رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۷

کناره‌گیری پیتر گابریل از اسکار

پیتر گابریل، آهنگساز و نوازنده سرشناس بریتانیایی اعلام کرد که از شرکت در مراسم اسکار انصراف داده است.

وی که از چهره‌های برجسته موسیقی راک تجربی و پست مدرن است، به خاطر ساختن آهنگ «حرکت به سوی زمین» (Down to Earth) نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین آهنگ فیلم است.

گابریل در اعتراض به نظر آکادمی اسکار که از او خواسته است تنها ۶۰ ثانیه از این آهنگ شش دقیقه‌ای را بر روی صحنه اجرا کند، این تصمیم را گرفته است.

گابریل این تصمیم آکادمی اسکار را توهین به خود و همکارانش دانست و در توضیح علت انصراف از شرکت در مراسم اسکار گفته است: «آهنگ‌سازان بخش کوچکی از پروسه فیلمسازی‌اند، اما ما با سختی کار کردیم و سزاوار آنیم که در مراسم اسکار، جای خوبی داشته باشیم.»

او خود را یک «پیرمرد غرغرو» خطاب کرد که هنوز می‌تواند دست به اعتراض‌های کوچکی بزند.
با این حال گابریل امیدوار است که اعضای آکادمی اسکار در تصمیم خود تجدید نظر کنند.


آهنگ «حرکت به سوی زمین» را پیتر گابریل به همراه تامس نیومن آهنگساز برجسته سینما برای فیلم انیمیشن «وال- ای» ساخته است که در تیتراژ آخر فیلم از آن استفاده شد.

این آهنگ برای دریافت جایزه اسکار بهترین آهنگ فیلم، با آهنگ‌هایی که آر.ای رحمان آهنگساز هندی برای موسیقی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» ساخته، رقابت خواهد کرد.

پیتر گابریل با بسیاری از آهنگسازان و خوانندگان موسیقی ملل از جمله یوسو اندور، نصرت فاتح علی خان و سوسن دیهیم، کار کرده و کنسرت‌های مشترک داشته است.

گابریل آهنگساز فیلم نیز هست و موسیقی فیلم «آخرین وسوسه مسیح» اثر مارتین اسکورسیزی از ساخته‌های او در سینماست.

Share