رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۷

متکی: توپ در زمین آمریکاست

منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که توپ مذاکرات ایران و آمریکا در زمین واشینگتن است.

آقای متکی به خبرگزاری روسی ریا نووستی گفته است که آمریکا باید پاسخ «ابتکارات» جمهوری اسلامی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری این کشور را بدهد.
وی اشاره‌ای به این ابتکارات نکرده است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران دو روز پس از آن‌که اعلام شد باراک اوباما به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شده، در نامه‌ای، پیروزی وی بر رقیب جمهوری‌خواهش را تبریک گفت.

ارسال پیامی از سوی رئیس جمهوری ایران به رئیس جموری آمریکا، برای اولین بار در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی صورت گرفت.

آقای متکی افزوده است که هم‌اکنون توپ در زمین آمریکا است و آنها باید «پاسخ مناسبی به ابتکارات ما بدهند.»


به گفته وزیر خارجه ایران، گروه‌های هوادار «صهیونیسم و مخالفان جمهوری اسلامی» در دنیا تلاش می‌کنند که بر دیدگاه‌های دولت جدید آمریکا در خصوص جمهوری اسلامی تاثیر بگذارند.

با روی کار‌آمدن دولت جدید در آمریکا، تنش‌های لفظی میان تهران و واشینگتن تا حدود زیادی کاهش یافته است.

آقای اوباما پیش‌تر گفته بود که امیدوار است در ماه‌های آینده، راه‌هایی برای آغاز مذاکرات با ایران پیدا شود.
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران نیز از اظهارات آقای اوباما استقبال کرده است.

ایران و آمریکا در حدود ۳۰ سال است که روابط دیپلماتیک ندارند.

Share

نظرهای خوانندگان


کی میگه توپ توی زمین آمریکاست، من میگم توپ تو زمین جمهوری اسلامیه! معلوم نیست در این حکومت اسلامی کی کیه و کارش چیست. آیا حرف هایش اعتبار دارد یا اینکه فردا یکی دیگه هوس میکنه چیز دیگری بگه. کسانی هستند که می گویند توپ افتاده توی شاخ افریقا، حالا کجای شاخ افریقا، هیچ کس اطلاعی نداره. خلاصه در جمهوری اسلامی هر کسی هرچی خواست میگه. بعید نیست فردا یکی از قم تذکری به اقای متکی بدهد و امت همیشه در صحنه شعار مرگ بر امریکا سردهد.
و در آخر نوبت رهبر میشه، که به همه توصیه می کنه که مواظب دشمن باشید که اسلام عزیز در خطره. و طبق معمول هیچ کس از سران نمی دونه چکار کنه و این داستان ادامه دارد تا .... خدا عاقبت همه را به خیر کنه.
خیرالله ابن نوبتی،

-- Nobati ، Feb 16, 2009 در ساعت 05:30 PM

انقدر توپ توپ نکنید ادم یاد توپ در کردن می افته می ترسم از بسکه این توپ را قل می دهید به این زمین و آن زمین یک هو بترکد و کار دستمان بدهد امریکا این توپ قل قلی و خطرناک را می اندازد تو زمین ایران ایران هم این توپ قل قلی را پرت می کند تو زمین امریکا این توپک قل قلی اخر کار دست دنیا می دهد با این توپک بازی بازی نکنید

-- بازی بازی ، Feb 16, 2009 در ساعت 05:30 PM

1-اول که ایشان فارغ از هر مرام ورنگ ونژادی وحتی فارغ از اینکه جانباز باشد یانباشد .آیا یک ایرانی ومسلمان بوده یا خیر؟
2- اگر به مشکلاتش رسیدگی می کردند چرا خودکشی بکند.؟
3- ازیان پس مسئولان شاهد خواهند بود که افراد ناراضی همگی در جلو ادارات -وزارتخانه ها وسفارتخانه ها خودرا باآتش خواهند کشید.
4- درخانه گر کس است یک حرف بس است.
5- آیاحتما باید شاکی جانباز باشد که به درد دلش رسیدگی بکنید .؟
6 بخدا قسم شماها دروغ می گویئد به درد دل خانواده شهدا وجانبازان هم رسیدگی نمی کنید وحتی بردلشان زخم وارد می کنید واز آنها به خاطر مقاصد وجاه ومقام خود سوئ استفاده می کنید.»مردم ما نجیب هستند مخصوصا خانواده شهدا وایثار گران بیش از این با احساسات پاک آنان بازی نکنید؟

-- دردمندان بریده شده ، Feb 16, 2009 در ساعت 05:30 PM

احتمالا ایران به باراک اوباما ابتکاراتی را پیشنهاد داد که باعث شد اودر انتخابات برنده شود وحالا ایران سهمش را می خواهد! این ترجمه حرف متکی است شاید!

-- خرمگس ، Feb 17, 2009 در ساعت 05:30 PM

یکی از ارکانهای سیاست تغییر جهت میباشد
شاید لازم باشد آمریکاییها مجبور باشند بخاطر کم کردن هزینه های سیاسی خود قدرت سیاسی ایران را قبول کنند و به یکباره به سمت ایران تغییر جهت دهند اما این کار احتیاج به شجاعت سیاسی بالایی دارد ایران این شجاعت را داشت ولی نمیدانیم آمریکاییها تصمیم گرفته اند یا هنوز مردد هستند و امکان سنجی میکنند و منتظر میمانند تا زمان از دست برود

-- بدون نام ، Feb 17, 2009 در ساعت 05:30 PM