رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۷

اهدای جوایز داستان‌نویسی هدایت

هفتمین دوره‌ جایزه‌ داستان کوتاه‌ صادق هدایت با معرفی برندگان خود برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، غلامحسین دهقان با داستان «مرده‌کشی» تندیس هفتمین دوره‌ جایزه‌‌ ادبی هدایت را از آن خود کرد.

نرگس رستمی با داستان «پیر»، شهلا شهابیان با داستان «درد» و محمدمهدی ابراهیمی با داستان «هویت مجهول»، بدون رتبه‌بندی، لوح افتخار جایزه‌ را دریافت کردند.

داوری این دوره جایزه هدایت را سپیده شاملو، هرمز رحیمیان و حسین قدیمی (در مرحله‌ دوم) بر عهده داشتند.

جهانگیر هدایت، دبیر جایزه، برگزاری خصوصی این مراسم را پیدا نکردن مکانی برای برپایی مراسم به شکل عمومی عنوان کرد.


وی گفته است: «کتاب‌های صادق هدایت نمی‌توانند مانند گذشته چاپ ‌شوند. خانه‌ او هنوز زباله‌دانی بیمارستان است و لوازمش در زیرزمین موزه‌‌ رضا عباسی خاک می‌خورد؛ بعضی‌هایش از بین رفته است، بعضی‌هایش دارد خراب می‌شود و بعضی‌هایش هم مفقود شده است.»

در هفتمین دوره‌ مسابقه‌ داستان کوتاه صادق هدایت، ۶۰۰ داستان به دفتر صادق هدایت ارسال شد که پس از مرحله‌ اول داوری، ۸۱ داستان به مرحله‌ دوم راه یافتند.

از میان داستان‌های رسیده به مرحله‌ دوم نیز، ۳۰ داستان برتر، انتخاب و از میان آن‌ها ۱۰ داستان به عنوان برنده‌های احتمالی داستان انتخاب شدند.

در بیانیه‌ هیئت‌ داوران که توسط حسین قدیمی خوانده شد، آمده بود: «بررسی داستان‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد داستان‌ها از آن آقایان و ۳۰ درصد آن‌ها از آن خانم‌ها بوده است و همین منوال در میان ۱۰ داستان برتر نیز دیده می‌شود. از دیدگاه انواع داستان، ۵ درصد داستان‌ها به موضوعات اروتیک، ۵ درصد به موضوعات شاد و طنز و ۶۰ درصد به موضوع‌های اجتماعی پرداخته‌اند. آن‌چه در میان داستان‌های امسال ملاحظه می‌شود، آن است که ۳۰ درصد از داستان‌ها از مرگ و نگون‌بختی و کشت‌وکشتار سخن می‌گویند، که افزایش چشم‌گیری را در مقایسه با سال‌های قبل نشان می‌دهد.»

در این مراسم، داستان «آبجی خانوم» هدایت توسط ناهید کبیری و حامد سید اجرا شد و سیمین بهبهانی نیز شعر خواند.

Share