رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۷

«روسیه در پرونده هسته‌ای ایران همکاری کند»

ویلیام برنز معاون وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید همکاری روسیه در پرونده‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی، به تعدیل سپر دفاع موشکی از سوی آمریکا می‌انجامد.

آقای برنز که در مسکو به سر می‌برد، به خبرگزاری اینترفکس گفته است: «امیدواریم روس‌ها درک کنند که هیچ رئیس جمهوری در ایالات متحده نصب تسلیحات هسته‌ای بر روی موشک‌های ایرانی یا کره شمالی را تحمل نمی‌کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنز تصریح کرد که رفع تهدید ایران به واسطه دیپلماسی با مسکو و سایر شرکای واشینگتن، نگرش ایالات متحده را نسبت به سیستم دفاع موشکی تغییر می‌دهد.

وی افزود که کارایی سیستم دفاع موشکی، میزان هزینه‌های آن و نیز ماهیت تهدید ایران در نصب این سیستم از سوی واشینگتن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آمریکا با لهستان و جمهوری چک برای نصب سیستم‌های ره‌گیری موشکی و راداری گفتگوهایی انجام داده است.


مسکو از این اقدام آمریکا خشمگین شده و در واکنش، تهدید به استقرار موشک‌های اسکندر در کالینینگراد در میان لهستان و لیتونی کرده است.
لیتونی و لهستان از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هستند.

رویترز نیز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که همکاری مسکو با واشینگتن برای ترغیب ایران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای، موجب تعدیل گسترش سیستم دفاع موشکی در اروپا خواهد شد.

پیش‌تر هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا گفته بود که تصمیم نهایی برای استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی و مرکزی به ایران بستگی دارد.

خانم کلینتون در دیدار با کارل شوارزنبرگ وزیرخارجه چک، افزوده بود که نصب این سیستم موشکی در گرو بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران است.

Share
در همین رابطه:
«سپر موشکی در گرو رفتار ایران است»

نظرهای خوانندگان

لطفاً بفرمایید چطور می شود اشتراک ایمیلی خبرهای شما را لغو کرد ؟من چند وقت پیش یک اشتباهی کردم و خواستم ایمیل اخبار روزانه شما را بگیرم.
بعدش بارها از شما درخواست کردم اشتراک مرا لغو کنید ، اما انگار نه انگار...هیچ جایی هم در سایت خودتان نگذاشتید که بشود اقدام کرد

-- مهدی ، Feb 14, 2009 در ساعت 04:00 PM