رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۷

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

نگرانی از تغییر نکردن اصلاح‌طلبان
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «پرسش از تغییر» به وضعیت کاندیداهای اردوگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «در حالی که اصول‌گرایان سخن گفتن درباره خاتمی را حتی هنوز آغاز هم نکرده‌اند، می‌توان علائم تردید، ضعف و سستی در اردوگاه اصلاحات مشاهده کرد. این البته عجیب هم نیست. نباید از کسی که در ماه‌های گذشته به ده‌ها روش استدلال کرده نباید و نمی‌تواند کاندیدا شود وهنوز هم می‌گوید: «به رغم میلم آمدم» توقع شادابی، نشاط، انگیزه و تحرک داشت.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «همه سرمایه اصلاح‌طلبان امروز محمد خاتمی است. سرمایه‌ای که خود آنها از ناحیه او دل نگران و نامطمئن‌اند. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم امروز در میان اصلاح‌طلبان هیچ بحثی ‌جدی‌تر از این نیست که مبادا تردیدها دوباره ذهن خاتمی را اشغال کند و او هم با توجه به شخصیت مسالمت‌جویی که دارد جایی در میانه راه جا بزند و میدان را خالی کند.»

سرمقاله نویس کیهان در بخش دیگری از یادداشت خود ادامه داده است: «اصلاح‌طلبان ساده و روشن باید جواب بدهند که عوض شده‌اند یا نه؟ اگر تغییر کرده‌اند و بنا دارند رویه‌ای متفاوت از آنچه در دوران اصلاحات در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، سیاست خارجی و امنیت ملی داشتند، در پیش بگیرند باید بگویند که دقیقا در چه مواردی و تا چه حد تغییر کرده‌اند و چرا در آن دوران آن عملکرد را داشتند و اگر تغییر نکرده‌اند و می‌خواهند دوباره همان دوران را تکرار کنند، صادقانه به مردم بگویند که همان بساط دوباره در راه است تا کسی گمان نبرد که آقایان اصلاح شده‌اند و تحفه جدیدی در راه است.»

این روزنامه در پایان آورده است: «آقای خاتمی هفته گذشته و در نخستین اظهارات خود پس از اعلام رسمی کاندیداتوری تاکید کرد که اصول و مبانی اصلاح‌طلبی تغییر نکرده و همان است که بود. این یعنی توقع تغییر بیهوده است و اصلاح‌طلبان هیچ اصلاحی در مشی و رفتار خود به عمل نخواهند آورد. با این حال می‌توان مهلتی داد و صبر کرد. اصلاح‌طلبان باید معلوم کنند با آنچه که بودند تا چه حد فاصله گرفته‌اند. این آغاز مبارزه انتخاباتی است.»

متن کامل سرمقاله

ضرورت استفاده از تجربه‌های اقتصادی جهان
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تذکر لاریجانی جدی است»، با اشاره به این گفته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که «روش دخالت دولت در اقتصاد، غیرصحیح و خلاف عدالت است، نوشته شده است.

دنیای اقتصاد با اشاره به این‌که «با وجود توافق عمومی بر سر خصوصی‌سازی و تمهیدات قانونی نسبی، گویی خصوصی‌سازی در ایران طلسم شده است و مدام در بر همان پاشنه همیشگی می‌چرخد»، علت این بلاتکلیفی را چنین تشریح کرده است: «نبود اراده اجرای خصوصی‌سازی، فقدان دانش نظری، ناکارآمدی اجرایی و حقوقی و آزادسازی مقدم برخصوصی‌سازی!»

این روزنامه ادامه داده است: «یکی از موانع جدی خصوصی‌سازی در ایران، ناآشنایی با بنیان‌های نظری علم اقتصاد و به ویژه معرفت‌شناسی اقتصاد است. وجه دیگر بی‌دانشی اقتصادی در چگونگی تعریف از عدالت، دیده می‌شود. در ایران معمولا عدالت را با مساوات یکی می‌انگارند و برای اثبات مدعای خود، پیوسته به شکاف‌های درآمدی اشاره می‌کنند و نام این شکاف درآمدی را فاصله طبقاتی می‌گذارند. حال آن که قریب ۷۰ سال است که مفهوم طبقه اجتماعی، از مباحث اقتصادی خارج شده و به جای آن از قشرهای درآمدی سخن گفته می‌شود.»

