رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۷

هشدار در خصوص وضعیت «خطرناک» بهائیان

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در واکنش به تشدید فشار‌ها بر جامعه بهائیان در ایران هشدار داد که وضعیت این جامعه دینی «به سطح خطرناکی» رسیده است.

این کمپین از دولت ایران خواست که فورا «تهدید‌های روزافزون خشونت بار» خود را علیه اعضای جامعه بهائیت متوقف کند.

در اطلاعیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر آمده است که «بهائیان در طول ۳۰ سال گذشته مورد تبعیض‌های رسمی قرار گرفتند و حدود ۲۰۰ نفر از آنها از زمان انقلاب در سال ۱۳۵۷ به بعد اعدام شده‌اند.»


مرکز جهانی جامعه بهائیان در حیفا (عکس از AFP)

این کمپین همچنین از جامعه بین‌الملل خواسته است که «آزار و اذیت روزافزون اقلیت مذهبی بهائی» در ایران را به شدت محکوم کنند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر خطاب به مقام‌های قضایی ایران نوشته است که دادگاه بهائیان را متناسب با معیارهای بین‌المللی دادرسی عادلانه برگزار کرده و حقوق متهمین را در فضایی شفاف و آزاد تضمین کنند.

«هفت بهائی متهم به جاسوسی هستند»
علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه باردیگر اعلام کرد که هفت بهائی بازداشت شده به اتهام «جاسوسی» محاکمه می‌شوند.

آقای جمشیدی امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که برای این هفت بهائی قرار مجرمیت صادر شده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی قوه قضاییه همچنین افزود که این افراد می‌توانند در دادگاه وکیل داشته باشند.

هفته گذشته پس از آن‌که حسن حداد معاون امنیت دادسرای تهران از صدور کیفرخواست برای هفت بهائی خبر داد، جامعه جهانی بهائی به این اقدام مقام‌های قضایی اعتراض کرد و خواستار آزادی‌ آنها شد.

این در حالی است که سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید بهائیان برای سکونت و زندگی در ایران مشکلی ندارند

این هفت نفر، از هشت ماه پیش در زندان به سر می‌برند. جامعه جهانی بهائی اعلام کرده که در تمام این مدت، به این افراد اجازه ملاقات با وکیل‌‌شان داده نشده است.
وکالت این هفت بهائی را شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل بر عهده دارد.

هویت این هفت نفر؛ فریبا کمال آبادى، جمال‌الدین خانجانى، عفیف نعیمى، سعید رضائى، مهوش ثابت، بهروز توکلى و آقاى وحید تیزفهم اعلام شده است.

این در حالی است که سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید بهائیان برای سکونت و زندگی در ایران مشکلی ندارند.

آقای جمشیدی اظهار داشته که در صورتی که بهائیان بخواهند «علیه کشور، نظام و اسلام» فعالیت کنند، «قطعآ جرم است.»

نگرانی بریتانیا
در واکنش به برگزاری دادگاه این هفت بهائی، وزارت خارجه بریتانیا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای نسبت به سرنوشت این افراد ابراز نگرانی کرد.

بیل رامل یک از مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا گفته است که انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اتهام جاسوسی این افراد در ایران نگران کننده است.


بیل رامل (عکس از رویترز)

به گفته آقای رامل، این افراد «فقط به دلیل باورهاى مذهبى‌اشان» بازداشت شده‌اند.

پیش‌تر نهاد‌های فعال حقوق‌بشری با صدور اطلاعیه‌‌هایی به ادامه بازداشت این هفت بهائی و اتهاماتی که متوجه آنها شده، اعتراض کرده بودند.

قربانعلی دری‌نجف‌آبادی دادستان کل کشور در هفته جاری در نامه‌ای از وزارت اطلاعات خواست که با فعالیت «تشکیلاتی بهائیان» در ایران برخورد کند.

Share
در همین رابطه:
اعتراض‌ به تشدید فشارها علیه بهائیان

نظرهای خوانندگان

آیا برایتان ممکن است ترتیبی دهید و یک درخواست از سازمان ملل جهت محکومیت جهانی جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر و تشدید فشارها علیه بهائیان تهیه نمایید و مردم شریف ایران با امضا آن بتوانند خواست خود را از سازمان ملل اعلام نمایند؟ خواهش میکنم به موضوع بطور جدی بیاندیشید اگر راه موثری میدانید اعلام کنید تا مردم هم بتوانند مخالفت خود را از آن طریف اعلام کنند .

