رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۷
اعلام جوایز فستیوال برلیناله؛

«درباره الی» برنده خرس نقره‌ای شد

اصغر فرهادی کارگردان ایرانی فیلم «درباره الی» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره امسال برلیناله را دریافت کرد.

شامگاه شنبه در برلین مراسم اهدای جوایز پنجاه و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» برگزار و جوایز آن اهدا شد.

در فیلم «درباره الی»، گلشیفته فراهانی، رعنا آزادی‌فر، مریلا زارعی، ترانه علیدوستی، مانی حقیقی و تعدادی دیگر از بازیگران توانای سینمای ایران بازی کرده‌اند.

به گفته منتقدان، «درباره الی» فیلمی صمیمی درباره دغدغه‌های قشر متوسط و اغلب جوان ایران است و اصغر فرهادی در این فیلم توانسته است بازی‌های خوب و قدرتمندی از بازیگران، حتی بازیگران خردسال ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار زمانه از برلین، هیئت داوران جشنواره به اتفاق آرا «خرس طلائی» جایزه بهترین فیلم سینمائی برلیناله را به فیلم «شیر اندوه» به کارگردانی کلودیا یوسا از کشور پرو اهدا کرد.

این فیلم تولید مشترک پرو واسپانیاست. اما سینمای پرو برای اولین بار بود که به بخش مسابقه جشنواره برلیناله راه می‌یافت.

کلودیا یوسا این جایزه را از تیلدا سوئینتن رئیس هیئت داوران این فستیوال دریافت کرد.


اصغر فرهادی پس از دریافت خرس نقره‌ای

این فیلم داستان دختری به نام «فوستا» است که از زخمی که بر پستان خود دارد، در هراس است. این زخم یک بیماری عجیب است که به وسیله مادرانی که در دوران بارداری خود مورد تجاوز واقع شده‌اند، منتقل می‌شود.
فرزندان این زنان، از طریق شیر آنها این بیماری و هراس ناشی از آن را به ارث می‌برند.

کلودیا یوسا برادرزاده ماریا بارگاس یوسا نویسنده برجسته پرویی است و فیلم قبلی او « مدینیوسا» نیز در بسیاری از فستیوال‌های جهان مورد تحسین قرار گرفت.

رئالیسم شاعرانه و جادویی با تکیه بر باورها و سنت‌های مردم پرو از ویژگی‌های فیلم‌های کلودیا یوساست.

فیلم « شیر اندوه»، جزو ۱۸ فیلم بخش مسابقه فستیوال برلین بود که برای دریافت خرس طلایی با هم رقابت می‌کردند.

دیتر کاسلیک رئیس این فستیوال، هنگام گشایش جشنواره، در مورد فیلم «درباره الی» به رادیو زمانه گفته بود: «در گذشته وقتی ازسینمای ایران صحبت می‌شد، گفت وگوها اغلب حول استادان بزرگی مانند کیارستمی دور می‌زد. اما اکنون پس از هفت سال اوضاع تغییر کرده است. به طور مثال فیلمی که ما در بخش مسابقه برلیناله نمایش می‌دهیم چنان ویژه و منحصر به فرد است که به جرات می‌توانم بگویم تا کنون در ایران و یا در کشورهای دیگر ندیده‌ام. این فیلم تاثر ما را برانگیخت و نظرمان را به جنبه‌هایی از سینمای ایران جلب کرد که تا کنون شناخته شده نبود.»

این پنجمین بار است که فیلمی از سینمای ایران موفق شده جایزه بهترین کارگردانی را از فستیوال برلین به دست آورد.

پیش از این، فیلم‌های «طبیعت بیجان» ساخته سهراب شهید ثالث، «باغ سنگی» ساخته پرویز کیمیاوی، «دندان مار» ساخته مسعود کیمیایی و«آفساید» ساخته جعفر پناهی این جایزه را دریافت کرده بودند.


کلودیا یوسا برنده خرس طلایی

علاوه بر فیلم «درباره الی»، جوایز خرس نقره‌ای که متعدد بود به بهترین بازیگران، فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها نیز اهدا شد.

ازجمله جایزه بهترین بازیگر زن به بریژیت منش مایر بازیگر اطریشی و جایزه بهترین بازیگر مرد به هنرپیشه‌ای از کشور مالی به نام سوتیگی کویانه به دلیل شرکت در فیلم فرانسوی «رودخانه لندن»، اهدا شد.

جایزه هیئت داوران فستیوال برای بهترین فیلم امسال هم، به طور مشترک به دوفیلم آلمانی «غول» ساخته آدریان بینیز و فیلم «همه دیگران» ساخته مارن آده تعلق گرفت.

هیئت داوران فستیوال برلین همچنین جایزه ویژه آلفرد بوئر را به فیلم‌های « تاتاراک» ساخته آندره وایدا و «غول» ساخته آندره بینیز اهدا کرد.

فیلم «پیام‌رسان» هم که در فستیوال نقدهای خوبی داشت و یک درام ضد جنگ آمریکائی است، برنده خرس نقره‌ای برای بهترین فیلمنامه شد و به نویسنده این فیلمنامه؛ اورون موو رمن، تعلق گرفت.

فستیوال برلین بعد از فستیوال‌های کن و ونیز، مهم‌ترین فستیوال سینمایی دنیاست که هر ساله در ماه فوریه در شهر برلین برگزار می‌شود و بیش از ۴۰۰ فیلم از سراسر جهان در آن به نمایش درمی‌آید.

Share

نظرهای خوانندگان

لطفا در نوشتن نام ها دقت کنید. ایشان اتریشی است و تلفظ این نام آلمانی بریگیت است.

-- Mina ، Feb 15, 2009 در ساعت 03:00 PM

اصغر فرهادی حرفه ای ترین و باصطلاح واردترین فیلمساز ایرانی درتمام تاریخ سینمای ایران است و فیلم چهارشنبه سوری او خوش ساخت ترین فیلم ایرانی تا زمان تولیدش است.درود بر او وبا آرزوی توفیق بیشتر برای او.

-- شاهد ، Feb 15, 2009 در ساعت 03:00 PM