رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۷

راه‌یابی یک زن به کابینه عربستان سعودی

یک زن برای نخستین‌بار عضو کابینه عربستان سعودی شد.

این زن که نوره الفیض نام دارد در پی تغییراتی که درعربستان به «شبه کودتا» خوانده شده، به سمت معاون وزیر آموزش و پرورش در امور زنان منصوب شده است.

این بالاترین پست دولتی در عربستان است که به یک زن واگذار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان همچنین تغیرات قابل توجهی در نهادهاى قضایى، نظامى و اقتصادى این کشور انجام داده است.

ملک عبدالله سه سال است که قدرت را در عربستان برعهده گرفته است.

تغییر شوراى علما که متشکل از ۲۱ دانشمند از پیروان مذاهب مختلف سنى در عربستان سعودى هستند، مهمترین تغییرات انجام شده از سوی پادشاه این کشور است.


ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی (عکس از AFP)

اعضای جدید این شورا را مذاهب ‪چهارگانه اهل سنت تشکیل می‌دهند.

وی در عین حال دستور تشکیل دادگاه عالى به ریاست شیخ عبدالرحمن الکلیه را نیز صادر کرده است.

ملک عبدالله در اقدامی کم‌نظیر، وزرای آموزش و پرورش، دادگستری، بهداشت، فرهنگ و اطلاع‌رسانی، رئیس مجلس عالى قضا، رئیس دادگاه عالى ادارى، رئیس مجلس شورا، فرمانده کل نیروى زمینى ارتش، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان پلیس مذهبى (امر به معروف ونهى از منکر) و خادم خانه خدا (حرمین شریفین) را از مقام خود برکنار کرده است.

تحلیل‌گران سیاسی هدف اصلی این تغییرات را سرنگونی گارد قدیم در داخل نهاد مذهبی پادشاهی عربستان قلمداد می‌کنند.

این گارد به عنوان قدرت پشیبان از حکومت پادشاهی عربستان به شمار می‌رود که در اصل بر اساس ائتلاف میان عبدالعزیز آل سعود موسس آل سعود با شیخ محمد عبدالوهاب موسس مذهب وهابی تشکیل شده است.

تحلیل‌گران همچنین این اقدام پادشاه عربستان را کودتایی علیه نهادهای حکومتی در پی شکست آنها در انجام مسئولیت‌های محوله قلمداد می‌کنند.

Share