-- محمدرضا ، Feb 17, 2009 در ساعت 03:00 PM

به خدا این قشر مظلوم گناه دارند که اینطور باهاشون رفتار می شه .
دین و مذهبشون این رو ممنوع کرده که در سیاست دخالت کنن . این ها نه پستی دارند نه مقامی و همشون شغل آزاد دارند .
چی چیه این نظام فاسد رو بیان راپورت بدن به اسراییل
خیال کردن ما مردم ایران نفهم هستیم ؟
جاسوسی . بعد از هفت ما . لابد انقدر شکنجه شون کردن که راضی شدن از اون اعترافات اجباری بنویسند .
به خدا اسراییلی ها بهتر از این حکومت هستند .
دمگراسی که در اسراییل هست در خاور میانه نداریم .
من با خیلی از بهایی ها سر و کار داشتم .
آدمهای فوق العاده سالم و خوب .
از ما مسلمونها هم خیلی معتقد تر و بهتر هستند .
دینشون هم از هر جایی که اومده خیلی هم خوبه .
دین باید آدم رو به راه درست ببره .
مهم نیست از جانب خدا باشه یا یه شخص .
دین اسلام که این همه حاشیه داره و داستان داره الان مگه به داد کسی رسیده ؟
الان دست آویز یه عده قدرت طلب پول پرست شده که دارن حال می کنن و سلطنت می کنن باهاش . اگه نه اگر کسی مسلمون واقعی باشه این رفتار رو با همنوع خودش می کنه ؟ این رفتار رو با هم وطن بی گناه خودش می کنه ؟
من هر جا ببینم دارن به مظلومی ظلم می کنن می رم جلو .
همه ی ما باید اینطور باشیم .
نباید بی اهمیت از کنارش رد بشیم .
چون یه روز شاید خودمون یا یکی از نزدیکان مون مظلوم واقع بشه ....
درود به همه و با آرزوی آزادی این عزیزان هم وطن بهایی و آزادی تمام زندانیان در بند سیاسی

-- سهید ، Feb 18, 2009 در ساعت 03:00 PM

من نمیفهم مگر این افراد مسؤل گرداندن ، نگهداری و حفاظت جامعه ٣٠٠٠٠ نفری بهاییان در ایران نیستند؟ اینها کی وقت کردند که به جاسوسی برسند؟در این صورت اینهاباید نابغه باشند. این حرف مرغ را لای پلو به خنده میاندازد.

-- maral ، Feb 18, 2009 در ساعت 03:00 PM

وضعیت دراویش هم بهتر نیست:

تخریب مقبره درویش ناصر علی
چهارشنبه 30 بهمن ماه 1387

،درساعت یک بامداد مقبره درویش ناصر علی در تخت فولاد اصفهان توسط 200 تن از نیروهای امنیتی ،یگان ویژه ، اماکن و شهرداری محاصره می شود ،ماموران به بهانه تفتیش و بازرسی وارد مقبره می شوند و پنج تن از دراویش گنابادی(نگهبانان و خادمین) را دستگیر و بازداشت می کنند .سپس کتابخانه و کلیه وسایل و اقلام موجود در این محل جمع آوری وکلیه ساختمان های اطراف مقبره ساختمان قدیمی و محل مجالس )را با بلدوزر تخریب می نمایند

آقایان محمد عباس زاده و مرتضی شریفی همراه با 6 تن دیگر از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی دستگیر، بازداشت وبه مکان نامعلومی منتقل گردیدند

مقبره درویش ناصرعلی سالها محل انعقاد مجالس دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی ساکن در اصفهان بوده وبه گفته کارشناسان حقوقی ، این مقبره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در زمره میراث فرهنگی ایران می باشد

خبرها حاکی از آن است که تخریب این محل عبادی و تاریخی به آمریت و دستور حجه الاسلام رهبر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی وآقایان حاج رسولیها رئیس شورای شهر ، سقایی نژاد شهردار و حمیدی رئیس مجتمع تخت فولاد ، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس اداره اطلاعات اصفهان بوده است

-- Nam ، Feb 18, 2009 در ساعت 03:00 PM

سالها پیش وقتی خبر تخریب مجسمه عظیم بودا را توسط مجاهدین طالبان افغانستان شنیدم عمیقا متاثر شدم و به فکر فرو رفتم و به نتیجه جالبی رسیدم واقعا شما چه نیروی خارجی و متجاوزی را سراغ دارید که بتواند و قدرت و جرات آنرا داشته باشد که با تاریخ و سمبلهای اعتقادی یک سرزمین چنان کند . . . بجز آنکه این جنایت دهشتناک فقط بدست سبک مغزان و مزدوران همان سرزمین انجام شود و این عقوبت همه آثار تاریخی و هویتی ایران ما نیز هست ، یادتان نرود که خود خامنه ای در سخنرانی تمام آثار تاریخی ایران زمین را فاقد ارزش خواند و از آنها بعنوان مظاهر ظلم و جور و طاغوت یاد کرد و در مقابل فرهنگ شهادت و عاشورا را هویت ایرانی و جایگزین تاریخ برشمرد. گذشته از ارتباط گ...ز به شقیقه باید اضافه کرد که فقط آن دین اسلامی که اختراع خودشان است را برمیتابد ولاغیر...

-- محمدرضا ، Feb 18, 2009 در ساعت 03:00 PM