رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۷

کانون مدافعان: انکار فقر شدید تاسف‌بار است

کانون مدافعان حقوق‌بشر از «انکار فقر شدید» و گزارش‌های متناقض از میزان فقر در ایران اظهار تاسف کرد.

این کانون در اطلاعیه‌ای که شب گذشته منتشر کرده، «فقر شدید» در ایران را یکی از بحران‌های نگران‌کننده جامعه ایرانی ارزیابی کرده است.

بنابر اعلام کانون مدافعان و به نقل از کارشناسان اقتصادی، در ایران جمعیتی بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر «زیر خط فقر شدید و مطلق» به‌سر می‌برند؛ گزارشی که تاکنون مقام‌های دولت نهم حاضر نشده‌اند درباره آن اظهارنظری کنند.

وزارت رفاه ایران که مسئولیت اعلام خط فقر در ایران را بر عهده دارد، بیش از سه سال است که از انتشار گزارشی در این‌باره خودداری می‌کند.

آخرین‌بار در اردیبهشت ماه سال‌جاری بود که علی عسگری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد که ۲۰ درصد مردم این کشور (معادل ۱۴ میلیون‌نفر) زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

مسئولان وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در سال ۸۴، خط فقر مطلق برای هر خانوار ۶/۴ نفری شهری را یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال (ماهیانه) و برای خانوار روستایی، یک میلیون و ۱۳۰ هزار ریال تعیین کردند.

در همان سال، خط فقر شدید نیز با احتساب کسری یارانه‌ها برای هر خانوار ۶/۴ نفری شهری، ۶۵۰ هزار ریال (ماهیانه) و برای خانوار روستایی ۵۱۴ هزار ریال اعلام شد.

از آن زمان تاکنون وزارت رفاه هیچ آمار جدیدی منتشر نکرده و این اقدام با اعتراض نهاد‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه شده است.

این کانون در اطلاعیه‌ای که شب گذشته منتشر کرده، «فقر شدید» در ایران را یکی از بحران‌های نگران‌کننده جامعه ایرانی ارزیابی کرده است

کانون مدافعان حقوق بشر در اطلاعیه خود آورده است که «فقر شدید» نمونه‌ای از نقض حقوق‌بشر است که متاسفانه مسئولان جمهوری اسلامی آن را انکار می‌کنند.

این کانون همچنین تصریح کرده که نگران «رنج و مرارت‌های» اقتصادی مردم است.

بانک مرکزی ایران در واکنش به این اعتراض‌ها امروز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در دولت نهم «شکاف طبقاتی» در ایران کاهش یافته است.

این بانک، براساس آمار‌های خود افزود که ضریب جینی در دولت نهم با کاهش دو درصدی مواجه شده است.

ضریب جینی عددی بین صفر و یک است؛ هرچه این متغیر به عدد صفر نزدیک‌تر باشد نشان دهنده توزیع عادلانه‌تر بین گروه‌های مختلف درآمدی است و هرچه به یک نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده نابرابری بیشتر است.

این بانک همچنین در گزارش خود آورده است که دولت محمد خاتمی در کسب بالاترین ضریب جینی رکورد‌دار است.

روز گذشته همچنین حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی آمار‌های اقتصادی ارائه شده از سوی نهاد‌های دولتی را نادرست برشمرده بود.

آقای روحانی گفته بود که در دولت نهم فاصله طبقاتی افزایش یافته و دولت در اجرای برنامه چهارم اقتصادی موفقیتی نداشت است.

Share
در همین رابطه:
دولت در اجرای برنامه چهارم موفق نبوده است
نامه سرگشاده ۶۰ اقتصاددان به احمدی‌نژاد
20درصد ایرانی‌ها زیرخط فقر هستند
وزیر رفاه: اعلام خط فقر به چه درد مردم می خورد؟

نظرهای خوانندگان

"فقر شدید" تنها فقر مالی نیست که نظام انرا پنهان می کند. "فقر در سیستم قضایی" و" فقر در فهم و شعور اجتماعی" و "فقر در صداقت و درستی" و غیره و غیره را نمی توان با فرستادن ماهواره به فضا و پرتاب چند موشک به هوا ویا حتی با داشتن بمب اتمی از میان برداشت. کسی نمی پرسد چرا نظام سرمایه های مملکت را بجای صرف کردن ان برای ریشه کن کردن هر نوع فقری به هوا می فرستد و یا انرا برای بقای خود صرف میکند. دریغ از یک جو عقل.

-- بدون نام ، Feb 15, 2009 در ساعت 04:00 PM

می بخشید،‌ واحد درست در‌آمد «پول در دورهء زمانی» است. مثلا «ریال در ماه» یا در روز یا در سال. پس (احتمالا) باید می گفتید «خط فقر مطلق برای هر خانوار ۶/۴ نفری شهری را یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال در ماه تعیین کردند». وگرنه به شکلی که شما نوشته اید بی معنی است. مگر اینکه ما بر اساس عرف اعلام در آمد، که در ایران ماهانه است، حدس بزنیم منظور این مقدار ریال در ماه است
......
دوست عزیز، ممنون از تذکرتان، اضافه شد..

-- یاسر ، Feb 15, 2009 در ساعت 04:00 PM