رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۷

دولت در اجرای برنامه چهارم موفق نبوده است

حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت با استناد به آمار‌ها می‌گوید که دولت نهم در اجرای برنامه چهارم توسعه ناموفق بوده است.


آقای روحانی در دفاع از این گفته خود به آماری اشاره کرده است که با آمار‌های رسمی دولت تفاوت قابل توجهی دارد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات استراتژیک، آقای روحانی که روز شنبه در یک سیمنار اقتصادی سخنرانی می‌کرد، از نرخ تورم بالای ۲۵ درصد در دولت نهم خبر داده که ۱۸ درصد بالاتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده در برنامه چهارم است.

به گفته عضو مجلس خبرگان، حجم نقدینگی در ایران از ۶۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۴ به حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در آبان ماه امسال رسیده است.

براساس این آمار، حجم نقدینگی در ایران طی این مدت دو برابر افزایش یافته است.

آقای روحانی همچنین گفته است که شاخص کل بورس نیز از ۱۲۱۰۰ واحد در سال ۱۳۸۴ به حدود ۸۵۰۰ واحد در دی ماه ۱۳۸۷ سقوط کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که رشد سرمایه‌گذاری در ایران طبق برنامه چهارم می‌بایست ۱۲.۲ باشد، حال آن که این شاخص در سال ۱۳۸۴ برابر ۵.۱ درصد، در سال ۱۳۸۵ برابر ۳.۳ درصد و در سال ۱۳۸۶ برابر ۶ درصد بوده است.


روحانی همچنین آمار‌هایی در زمینه فضای کسب و کار، نرخ واردات، ضریب جینی و شاخص تراز عملیاتی بودجه اعلام کرده که با آمار‌های دولت نهم تفاوتی قابل توجه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، یکی از نزدیکان علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی است که طی یک سال گذشته انتقاد‌های تندی متوجه عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد کرده است.

این برای نخستین‌بار است که وی در سخنان انتقادی خود، به آمار‌هایی استناد می‌کند که بخش‌هایی از آن با گزارش‌های دولتی تناقض دارد.

مقام‌های دولت نهم تاکنون واکنشی به این سخنان آقای روحانی نشان نداده‌اند.
این اظهارات پنج روز پس از آن‌که آقای احمدی‌نژاد در جریان سخنرانی ۲۲ بهمن آمار‌هایی از وضعیت اقتصادی ایران ارائه داد، ایراد می‌شود.

کمتر از پنج ماه دیگر در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
آقای احمدی‌نژاد که به گفته مشاورانش قصد شرکت در انتخابات آتی را دارد، ناچار است که از عملکرد چهارساله خود در برابر منتقدان دفاع کند.

آقای روحانی پیش‌بینی کرده است که سال آینده، سالی «سخت و دشوار برای ایران» باشد.
وی از نمایندگان مجلس خواسته است که با بررسی دقیق بودجه سال آینده، «از تشدید مشکلات اقتصادی و عقب‌ماندگی‌ها» جلوگیری کند.

Share

نظرهای خوانندگان

خبر فوری:

يك جانباز در مقابل مجلس خود را به آتش كشيد

پارلمان‌نیوز: یك جانباز در اعتراض به عدم امكان ملاقات با نماینده حوزه انتخابیه‌اش،دقایقی پیش در مقابل مجلس خود را با بنزین به آتش كشید.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره) مجلس«پارلمان‌نیوز» و به نقل از شاهدان عینی وضعیت جسمی این جانباز بعد از این حادثه مساعد نبوده و با توجه به شدت سوختگی امكان زنده ماندن وی بسیار پائین به نظر می رسد.

گفتنی است، بعد از این حادثه این جانباز به بیمارستان منتقل شد.

تاریخ انتشار: ٢٦ بهمن ١٣٨٧
ساعت: ١٠:١٩

-- محمد تاج احمدی ، Feb 14, 2009 در ساعت 06:00 PM

آقای حسن روحانی، حکومت جمهوری اسلامی در کدام کار برای رفع مشکلات مردم موفق بوده است؟ بنابرگزارش کانون مدافعان حقوق بشر و به نقل از کارشناسان اقتصادی که امروز اعلام شده است ، در ایران جمعیتی بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر «زیر خط فقر شدید و مطلق» به‌سر می‌برند!
مردم ایران به جز مشتی شعار تو خالی، فریبکارانه و عوام فریبانه از سران حکومت اسلامی چیز دیگری دریافت نکرده اند.
نکبتی از قم،

-- Nekbati ، Feb 15, 2009 در ساعت 06:00 PM