb 17, 2009 در ساعت 05:00 PM

سازگارا و خامنه ای هر دو به یک میزان خودخواه و خودپسندند. هر دوشان آدمهای بی اصولی هستند. آقای سازگارا, فرض را بر این می گیرم که خامنه ای نه دوست روسیه , بلکه اصلن جاسوس آنها باشد. ولی می شود توضیح بدهی, شما که هوادار منافع ملی و حقوق مردم هستید، به چه دلیل تا کنون دم فرو بسته بودید و منتظر ماندید تا کیهان شما را به لجن بکشد، بعد از این برگ برنده ی خود در جهت مقابله به مثل استفاده کنید؟ اگر دلسوز حقوق مردم ایران بودید، باید همان لحظه ای که چنین اطلاعاتی را به دست آورده بودید هوار می کشیدید.
نه آقای سازگارای متقی با تقوای تقواپیشه!
این رسمش نیست. این رسم هواداری از حقوق مردم نیست.
تو داری بده بستان می کنی. تو داری از خودت دفاع می کنی.
شاید تو هم اکنون به حکم دوستان سیایی خودت این زمان مناسب (سفر نجار برای خرید توپ و تانک، و دفاع موشکی و غیره) را برای چنین غرش شیرانه ای انتخاب کرده ای.

-- علی. ن ، Feb 18, 2009 در ساعت 05:00 PM

با نظر آقای ساسان موافقم.مشکل اصلی از رهبر و سياست های غلط و توهم های بيمار گونه ايشان است.
اين گونه انتقادات نميتواند بی تأثير باشد.حتی اگر يک لحظه به خود بيايد و به عملکردش فکر کند هم
خوب است.از ساير روشنفکران و فعلان سياسی نيز انتظار می رود اينگونه روشنگری کنند.تا سلطان
خود را معصوم و بی گناه برای عوام جلوه ندهد.

-- کاوه ، Feb 18, 2009 در ساعت 05:00 PM

شايد بشود حركتي راه بيافتد كه جمعيت زيادي شروع به نامه نويسي و نقد خامنه اي كنند. مثلاً كمپين يك ميليون نامه انتقادي به خامنه اي. البته، در نگاه اول همه مي گويند كه فايده اي ندارد. اما چنين نامه هاي مشروعيت را هدف قرار مي دهند. مشروعيت كسي كه يك ميليون نفر مي گويد: «حكومت تو ديكتاتوري است...»

-- يك پيشنهاد ، Feb 18, 2009 در ساعت 05:00 PM

امیدوارم دیگر مردان این دیار ببینند و بیاموزند و بکار برند. یک دست صدا ندارد. البته نه مردان که شیرمردان.

-- امید ، Feb 18, 2009 در ساعت 05:00 PM

دوستان قدري مطالعه كنند. به‌تر است اصل حكومت خدا را نقد كنيم تا بگوييم ولايت فقيه ديكتاتوري است. وقتي دانش‌جوهاي بسيجي‌ها تا ته پوپر و ماركس را خوانده‌اند زشت است كه دچار اين چون اين اشتباهات ابتدايي باشيم و بي‌ربط بگوييم.

-- صدرا ، Feb 18, 2009 در ساعت 05:00 PM

- حد درك و فهم طرفداران آقاي خامنه اي را در نوشته جناب سيد اسحاق مي توانيد ببينيد.
جالب است كه بعضي هم با ادعاي مخالفت با ظلم خامنه اي ،بيشتر مخالف خامنه اي را نشانه مي گيرند.
البته بساط ظلم وستم كنوني، با برقراري حكومتي كه هر ايراني در آن يك حق راي داشته و سرنوشت جمعي مردم به دست خود مردم تعيين شود و نه يك هيئت حاكمه آقا بالاسر، از بين خواهد رفت. هميشه ديكتاتورها طرفداران حقيري در ميان مردم دارند، مگر موسوليني نداشت يا هيتلر و يا فرانكو.
افراد حقير، براي پوشاندن ضعف دروني خود، در خدمت يك قدرت خودكامه قرار مي گيرند تا احساس بزرگي كنند، ولي هر چه كنند حقيرند.
هيچ انسان آزاده اي حكومت استبدادي چه ديني و چه غير ديني را قبول ندارد. اگر كسي به غلامي و طرفداري خامنه اي درآمد، مطمئناً انسان آزاده اي نيست.

-- حميد ، Feb 18, 2009 در ساعت 05:00 PM

آب در هاون مکوبید که بیهوده است ...

-- بدون نام ، Feb 19, 2009 در ساعت 05:00 PM

سلام حمید جان من هم با نظر شما موافقم و اصلا کسی که حتی اسم خود را نمی تواند درست بنویسد و می نویسد سید اسحق به جای سید اسحاق دیگر انتظاری نیست که بخواهد ادعایی داشته باشد و چه بسا افرادی از این قبیل که چشم و گوش بسته تن به انجام چنین کارهایی می دهند . آخر شما که دین اسلام به قول خودتان ناب محمدیتان هم از خودتان نیست و آنرا از صدقه ی سر اجداد خود دارید و قاعدتا اگر آنها دینشان چیزی غیر از اسلام هم بود باز هم همان دین اجداتیتان را به ارث می بردید . عقل تنها معیار تشخیص صحیح از غلط و نجات از گمراهی است که متاسفانه امروز جای خود را به تقلید و پیروی کورکورانه داده است .

-- امین ، Feb 19, 2009 در ساعت 05:00 PM

من از شدت اين سند بر عليه آقاي خامنه اي هلاك شدم!
به آقاي سازگارا بفرماييد يك مطالعه از اسنادي كه از لانه جاسوسي بدست آمده بكنند!
ثانيا" معمولا همه ي دستگاههاي جاسوسي در مورد هر شخصي اظهار نظر مي كنند همونطور كه توي اسناد لانه جاسوسي نسبت به خيلي ها نظرات متفاوت دادند!
نكته جالب تر اينكه:بعد انقلاب ديدگاههاي آقاي خامنه اي نسبت به اقتصاد اسلامي حتي رودر روي ديدگاههاي چپ مير حسين قرار گرفت!

-- ميم نقطه ، Feb 22, 2009 در ساعت 05:00 PM

سلام رفترگين محترم
هر چه آقاي سازاگارا فرمودن درست و واقعي ومنطقي است.
با تشكر سازمان بازيافت زباله هاي شهري

-- سازمان بازيافت زباله هاي شهري ، Feb 23, 2009 در ساعت 05:00 PM

درود بر دکتر محسن سازگارا
من در حکومت آینده پس از سرنگونی جمهوری اسلامی ایشان را ذیصلاح ترین فرد برای ریاست جمهوری در یک دولت سکولار یا نخست وزیری در یک حکومت پادشاهی (نوع حکومت بستگی به رای مردم دارد و نمی توانم راجع به آن ابراز نظری بکنم) میدانم.

-- سیاوش ، Feb 27, 2009 در ساعت 05:00 PM

با سلام همچنانکه بارها گفته ام رهبر لاینفک مسلمین و ایرانیان مظلوم است

-- محمد.ن.ن ، Mar 25, 2009 در ساعت 05:00 PM

با تشکر فراوان از شما دکتر سازگارا.
ای کاش روزی شما رئیس جمهوری ایران را در دست میگرفتید.(خدا را چه دیدی )دکنر سازگاراوافکارش پاینده باد 15/2/88

-- afran ، May 4, 2009 در ساعت 05:00 PM