رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۷

توضیح وزیر نفت درباره واردات «غیرقانونی بنزین»

غلامحسین نوذری وزیر نفت گفت که واردات «بدون مجوز بنزین» با اطلاع رئیس جمهوری بوده است.

آقای نوذری افزود که در چهار نامه‌ای که به محمود احمدی‌نژاد نوشته، به وی یادآوری کرده است که برای واردات بنزین باید از مجلس مجوز بگیرد.

این برای نخستین‌بار است که وزیر نفت، مسئولیت واردات «غیر قانونی بنزین» را به طور تلویحی متوجه شخص رئیس‌ جمهور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای نوذری امروز یکشنبه در مجلس و در پاسخ به سئوال‌ها درباره واردات غیرقانونی بنزین اظهار داشت: «من هیچ چیز پنهانی از مجلس ندارم و خودم را نسبت به قانونگذاری متعهد می‌دانم. من در چهار نامه به رئیس جمهور اعلام کردم باید از مجلس قطعا برای واردات بنزین مجوز بگیریم.»

وزیر نفت بعد از بیان این مطالب به نمایندگان مجلس، افزود که «در وزارت نفت بدون ریسک نمی‌شود کار کرد و کسی این ریسک‌ها را نمی‌پذیرد.»
وی اشاره‌ای به این ریسک‌ها که کسی حاضر نیست آنها را بپذیرد، نکرد.

اظهارات آقای نوذری یک هفته پس از آن‌که احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، محمود احمدی‌نژاد را در واردات بنزین به «قانون‌شکنی» متهم کرد، ایراد می‌شود.

آقای توکلی هفته گذشته در یادداشتی صریح، از «قانون‌شکنی» رئیس جمهوری ایران انتقاد کرده و نوشته بود که دولت آقای احمدی‌نژاد طی دو سال اخیر بدون مجوز مجلس، مبلغ پنج میلیارد دلار برای واردات سوخت هزینه کرده است.


این در حالی است که ۲۶ آبان ماه سال‌جاری، اکبر ترکان معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفته بود که دولت برای صرف این هزینه، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی خواهد فرستاد.

بودجه سال‌جاری، برای واردات بنزین سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود که دولت، بدون اجازه مجلس، پنج میلیارد دلار بیشتر از سقف بودجه پیش‌بینی شده خرج کرده است.

ایران در هفت ماهه نخست امسال از هشت کشور جهان بیش از دو میلیارد و ۵۳۲ میلیون دلار بنزین وارد کرده است.

هم‌اکنون بنزین وارداتی ایران از طریق معاوضه با نفت خام تامین می‌شود و این امر با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس مواجه شده است.

ایران، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیاست، ولی از ظرفیت پالایشگاهی کافی برای برآورده کردن نیاز بازار داخلی بنزین برخوردار نیست و به همین علت، مجبور به وارد کردن مقدار فراوانی بنزین و سپس فروش آن در بازار داخلی با پرداخت یارانه‌های سنگین است.

به گفته مقام‌های ایران، دولت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش انرژی - که شامل برق و گاز طبیعی نیز می‌شود - یارانه پرداخت می‌کند.

Share
در همین رابطه:
احمد توکلی: دولت قانون‌شکنی کرده است