دنیای اقتصاد در ادامه نوشته است: «خصوصی‌سازی به ویژه در کشوری که بیش از نیم قرن، بند ناف اقتصاد آن به محصول انحصاری نفت بسته است و این محصول کاملا در اختیار دولت قرار دارد، طبعا کاری دشوار است و هیچ دولتی مایل نیست «ننگ قطع یارانه‌های نفتی» را به جان بخرد. به همین علت است که از ۲۰ سال پیش که بحث خصوصی‌سازی وارد ادبیات سیاسی – اقتصادی ایران شده، بلافاصله پس از طرح مباحث مربوط به خصوصی‌سازی، این اطمینان‌خاطر به مردم داده می‌شود که حتی با کاهش یا قطع یارانه‌ها، هیچ کالا و خدماتی گران نخواهد شد!»

این روزنامه در پایان آورده است: «انباشته‌های اقتصادی دانشمندان و کارشناسان، که در ۱۰۰ سال اخیر موجب تحولی بزرگ در اقتصاد جهان شده، دیری است برای این تذکر و دغدغه راه حل یافته است و این دانش و تجربه به کار مردم و دولت ایران هم می‌آید؛ اگر گوش شنوایی باشد.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از بی‌توجهی به سالگرد صدور حکم «ارتداد» رشدی
سرمقاله روزنامه جمهوی اسلامی هم با عنوان «حکم تاریخی اما غریب!» به مناسبت بیستمین سالروز صدور حکم آیت‌الله خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی و محکومیت وی به اعدام نوشته شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «مجموعه اقدامات امام، آثار و برکات زیادی برجای گذاشت که مهمترین آنها این بود که دیگر کسی جرات نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید. خوشبختانه علمای سراسر جهان اسلام اعم از سنی و شیعه و دولت‌ها و مجامع بین‌المللی جهان اسلام نیز با حکم امام همراهی کردند و به لطف خدای متعال هدف مقدس و الهی این حکم تامین شد.»

به نوشته این روزنامه «آنچه در بیستمین سالگرد صدور حکم تاریخی و بسیار مهم امام خمینی مایه تعجب و تاسف است، غربت این حکم در میان پیروان شاگردان یاران و ریزه‌خواران خوان امام خمینی است . انتظار این بود که بعد از گذشت ۲۰ سال از صدور این حکم مهم و سرنوشت‌ساز، اقدامات زیادی برای یادآوری کار بزرگی که امام خمینی انجام دادند صورت می‌گرفت.»

جمهوری اسلامی افزوده است: «دستگاه‌های فرهنگی کشور ما با بودجه‌های سنگینی که در اختیار دارند و دنبال موضوع می‌گردند تا بهانه‌ای برای برگزار کردن همایش پیدا کنند، چرا به مناسبت گذشت دو دهه از حکم تاریخی و تاثیرگذار امام خمینی درباره کتاب «آیات شیطانی» و آثار و برکات این حکم و تلاش‌های مذبوحانه اما سنگین و پرهزینه دشمنان اسلام برای مقابله با آن هیچ اقدامی نکرده‌اند؟»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «سخنگوی وزارت امورخارجه، البته در پاسخ یک خبرنگار که از وی درباره حکم امام پرسید گفت: «فتوای امام درباره سلمان رشدی پابرجاست»، ولی معلوم نیست اگر یادآوری این خبرنگار نبود وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آیا یادی از حکم امام می‌کرد یا نه!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «جنبش همزاد در انتخابات آینده»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «ماهواره بلاتکلیف، مردم سرگردان»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «انتقام طبیعت»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «دهه چهارم آغاز مردمسالاری مطلوب دینی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «پیامدهای رقم بزرگ ضبط وثایق بانکی»

Share